Jag vet syntettyg, men jag hade panik när jag skulle ut på evenemang och kom fram till att jag hade vuxit ur min stiliga sammetsklänning, så denna stass sydde jag upp av tyg som jag använde till gardiner och då sydde jag två klänningar under 24 timmar. (Gör aldrig om detta igen).
Som tur var så tog hästen mycket av fokusen så att man inte ser min fuskklänning.
Här är mitt nyaste tillskott i grönt ylle. Handsydd utan mönster men det verkade fungera ändå. Har en överklänning som jag kan använda till denna också om det skulle bli för kallt.
Som ni kan se så är det lite knöligt runt halsen, detta är på grund av att jag hade en tunn ullekappa i vikinga stil som halsduk. Det blåser kallt vid Vättern i september. *ler*
För bekvämligheten medan jag hjälpte till med det ena och det andra så kom jag fram till att männens kläder helt klart är bättre när man springer runt som en stolle överallt.
Byxorna är handsydda i tunt brunt ylle med randrutor.. vet absolut inte vad mönstret kallas. Skjortan som jag har är handsydd i vitt linne och är en gammal linneduk som hade ett stretegiskt placerat hål. Perfekt till lilla mig att sy skjorta av.
Väskan är som ni kan se inte autentisk utan är en gammal patronväska från 60-talets fjälljägare.
Detta är min underbara sammetsklänning som inte längre passar, ska förstora den lite när jag kommer på hur man gör. Detta är ju trots allt min absoluta favorit och även den andra klänningen jag sydde när jag var kanske 17 år eller så.
Planen är att jag ska göra en mer autentisk dräkt att använda och jag håller just nu på med att samla information och inspiration till denna.
Hittade detta forum för ett par dagar sedan och har nu suttit som klistrad vid datorn och läser igenom alla tips och råd ni har kommit med under åren.
Editerade lite och satte bilderna som inte gick att visa som länkar istället, dessa ska fungera för er också hoppas jag.
Henrika
P.s. Ursäkta dubbelposten. D.s
Man är inte äldre än man gör sig.