av Sauron » 5 december 2005, 16:29
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Wobbeke</i>
hej alla!
boken om den varptyngda vävstolen som damerna från bäckedal skrev finns om inte annat på visby bibliotek!
ja du sauron det är hemskt stor skillnad på attvarpa 20 trådar jämfört med ett par hundra astunna trådar!!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ursäkta min potentiellt dumma fråga, men varför astunna trådar? (Jo, jag är nu medveten om tiden det tar att varpa en tråd, är ju sen bara att multiplicera (den känslan) med 2000 eller nåt för att få en känsla av hur mkt jobb det är att göra ett riktigt tygstycke).
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> speciellt om man skall ha flera skäl.
Mig räcker det med ett skäl [:)]. Iaf för det ändamålet.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
jag byggde en varptyngd vävstol som ett projekt för nått år sedan
Japp, jag vet [;)]. Verkar ha varit ett kul specialarbete.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">och vävde och det blev bättre än jag trodde. fast med tanke påjobbet och allt arbete så kanske det inet är konstigt att jag idag lär mig väva på modern vävstol istället.
Mmm.. Tyvärr har jag varken råd med en sån där vävstol eller plats för den nånstans för den delen. Fördelen med en vertikal medeltida stol är ju att man kan ha den utomhus och så är det ganska enkelt att förvara den då den är helt platt. Men jag kan förståss förstå att en modern vävstol är lättare att jobba med. Inte riktigt samma charm bara [:)].
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">min erfarenhet är att man kan använda mycket tunna garner. använde fårö ull garn när jag vävde, MEN trådar gick av lite då och då. om det beror på tyngderna eller slitage vet jag inte, kanske båda delarna och ojämn trådspänning. men kul var det.
Mmm... jovisst, man kan ha mkt tunna garner, men jag har inte tänkt göra nåt jättefinmaskigt tyg.
Du tror inte det skulle kunna vara slitage av varparna mot skälet som gjorde det? Varparna har ju ändå en viss rörelsefrihet i sidled (även om de är fastgjorda i tråden längst ned eller hur man nu löst det) och då man drar i "pinnen" så nöts väl de bakomliggande varparna mot skälet?
Det var iaf så mina varpar nöttes.