[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Brickband

Brickband

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Vix Hq » 18 mars 2004, 22:04

Jag har beställt från Peter direkt, med sedlar i brev och allt - inga problem alls. Han är en hyvens kille och snabbt går det. Och ber man snällt får man boken signerad också!

Vad det gäller Pillaged Village kan jag inte säga något - men se upp med tull och annat elände som det brukar bli på saker från USA. $35 är dyrt nog som det är... Är boken helt slutsåld från förlaget? Den fanns på förut, men inte nu när jag kollade. Sätergläntan ()sålde den också i sin butik för ett tag sedan - men man måste beställa deras katalog för att få uppdaterade uppgifter... Det kan vara en idé att ringa dem och höra om de har något ex kvar om du inte redan har gjort det. Även om dollarn är billig så tror jag att man kan tjäna på att försöka få tag i den inom Sverige, om den finns kvar.

Berätta gärna hur det går (funderar på att jaga rätt på den själv nämligen, när ekonomin tillåter)

/Vix.
Vix Hq

Inläggav BeatriceBrenainn » 19 mars 2004, 08:28

Ah! Då vågar nog jag också beställa av honom! =D Den är så bra som det sägs va?

Jo, jag har hört med både Sätergläntan och Vävmagasinet och flera andra som jag inte minns just nu...

Funderar starkt på att chansa på att allt går bra och beställa från Pillaged Village eftersom jag tänkt beställa några mönster också (Period Patterns number 41 och 42, tidig Italiensk renässans).

Har fullständigt tummen mitt i handen och kan inte göra mönster själv. :-( Kommer dock att försöka få info om alla fel i dom mönsterma för att kunna göra ändringar så det blir lite mer historiskt korrekt...
BeatriceBrenainn

Inläggav Karin » 19 mars 2004, 09:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by BeatriceBrenainn</i>

Har fullständigt tummen mitt i handen och kan inte göra mönster själv. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Knepet är att öva några gånger tillsammans med någon som kan konstruera mönster. Sedan kommer du också kunna. Problemet är väl om man inte har någon som kan hjälpa en.

Men det här har ju inget med brickband att göra, så om vi ska diskutera det får vi starta en ny tråd.

Karin
Karin

Inläggav BeatriceBrenainn » 19 mars 2004, 11:34

Karin:

Jag svarar dej på Renässanskläder...
[url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=497&SearchTerms=ren%E4ssans"]Länk[/url]
BeatriceBrenainn

Inläggav BeatriceBrenainn » 29 mars 2004, 08:42

Jag bestämde mej för att trots allt ändå <b>inte</b> beställa på Pillaged Village...

Jag har haft en del mailkontakt med Sonja Berlin och hon meddelade att hon nu har en hemsida och att man där kan förboka hennes bok ”Brickvävning - så in i Norden”, den är på G och skall tryckas upp i en ny upplaga! [:D] Där är några andra böcker om brickvävning som man också kan beställa genom henne.
http://www.sonjaberlin.com/
info snabela sonjaberlin punkt com
BeatriceBrenainn

Inläggav ragnhild dalheim » 30 mars 2004, 01:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

När man ändå har en massa kunniga bandvävare på tråden...
Vad för nått sysslar damen på bilden nedan på med, förutom att försvara sig med vävkniven mot närgångna herrar? Det ser ut som nån sorts bandgrind med en sexkantig brickbandsbricka i varpen? Eller är det bara illuminatören som varit lika okunning om bandvävning som jag?

Bild
(Bild från Manesse-codexen ca 1305-1340)

/R

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jeg oppdaget i dag da jeg rennet brikkebånd, at det å ha en båndgrind på renningen gjorde at det ble mye enklere å holde styr på trådene, og det kan også forklare hvorfor det ser ut som om båndgrinden er stasjonær. Nå er avbildningen likevel litt korka, siden det ferdige båndet er på motsatt side av der veversken sitter... [:p]
Ragnhild (brikkevever i natten!)
ragnhild dalheim

Inläggav härvor » 1 april 2004, 08:27

Tips, garn som jag använder till att sy, brodera och brickbandsväva med är Kamgarnsull, det har flera namn men går även som waldorfsdockshår! Det är otroligt starkt och när man växtfärgar det blir det mycket fint. Fast det finns en del fina färger att köpa om man inte vill växtfärga. Sist så använde jag tio brickor och bandet blev ca. 7 mm brett.
Om du tycker att tråden fnasar sig på grund av brickorna så kan jag rekommendera det inte alls autentiska sättet att pensla på lite ofärgat nagellack. Då glider det så lätt så :-) Det går även bra att väva med entrådigt, det beror på hur hårt man spänner det...
härvor

Inläggav Martina » 1 april 2004, 18:45

Genom att sätta en lätt vässad blompinne el. dyl. i en pelarborr kan man bränna kanterna på brickorna alldeles släta. Antar att det går med en vanlig borrmaskin också om man är stadig på hand. Principen är "göra upp eld."

