Nu heter ju den här tråden visserligen "Linne i olika färger?", men eftersom den handlar om en hel del annat, och jag inte hittar en egen tråd för färger på ylle och inte har någon större lust att starta en ny så provar jag här.
Jag undrar om man vet huruvida färgade melerade ylle-tyger(som i färga ull i olika färger och sedan spinna ihop ullen till ett smått smått melerat garn) använts under vikingatid/medeltid, eller hur länge det funnits. Jag vet att jag läst någonstans om att det fanns och inte var helt ovanligt under andra halvan av 1700-talet, men tidigare än så vet jag inte att jag läst/hört om.
Anledningen till att jag frågar är att jag har nästan 10 meter av ett förvisso något innehållsmässigt inkorrekt, men väldigt väldigt snyggt tunnt tätt ylletyg(10%polyester, dock), melerat i svart, grått, mörkgrönt och blått, något valkat.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det och försöker utröna möjligheterna, om det ska hamna i "fantasy"-högen eller ej, eller om det ska förpassas till sofföverdrag.
/Ingrid