[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Dräkt, ca 1250

Dräkt, ca 1250

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Vix Hq » 15 juli 2005, 15:14

Och angående järnvitriol:
Finns att köpa från Gudruns Ullbod
http://www.gudrunsullbod.com

Eller från Zenit:
http://www.zenit-konst.se/Servlet

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Wobbeke » 15 juli 2005, 18:44

tja, det skulle vara skojj att titta på de där garnerna eva och ragnhild färgade. ja vi kan ha en färgningsdag i föreningen där ni två kna lära oss andra så att vi också kan få bli lyckliga människor. måste säga att det blev mycket fina färger, funderar allvarligt på att sno dom på söndag på mötet. *ler* nja...

Sauron, vi skall inte ta en släktdag nångång så att du kan få färga alla saker som jag vill ha färgat?! *ler* när du har funnit fram lite bra kombinationer så kommer jag där med mina ullgarn och kräver hjälp. *ler*

vad säger ni, finns det några andra bra huvudbonader åt herrar under den här tiden om man inte vill se ut som en förvuxen bäbis?
Wobbeke

Inläggav Anette » 15 juli 2005, 18:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>
[quote]
Det verkar obekvämt att inte ha linne under yllet, men du har rätt i att det inte syns på bilden.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det går att vänja kroppen vid mycket. Jag sydde en lajvkjortel av fiskbensmönstrat yllemöbeltyg i grönt och brungult. Det tar en dryg vecka att "gå in mig" för att kunna ha den hela dagen utan linne under men jag får förhårdnader på de märkligaste ställen...[:p]

Sedan var inte linne alltid så bekvämt heller då plagg som inte syntes ofta syddes av grövre kvaliteter. Jag citerar Greta Hedlunds "Dräkt och kvinnlig slöjd i Ovansjö socken" ur minnet:
Hon hade en ny blaggarnssärk på sig som var så stickig att hon grät. Hon vart tvungen att ha en gammal överdel under för att inte bli försätt (dialektalt för vansinnig).
Anette

Inläggav Vesuvius » 15 juli 2005, 20:24

Att skjortan inte syns kan väl bero på att den enda sak som jag skulle kalla skjorta i den bibeln, den som bärs av någon kung som jag inte kan namnet på, är dels kortärmad, så det lär inte synas där, och dels kan mannen på bilden antingen stoppat ner den i brokorna, eller dragit upp den i bältet tillsammans med kjorteln. Eller så bär han helt enkelt ingen skjorta... Vem vet egentligen.
Vesuvius

Inläggav Sauron » 16 juli 2005, 02:03

<b>Vix:</b> Ah, min syrra var så snäll o letade upp en annan färgaffär som hade järnsulfat. Gjorde en snabb efterbehandling på en av mina björkprover och jag tyckte den fort fick nån olivartad grön nyans. Lustigt nog så såg färgen gul ut med en taklampa och grön ut med en annan (blev lite förvirrad innan jag insåg detta).

<b>Wobbeke:</b> Absolut! Släktkalas är alltid trevliga, inte allra minst när pyssel ingår [:)].
(Jag tycker då inte jag ser ut som en förvuxen bebis i min huva, men det är nog bara i mina ögon [:)]). Annars kan man väl ha struthätta kanske?

<b>Anette:</b> Hmmm, det kanske hjälper lite att stryka plagget (kanske inte så medeltida förståss). Bara en snabb/dum gissning. Men visst, man kan nog vänja sig vid det mesta. Ibland går jag omkring med min ringbrynja hemma (antagligen för att det är nåt fel på mig [:)]), och efter några timmar så har man glömt av att man har den på sig. Nästan som att man inte hör klockan ticka längre, if you catch my drift. Hoppas nu bara mitt underkjorteltyg inte är för grovt [:/], man vill ju inte bli försätt i onödan.

