Struthätta och hosor

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Matti » 7 februari 2009, 12:06

Seriöst, pallar man inte av hosor bör man hålla sig borta från medeltiden, anser jag. Har fått nog av alla som får någon sorts känsla av "fjollvarning" när de inte får ha sina byxor, och dessutom måste springa i alltför kort kjortel.

Riktiga män har inga byxor över huvudtaget, de har kilt! Fråga skottarna!

Vad gäller de tidiga byxorna och grenlösningar med bitar så säger jag bara... lägg av Vixan! Bit av kaka! Var lite noggrann när du mäter upp bitarna och håll tungan rätt i mun. Var beredd att improvisera och allt kommer att bli finemang till slut!

Har till dags dato sytt tre byxor med "thorsbjerggrenlösning". Fungerar utmärkt. Nästa gång tänker jag gå mer in för att anpassa byxorna än mer efter hur jag vill ha dem genom att fippla med storleken på kilarna.

Använd grenlösningen som finns för pösbyxorna man kan ladda ned från HV. Går bra att jobba utifrån!

Låt mig också kommentera de långbyxor som verkar dyka upp på 1400-talet.
Av allt att döma så är det en speciell bondepryl. Och än så länge kan jag bara se att den förekommer i Sverige! Det verkar som om bönderna, när de inser sin egen styrka efter Engelbrektsupproret startar ett eget mode, så att säga. De bryter loss ganska kraftigt, efter att av allt att döma tidigare ha följt modet från ovan.
Det verkar finnas liknande tendenser i England dock, att bönderna håller fast vid modet runt år 1300, som trots allt är praktiskt.

Kort blus(kjortel) och långbrallor blir modet för bönderna. Mycket möjligt att de låter brokorna bli för över och underbruk igen. Byxa är väl också ett ord som kan härledas ur brokor eller?
I tyskan härleds ju order för byxor ur namnet på hosorna, Die Hose.

Bönderna verkar hålla fast vid någon form av identitetsskapande bondemode från 1400-talets mitt till 1600-talets första år, då man verkar anamma barockens mode och börjar följa trenderna igen. Då har också böndernas militära inflytande minskat, men i gengäld så har de integrerats i politiken via sina representater i riksdagen och därmed blivit en erkänd del av samhället som helhet.
Matti

Inläggav Johan Käll » 7 februari 2009, 12:10

Jag misstänker att bönderna håller kvar vid byxor under hela medeltiden. Alla som grenslat en snöklädd stock på sina skogsvandringar inser snart att byxor HAR sin fördelar i viss natur.. Bönder var sällan slavar under kontinentens mode också.. Men mina belägg är vaga och teorierna luddiga och inte mycket att gå på. Men min personliga tro är att endast svenska bönder svenska byxor hava.

För övrigt håller jag med Matti. Kan man inte ha hosor? då kan man inte leva i medeltiden.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Charlotta73 » 7 februari 2009, 14:03

Tack för ytterligare svar och länkar. Nu känner jag att jag börjar få en bild av det hela.

Känner ett visst behov av att försvara min sambo lite: han är inte vad man skulle kalla medeltidare överhuvudtaget, han hänger på för min skull och för att det är mysig stämning på evenemangen.
Och vad gällde hans ovilja att bära hosor var det alltså en fråga om bekvämlighet, inte någon rädsla för "fjollvarning" som Matti kallade det...!*skrattar lite*

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

För övrigt håller jag med Matti. Kan man inte ha hosor? då kan man inte leva i medeltiden.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Och du och Matti har helt rätt, varken jag eller min sambo kan leva i medeltiden. Ska man vara petig kan ingen det. Däremot gör vi låtsasbesök där då och då. Och hålla oss borta från den kommer vi sannerligen inte att göra, varken med eller utan hosor![:D]

Men jag ska följa Vix Hq:s råd och göra ett försök med hosor i mjuk yllekypert. Eller möjligen en fuskvariant med hopsydda hosor om han inte går med på det. Hans kjortel är ju ganska lång så man ser inte vad som finns högst upp ändå.[:)] Ska också plugga vidare om Thorsbjerg-byxorna, även om det verkar tillhöra en lite för tidig era.
Huvudsaken är ju att vi blir nöjda och han fortsätter att följa med på evenemangen.[:)]
Charlotta73

Inläggav Olov » 7 februari 2009, 14:28

Men om han vill ha dom ihopsydda kan han ju helt enkelt göra en 1400-talsstass. Mycket fint och kroppsnära. (;
http://www.olofsgillet.org/
Olov

Inläggav Olof den gladlynte » 7 februari 2009, 15:09

Sen finns ju de klassiska samebyxorna enligt denna sida: http://www.frojel.com/Documents/Document04.html Jag har ett par sådana i ylle och det finns ingen risk att grenen ska gå sönder och "klockspelet" ramla ut eftersom dessa byxor är generöst tilltagna i grenen.

Olof
Olof den gladlynte

Inläggav Vesuvius » 7 februari 2009, 16:16

Hosor är inte obekvämt, särskilt inte i grenen. Däremot är de stundtals jobbiga att ta av sig om man är blöt efter nåt evenemang, men det beror ju endast på att de är trånga. Kan man ha strumpor kan man också ha hosor.
Vesuvius

Inläggav Martina » 7 februari 2009, 16:59

Jag tror att tricket är att sy ett par rejäla, bekväma brokor. Klart man känner sig obekväm i små tangabrokor om hosorna slutar halvvägs upp på låret... Inte ser det särskilt trevligt ut heller... :P

Men ett par vida, knälånga brokor gör att man känner sig ordentligt "klädd" upptill, dessutom kan man sunka omkring i bara dem om man är "hemma" i lägret.

/Martina
Martina

Inläggav Matti » 8 februari 2009, 12:34

Nå, skinnbrokor skulle nog kunna lösa stockproblemet. Det beror på årstiden. Trots allt så finns det ju bilder, vill jag minnas på barbenta bönder som jobbar i brokorna.
Gör rejäla brokor, knälånga sådana. Då är hosor inget problem. Personligen så har jag problem med att dra på mig sparkbyxor modell 1400-tal med tangabrokor under, men det är mitt problem!

Jag bär dessutom mina gamla thorsbjerglinnebyxor som brokor, eftersom jag kan vara känslig mot ylle till och från. Inga problem där! Absolut ingen risk för glipor.
Generöst tilltagna brokor med rörelsevid och med hosor ger dig större rörelsefrihet än många byxor. Och med lång kjortel, precis nedanför knäet, så finns det gott om tyg att ha mellan benen om man tvingas till att gränsla blöt äckligt stock... Fy fan vad illa det där låter egentligen... Måste vara för trött!
Matti

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk