av Matti » 23 februari 2010, 20:24
Finns inga tecken på det, faktist. Samma "problem" om du springer runt i medeltida brockor. Såvitt jag vet finns det inga tecken på att man hade uppfunnit gylfen då heller.
Men brokorna och brokebältet hängde å andra sidan inte ihop med eventuellt bälte utanpå så det är inga större problem med att hänga den över kanten och göra det man ska.
Lucka fram verkar komma med de långa tightsen på 1400-talet och med blygdkapseln, och på 1600-talets byxor har vi gylf, såvida man inte har sprundet på sidan.
Fickor är också ett väldigt sent påfund. Egentligen är det ganska dumt eftersom om du har fickor och en massa grejer i dem sliter du på tyget. Dessutom fanns det inget behov för fickor eftersom du bar det du behövde i bältet. Du behöver inte ens ha en livrem hela tiden. På medeltiden bar man ju oftast börsen med det allra viktigaste innanför kläderna, i brokebältet.
Det stora problemet är snarast att vi hobbyfornisar har en tendens att ha, som vi säger i norra Sverige, för mycket "rat" i bältet. För vardagsbruk bar man kanske som mest en kniv och en liten väska i bältet. Mer behövs inte. Att vi sedan fått för oss att man skall ha så mycket som möjligt på sig för att vara rätt är vår egen huvudvärk.
Jag har för järnåldersbruk numera ett bälte med fästeringar. Där hänger en påse/väska och min slidkniv. Skall man tagga upp, exempelvis föreställa en person på resa så fäster jag seaxen vid sina fästpunkter och en påse till, så jag får med eldgrejer, kam och kanske lite nötter eller så. En dryckekåsa hänger med. Behöver jag ta av mig det för att uträtta mina behov, går det snabbt och smidigt.
Dessutom bar man inte på sånt rat som svärd, dryckeshorn och hela tjofaderitan ständigt och jämt. Det är också något vi som moderna människor fått för oss är "coolt". Dessutom så ölade man nog inte så kopiöst i full kit som det kan göras idag.
Visst kan det underlätta med gylf när man skall göra sitt iförd stridsele och med AK:n på bröstet och överlag fullt kittad för hemvärnsaktivitet, något motsvarande att springa runt med svärd och stridskniv hela tiden. Men inte så mycket. Man vill likförbankat hänga av sig stridselen om man kan och ställa AK:n åt sidan.
Och i hemvärnet dricker vi inte rusdrycker när vi är beväpnade.