[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Linneskjorta

Linneskjorta

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Eva Andersson » 13 juni 2006, 11:41

Det är rätt säkert att det inte är en same. Men kulturell influens kan ju finnas ändå.
Men nu har vi lämnat skjort-temat långt bakom oss.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Träblås » 13 juni 2006, 22:30

Och hur drar man gränsen viking/same/man/kvinna? Om nu inte c14 kan ge alla svar.
Träblås

Inläggav Martina » 14 juni 2006, 09:19

Man gör det inte utan håller sig öppen för alla fyra. Vi vet alldeles för lite om dräkten under denna tid för att vara tvärsäker på något, därför är det bäst att ha allt med i beräkningen när man funderar. Femhundra män och kvinnor i Skjoldehamsdräkt gör ingen vikingatid, lika lite som femhundra män i Viborgskjortor och tvåhundra kvinnor i Viborgklänningar(!)gör det.

/Martina
Martina

Inläggav Djingis Khan » 14 juni 2006, 10:13

För att återknyta till den ursprungliga diskussionen skulle jag vilja fråga om man kan använda "french seam" till sömsmånen i skjortan? Tycker att vanlig fällsöm är krångligt och syns för mycket på rätsidan. Hur syr ni era linneskjortor?
Djingis Khan

Inläggav Sara Lundström » 14 juni 2006, 10:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

Jag inser att världen nu kommer att fyllas av tjejer i vanliga, västeuropeiska medeltida kjortlar och skjoldehamnsbyxor. Kanske i kombination med en 1500-talsbarett? Alltihopa ""medeltida"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är den ju redan full av, det har du väl sett på Mtv? [xx(] Men nu kan man iaf ha en brasklapp.
Sara Lundström

Inläggav Lena » 14 juni 2006, 10:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

För att återknyta till den ursprungliga diskussionen skulle jag vilja fråga om man kan använda "french seam" till sömsmånen i skjortan? Tycker att vanlig fällsöm är krångligt och syns för mycket på rätsidan. Hur syr ni era linneskjortor?

Kan och kan... Klart du kan gora det om du vill. Det beror ju helt pa hur petnoga du och din grupp ar vad galler somnadsval.[;)]

Har ar en lista over somnadstekniker som hittats i bevarade och arkeologiska plagg: http://www.heatherrosejones.com/archaeo ... index.html

Sjalv anvander jag fallsom. Vill man inte den ska synas pa ratsidan far man a) sy i samma/liknande trad som tyget ar vavt i, och sy med sma stygn, b) ha tjockare tyg och bara lata traden ga igenom tyget pa avigan. Det gar, men ar mycket petigt.
Lena

Inläggav Djingis Khan » 14 juni 2006, 14:46

Okej, hittar inte "french seam" där men jag vill minnas att sömnadstypen är dokumenterad från bl.a. Hedeby. Egentligen är det inte så mycket stygnen som syns på rätsidan med fällsöm, utan just att det gärna blir ett litet extra veck vid sidan av kanten. Jag kanske har för stor sömsmån iofs (1-1,5 cm)?
Djingis Khan

Inläggav Anette » 15 juni 2006, 06:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Okej, hittar inte "french seam" där men jag vill minnas att sömnadstypen är dokumenterad från bl.a. Hedeby. Egentligen är det inte så mycket stygnen som syns på rätsidan med fällsöm, utan just att det gärna blir ett litet extra veck vid sidan av kanten. Jag kanske har för stor sömsmån iofs (1-1,5 cm)?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Den som mest liknar "french seam" är nog den där sömsmånerna viks in mot varandra och sedan sys ihop med kaststygn.
Jag tror inte att din sömsmån är för stor. (Om nu inte 1,5cm är när sömmen är färdigfälld?) Har du provat att pressa eller skrapa isär sömmen innan du fäller den?
Anette

Inläggav Matti » 15 juni 2006, 07:27

Ah, var ni tvugna att lämna det harliga Skjoldhamnsämnet bakom er innan jag han kasta mig in i det? :( Här ser ni behovet av en re-enactment orienterad forskningsdiskussion om genus exempelvis!

Angående skjortan och kjorteln så är den väldigt lik Lulesamisk dräkt. Kvinnan var kanske inte biologisk same men var kanske ingift, vilket verkar ha varit tämligen vanligt förr i tiden mellan folken, och därför kulturellt same. ;-)

Men jag tror att det är bättre att se skjoldhamns skjortan ur ett mer funktionellt perspektiv. Folk som inte har direktkontakt med modesvängarna och som lever i ett krävande klimat har oftast mer funktionsorienterade kläder.
Varför måste det vara en sydeurope som uppfinner kragen? Snarare torde det vara nordligt levande folk med behov av krage.