<b>Vesuvius:</b> Antagligen så, eller så var konstnären helt enkelt lat. Iofs kan ju följande bild kanske tolkas som att han har en underkjortel under (blå):
http://www1.tip.nl/~t401243/mac/mac12vB.jpg
Fast det kan ju förståss vara en slags kjortel med innertyg/foder. Tittar man på gröna snubben så har han nåt rött på andra sidan kjorteln. Det vore iofs konstigt om det var en underkjortel man såg, såvida den inte var fastsydd i kjorteln [:)] (ursäkta mitt klumpiga resonemang, det är sent). Så det är nog som du föreslår: (1) Antingen har han underkjorteln nedstoppad i brokorna eller (2) har han ingen underkjortel, eller (3) så har konstnären slarvat bort den. Jag håller nog på (3).
Sauron

Inläggav Vix Hq » 16 juli 2005, 12:15

Och glöm inte - all ull sticks inte! Även modernt kamgarnstyg kan vara rätt osticksigt och garn som är spunnet av ryckt ull (vilket gör att fibrerna inte får vassa 'klippytor'), som var vanligt historiskt sett, ska också klia mycket mindre. Sedan är det ändå kanske bra med en lätttvättad linnekjortel unders för att skydda de övriga kläderna.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Anette » 16 juli 2005, 22:53

Sauron skrev:<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Hmmm, det kanske hjälper lite att stryka plagget (kanske inte så medeltida förståss).</i> <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Min erfarenhet är att värme får de vassa yllefibrerna att resa sig ännu mer och det är de som är största problemet, men jag kanske gör fel. Däremot tänker jag försöka med hårbalsam när jag tvättar den nästa gång. En fördel med alla fibrerna är annars att de skapar ett litet mellanrum mellan tyg och kropp som fungerar litet som en särk - dessutom har jag läst att exfoliering är bra för huden![:D]
Anette

Inläggav Sauron » 17 juli 2005, 13:00

Ska försöka göra hosor å det snaraste. Provohosorna jag gjorde (Kongshirden) blev lite tajt på vissa ställen (strax bakom tårna och vid knät) och lite pösig på andra (vaden och överkanten). Men det kanske inte gör så mycket eller? Ylle är väl rätt elastiskt.
Håller även på med kragen på underkjorteln (fortfarande), och kommit fram till att jag gör den runda modellen som man ser i Sofias Atelje häftet (köpte i förrgår). Sprundet skall jag försöka göra utan att dela på framstycket. Men har inte riktigt bestämt mig om jag skall kanta med snedremsa eller bara köra vanlig fåll. Hmm...

<b>Vix:</b> Mm. Köpt en rätt tunn yllekvalitet (vävd två trådar upp, två trådar ned typ, så att man får lite sneda "ränder", fast rätt diskret, måste titta noga för att se) av ofärgat ylle som jag skall ha till hosorna vilka jag sen skall färga med krapp (innnan jag sytt ihop förståss). Kjorteln gör jag nog i nåt annat tyg (tyget i butiken tog slut [:(], men jag fick en hel del bonustyg på köpet [:)]). Ska försöka leta upp nåt liknande för kjorteln som jag skall färga grön (björk+järnvitriol).

<b>Anettte:</b> Suveränt! Två fåglar med en sten [:)]
Sauron

Inläggav Vix Hq » 18 juli 2005, 20:22

Lite petig-pet här!
Vad <i>jag</i> vet finns det inga historiska belägg för kantning med just snedremsa (om någon har det, dela med er!!! jag älskar att ha fel!!!) - däremot med en "förstärkning" på insidan av plagget, som dock <i>inte</i> är klippt på skrådden! (<i>facing</i> kallas det på engelska). Fråga mig inte varför (det är onekligen lättare att forma en snedremsa runt en böjd kant), men det finns en liten diskussion kring detta i Museum of Londons bok "Textile & Clothing" som tar upp arkeologiska fynd från åren 1150 - 1450. I samma bok finns det en del teckningar på olika sätt som man har fållat kanter på - de flesta fynden de baseras på verkar dock (vid en snabb koll i boken) komma från 1300-talet.

I alla fall. Som lite uppmuntring kan jag säga att jag utan jätteproblem lyckats kanta en kant som svängde av i 90 graders vinkel med en trådrak remsa!

Enligt din beskrivning är yllet du köpt vävt med bindningen 2/2 kypert (två upp, två ned med diagonal) - tänkte bara att det kunde vara kul att veta!