/Martina
Martina

Inläggav Vesuvius » 29 april 2004, 19:03

Jag kom å tänka på det (ni får med all respekt ursäkta att jag gräver upp den här gamla tråden, men det är bättre än å gö en helt ny... onödigt...), hur länge brukar man säga att brickband användes? Att det fanns på vikingatiden, och innan dess, men det kan la inte helt ha dött ut på medeltiden, för isåfall skulle vi la inte sitta här med tekniken i hand, såvida vi inte återskapat den av bricker från vikingatiden med tillhörande bevarade band...

Allt i allt: I hur stor mån användes brickband efter vikigatid, och om det gjorde det, var det vanligt? Eller försvann det delvis för att bara finnas kvar på vissa ställen?

//Ves
Vesuvius

Inläggav Karin » 29 april 2004, 21:13

De används fortfarande i vissa norska folkdräkter.

I London har man hittat brickvävda band. De första jag slog upp i "Textiles and clothing" var från 1200-, 1300- och 1400-talet.

Och det är bara roligt att gamla trådar tas upp igen, så länge det finns mer att tillföra ämnet.

Karin
Karin

Inläggav Vix Hq » 30 april 2004, 11:41

Brickband användes långt in på medeltiden! Många sakrala dräkter dekorerades med brokadvävda band med guldtråd och annat tjusigt! Det finns en samling med mönster för just brokadvävda (broscherade) brickband från 1500-talet om jag minns rätt, moderniserad och utgiven av Nancy Spies (se ). I Nancys bok "Ecclesiastical Pomp and Aristocratic Circumstance" finns en komplett (?) förteckning över alla existerande brokadvävda band från Då (samt fynd av brickor, och avbildningar av vävstolar!). Och även info om vad de användes till. Rekommenderas varmt! Fast jag vet inte om den finns att låna på nåt bibliotek i Sverige - kolla Libris! - för den kostar många dollar att köpa! Jag har den hemma så jag kan tyvärr inte ge några närmare referenser, men den är proppfull med info!!!

Om jag inte är helt ute och reser så fanns det väl ställen där brickvävningen aldrig riktigt dog ut...någonstans österut? Det står säkert nåt om det i Colloingwoods "Techniques of Tablet Weaving", men den har jag inte heller hos mig just nu så jag kan kolla... [:I]

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Martina » 30 april 2004, 11:50

Men hur är det egentligen med trädningsbetingade band? De förekommer i norska folkdräkter, men finns det äldre fynd? (Förutom som kantavslutningar förstås.) Fick frågan igår och kunde inte svara. Jag tror inte att jag stött på annat än broscherade och vridningsbetingade band i det material jag haft tillgängligt.

/Martina
Martina

Inläggav Vix Hq » 1 maj 2004, 22:33

Det brukar väl för det mesta sägas att det inte finns några belägg för trädningsbetingade band Då. Undantaget skulle väl vara det alltid lika populära Anglo-Saxiska fyndet som det står att läsa om här: , även om det är lite speciellt. Men jag skulle också vilja veta säkert! I brist på bevarade fynd kan man ju inte säga annat än att det inte går att säga att det fanns... *suck*. Jag har också fått frågan ett antal gånger... På listan SCA-tablet-weaving och på TWISTs lista dyker den också upp med jämna mellanrum, men hittills har ingen kunnat ge exempel på andra trädningsbetingade historiska band än det anglo-saxiska.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Kolmodin » 8 maj 2004, 22:20

Hej!

Tänkte att när tråden ändå handlar om brickband så kan jag lägga in en fråga. Har precis börjat lära mig den här tekniken så jag har inte riktigt koll på allting än. Jag försökte för ett tag sen väva ett bälte, och i en tabell från boken Brickvävning - så in i Norden såg jag att med bomull 8/4 skulle det behövas 18 brickor för att få ett tre cm brett band. Nåväl, tänkte jag och gjorde allt förarbete. När jag väl började väva så visade det sig att brickbandet blev ca. 1.5cm brett men väldigt, väldigt tjockt. Vad gör man åt det? Gjorde jag något fel vid trädningen eller vid vävningen? annat garn?
Tacksam för hjälp!
Kolmodin

Inläggav Edvin » 9 maj 2004, 23:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Kolmodin</i>

Hej!

Tänkte att när tråden ändå handlar om brickband så kan jag lägga in en fråga. Har precis börjat lära mig den här tekniken så jag har inte riktigt koll på allting än. Jag försökte för ett tag sen väva ett bälte, och i en tabell från boken Brickvävning - så in i Norden såg jag att med bomull 8/4 skulle det behövas 18 brickor för att få ett tre cm brett band. Nåväl, tänkte jag och gjorde allt förarbete. När jag väl började väva så visade det sig att brickbandet blev ca. 1.5cm brett men väldigt, väldigt tjockt. Vad gör man åt det? Gjorde jag något fel vid trädningen eller vid vävningen? annat garn?
Tacksam för hjälp!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Du hade kanske väldigt tjock mellanläggsgarn? Då kan bandet tjocka till sig som jag har upplevt det. Annars kanske du har krängt ihop dety vid uppsättningen av varpen och fått någon vridning? Ser mönstret bra ut och liknar det i boken annars?
Edvin

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk