<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ingrid Storrø</i>
Ull på sommeren er ikke så rart. Husk, man skal ikke så mange år tilbake i tid før alle forretningsmenn gikk i ulldresser med vest og jakke også om sommeren. Det er snakk om hva man er vant til (vi er så vant til klimakontrollerte omgivelser at vi tåler mye mindre enn folk som ikke er det), pluss hva som anses for å være "lov". Dette med at det er greit å vise undertøy/gå i lite klær i dag kan ikke automatisk overføres tilbake til andre historiske perioder.
Dessuten: lin innerst mot huden og tynn ull over er en fin kobinasjon. Lin trekker til seg fuktighet/svette fra huden, og ull slipper den ut. Med andre ord er man mye mindre klissen i det enn i f.eks. polyester, som stenger all fuktighet inne.
Lyse naturfarger kan man også greit lage på lin, men de blir gjerne mindre sterke enn på ull eller for den saks skyld bomull. Proteinfibre (ull, silke osv.) får de klareste fargene, og bomull får sterkere farger enn lin.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag instämmer fullständigt med Ingrid, vår tendens att kasta kläderna så fort det blir över 20 grader varmt är en ny förteelse.
För några somrar sedan, då det en längre tid varit över 30 grader varmt, sprang min far på en utav de gamla bönderna hemma. De började diskutera vädret och bonden kommenterade värmeböljan med: "Ja, dä' ä' nästan så att en måste te' å' ta å' sä' långkalsonge'na."
För tidigare generationer har flera lager av kläder varit en självklarhet, varav åtminstone de yttre, ofta också de mellersta varit av ylle.
Vad gäller medeltiden är Grönland ett utmärkt exempel; efter vad jag läst importerades under alla år inget linne dit och klimatet tillät inte odling. Alla kläder från Herjolfsnes är också av ylle, sydda med ylletråd. Och det blir faktiskt sommar på Grönland också!
Om man vill springa omkring i färgade linnekläder när man är på evenemang så visst kan man göra det, men försök inte rättfärdiga det, utan var medveten om att du ger en felaktig bild utav historien. För även om det nu skulle förekommit så vet vi helt säkert att det hör till de absoluta undantagen, inte reglerna!
Angående vikingatiden, så kände jag mig lite osäker så jag satte mig i helgen och gjorde en sammanställning över textilfynden i Birka med utgångspunkt från Häggs bok. Är inte riktigt färdig än, men så här lite övergripande kan man väl säga att kvinnogravarna med spännen har ett väldigt rikt innehåll. Samtliga gravar jag gått igenom (ca 150)har tillhört högreståndsmänniskor och de har förvisso haft på sig linne (i vissa fall också färgat, blått och kanske rött) men alltid tillsammans med plagg av fin yllekypert och även siden. I de fall endast linnerester finns bevarade talar spänneuppsatsen om att fler plagg funnits på den döda (förutom i några barngravar, där det kan röra sig om en kolt)
Vad jag vill komma fram till är att ingen utav dem som bar linne i Birkas gravar hörde till den samhällsklass som också lagade mat, passade barn och röjde hos kossorna. Naturligtvis kan denna samhällsklass också ha burit linne (fast just det färgade verkar komma låångt ifrån (det verkar faktiskt handla om indigo när man läser om nyanserna)) Detta kan man inte veta eftersom de inte bar spännbucklor eller några spännen där tygrester kunde ärga fast och bevaras.
Men att kalla dagar ha kappa, hängslekjol, mellanklänning med brickband och sidendetaljer, samt särk, för att varma dagar kasta allt och sitta med särken uppdragen till knäna, det blir lite som att drottning Silvia när det blir för varmt ställer sig att vinka i bh och trosor!
MVH
/Martina