Det finns uppgifter om att kvinnor fortfarande under vikingatid kunde bära byxor under klänningen, men det verkar varit mycket ovanligt. Vikingatida kvinnodräkten är på det hela taget tämligen pryd.
Jämför man med äldre järnålder så förekom fortfarande kort kjol och det finns romerska avbildningar, låt vara inte många, av germankvinnor med byxor.
Matti

Inläggav Djingis Khan » 15 juni 2006, 16:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Den som mest liknar "french seam" är nog den där sömsmånerna viks in mot varandra och sedan sys ihop med kaststygn.
Jag tror inte att din sömsmån är för stor. (Om nu inte 1,5cm är när sömmen är färdigfälld?) Har du provat att pressa eller skrapa isär sömmen innan du fäller den?

Tack. Denna sömmen, användes den på linne eller endast på ylle? Har inte testat att pressa isär sömsmånen (är ju fortfarande ganska oerfaren när det gäller sömnad), men om du rekommenderar det så ska jag prova!

/M
Djingis Khan

Inläggav Anette » 16 juni 2006, 06:47

För sömnad i linne rekommenderar jag att studera viborgsskjortan ordentligt (det finns en länk i ett av mina tidigare inlägg). Den har en hel uppsättning roliga, användbara och trådsparande sömmar. Lycka till!
[^]
Anette

Inläggav Djingis Khan » 2 juli 2006, 18:27

Ja nu har jag övat i olika linnesömmnadstekniker så det ska inte vara ngt större problem. På tal om skjortor; finns det belägg för att man använde fler än en underskjorta? Jag vill annars minnas att Gustav Adolf bar hela tre skjortor vid Lützen...
Djingis Khan

Inläggav hraufnir » 19 juli 2006, 14:51

Eva Andersson: Det du sade om att det inte spelar roll om det skall vara i lajvsammanhang tycker jag är lite småaktigt och tråkigt. Det finns många lajvare som är väldigt noga med historisk äkthet även det.
Om det nu är så att hennes vänner inte har burit benkläder för att det inte finns historiska belägg för detta, så skulle de nu kunna göra det emellanåt om det finns historiska belägg. Alltså spelar det roll för dem.

Att du struntar i lajv, då jag får känslan av att du (och du är inte ensam på detta forum) verkar tycka att det är en insignifikant lek, är din åsikt. Låt andra ha sin....

/Jakob, stolt lajvare
hraufnir

Inläggav Vesuvius » 19 juli 2006, 22:29

Känns som att det på sista tiden har kommit många lajvinlägg, kanske dags för en egen tråd, förutsatt att det inte finns en redan? Men rent generellt sett finns det de som är måna om historisk korrekthet på bägge häll, medeltidare och lajvare. Men det finns också de som inte är det. Och alla lajv är inte medeltidslajv, så därför behövs det inte alltid. Jag har inget emot lajvare, men mitt intryck är att jämfört med återskapare så är de i allmänhet lite slappare vad det gäller kläder. Jag kan ha jublande fel, men jag pratar bara utifrån egna intryck. Men det finns nog alla sorter.

Jag är bara urbota trött på att de blandas ihop. Man får gärna hålla på med båda, men blanda inte.
Vesuvius

Inläggav hraufnir » 20 juli 2006, 05:33

Nu är detta egentligen fel tråd att ta upp poängen, men diverse olika moderatorer kan väl bryta ut det hela, något som jag inte kan göra utan att tappa sammanhanget.

På samma sätt som återskapare tar vi "seriösare" lajvare vad vi tycker är fint och kombinerar det. Vi tar inga 1500tals landsknektsbyxor till en 1000-tals tunika, men det kan hända att vi använder höga hosor istället för låga till en lång tunika, för att samma hosor använder vi till den korta tunikan.
Man kan använda vikingatida pösbyxor på medeltidsinspirerade lajv för att ofta spänner inspirationsåldern över hela medeltiden, 500-1500, och då är det ju rätt bra att kunna plocka ihop det som känns rätt.
Men jag vill ju fortfarande ha hyffsat korrekta saker. Ibland gör man en tunika efter ett hobbymönster, en annan gång tar man tid på sig att lägga ner extra jobb.

Jag sitter och syr på en hjälm nu som jag inte kan säga att "jo denna hjälm är historiskt korrekt och kommer därifrån" men däremot kan jag nog säga att det vore underligt om inte formen har förekommit genom historien för att den är så basic, enkel och fungerar bra.

Jag ser det såhär, och det är att om det kommer en orutinerad lajvare som tror att hans mörkeralvsrustning med "nitläder" är historiskt korrekt, för den borde gå, då skulle jag informera honom om de rustningstyper som jag är medveten om och uppmuntra honom att läsa på lite mer själv. Men att ha en attityd* som säger att om man vill ha det till lajv är det inte så viktigt, eller det är onödigt med HK eller bara dissa, DET gör att lajvare ALDRIG kommer att närma sig någon form av HK.

*Säger inte att ovanstående skribent har denna attityd, och inte hellre de flesta av skribenterna på detta forum vad jag sett. Men den finns, det var delvis därför jag reagerade.
hraufnir

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk