Seriöst, pallar man inte av hosor bör man hålla sig borta från medeltiden, anser jag. Har fått nog av alla som får någon sorts känsla av "fjollvarning" när de inte får ha sina byxor, och dessutom måste springa i alltför kort kjortel.
Riktiga män har inga byxor över huvudtaget, de har kilt! Fråga skottarna!
Vad gäller de tidiga byxorna och grenlösningar med bitar så säger jag bara... lägg av Vixan! Bit av kaka! Var lite noggrann när du mäter upp bitarna och håll tungan rätt i mun. Var beredd att improvisera och allt kommer att bli finemang till slut!
Har till dags dato sytt tre byxor med "thorsbjerggrenlösning". Fungerar utmärkt. Nästa gång tänker jag gå mer in för att anpassa byxorna än mer efter hur jag vill ha dem genom att fippla med storleken på kilarna.
Använd grenlösningen som finns för pösbyxorna man kan ladda ned från HV. Går bra att jobba utifrån!
Låt mig också kommentera de långbyxor som verkar dyka upp på 1400-talet.
Av allt att döma så är det en speciell bondepryl. Och än så länge kan jag bara se att den förekommer i Sverige! Det verkar som om bönderna, när de inser sin egen styrka efter Engelbrektsupproret startar ett eget mode, så att säga. De bryter loss ganska kraftigt, efter att av allt att döma tidigare ha följt modet från ovan.
Det verkar finnas liknande tendenser i England dock, att bönderna håller fast vid modet runt år 1300, som trots allt är praktiskt.
Kort blus(kjortel) och långbrallor blir modet för bönderna. Mycket möjligt att de låter brokorna bli för över och underbruk igen. Byxa är väl också ett ord som kan härledas ur brokor eller?
I tyskan härleds ju order för byxor ur namnet på hosorna, Die Hose.
Bönderna verkar hålla fast vid någon form av identitetsskapande bondemode från 1400-talets mitt till 1600-talets första år, då man verkar anamma barockens mode och börjar följa trenderna igen. Då har också böndernas militära inflytande minskat, men i gengäld så har de integrerats i politiken via sina representater i riksdagen och därmed blivit en erkänd del av samhället som helhet.