/Vix, väv-nörd.
Vix Hq

Inläggav my_mmy » 18 juli 2005, 21:06

tja, ekonomi. snedremsor ar klippta pa snedden, sa de ar ju ganska slosaktiga pa tyg. de vavda band som visas i 'textiles & clothing' ar vavda pa den bredden. Lost vavda band kan man ocksa forma med lite varme och karlek till att ga runt ganska skarpa kurvor.

/maggie
my_mmy

Inläggav Sauron » 5 augusti 2005, 03:05

Aha! Skall lägga detta på minnet Vix!

Bra att veta my_, kanske skall göra så ändå på min kjortel, hmm.. får se hur mycket jag hinner nu. Hade iaf tänkt göra en sån där halsringning som jag klassificerat som A4, eller iaf något liknande och sen kanske bandkanta den på nåt vis, så det blir snyggt.

Följande passar in på lite olika trådar så jag postar det här istället:

Har nu färgat sista tygsjoket (två sådana) till kjorteln (grön = björklöv + järnvitriol), men tyvärr blev det en annan nyans än den tidigare (givetvis). Jag hade nämligen inte tillgång till nåt större än en 14-liters saftkastrull så det var inte så lätt att färga ett 700g tygstycke resp. ett 1kg tygstycke i den, men med lite viljestyrka så går det mesta [;)].

När man har för trångt i sin kastrull så är risken att tyget blir fort för varmt i bottnen. Ett sätt att lösa detta är att ha en tallrik i botten av kastrullen om det finns plats för det. Tallriken är ju av keram vilket isolerar något mot värme (så att den på så vis fungerar som ett lågpassfilter, eller verkar integrerande, för er som är lite tekniska av er). Sen upptäckte jag att då tallriken har ringar i bottnen så funkar det som en kavitet där vatten ansamlas och när man sätter på plattan så stiger temperaturen i det stillastående vattnet under tallriken med rasande fart och börjar koka väldigt fort när man kommer upp i temperatur. Detta för i sin tur med sig att tallriken oscillerar upp och ned med kokhett vatten som strömmar upp mot tyget vilket är mycket illa (ull tål inte snabba temperaturändringar). Detta problem kan då enkelt lösas med något föremål under tallriken, exempelvis en kniv (ju tunnare föremål desto bättre = mer plats).

Nu är det så att jag kan antingen få ut alla fyra fram/bak-stycken på ena och sen ärmar, ärmspjäll och kilar på den andra så att det blir som "olikfärgade kilar" typ, eller en vänsterdel på det ena tyg-arket och en högerdel på det andra så det blir lite som mi-parti istället.
Har läst att olikfärgade kilar har påträffats men antas ha varit väldigt ovanligt, då detta inte är direkt olikfärgade kilar, dvs kilar med färger som inte har samma "hue" som resten av plagget utan istället bara en annat mättnad och värde (nyans) så kanske man inte behöver betrakta det som direkt "olikfärgade kilar". Vidare, så är ju mi-parti - så vitt jag förstått - även det av olika "hue" (eller färklass).
Hur tycker ni jag skall lösa det på bästa sätt? Förslag?

P.S. funderar på att försöka överfärga det andra tygstycket som inte blev lika djup, så att tygstyckena förhoppningsvis matchar varandra bättre. Tyvärr är alunet mitt slut så jag får isåfall hoppas att något av färgen suger sig fast i tyget.

*förfärad och panikslagen*
Sauron

Inläggav Karin » 5 augusti 2005, 10:28

Jag skulle satsa på mi-parti eftersom allt som på minsta vis påminner om olikfärgade kilar är aldeles för vanligt.

Karin
Karin

Inläggav Sauron » 5 augusti 2005, 11:37

Sauron

Inläggav Karin » 6 augusti 2005, 12:13

Kilarna bör börja vid naveln eller högre upp. Att låta dem börja vid höften blir inte snyggt.

Karin
Karin

Inläggav Sauron » 6 augusti 2005, 13:22

Ok. Tack för det snabba svaret. Då kör jag på med mi-parti varianten ändå. Det blir nog inte så dumt trots allt.

Än en gång, tack Karin!
Sauron

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk