Ah, var ni tvugna att lämna det harliga Skjoldhamnsämnet bakom er innan jag han kasta mig in i det?

Här ser ni behovet av en re-enactment orienterad forskningsdiskussion om genus exempelvis!
Angående skjortan och kjorteln så är den väldigt lik Lulesamisk dräkt. Kvinnan var kanske inte biologisk same men var kanske ingift, vilket verkar ha varit tämligen vanligt förr i tiden mellan folken, och därför kulturellt same.
Men jag tror att det är bättre att se skjoldhamns skjortan ur ett mer funktionellt perspektiv. Folk som inte har direktkontakt med modesvängarna och som lever i ett krävande klimat har oftast mer funktionsorienterade kläder.
Varför måste det vara en sydeurope som uppfinner kragen? Snarare torde det vara nordligt levande folk med behov av krage.
Det finns uppgifter om att kvinnor fortfarande under vikingatid kunde bära byxor under klänningen, men det verkar varit mycket ovanligt. Vikingatida kvinnodräkten är på det hela taget tämligen pryd.
Jämför man med äldre järnålder så förekom fortfarande kort kjol och det finns romerska avbildningar, låt vara inte många, av germankvinnor med byxor.