[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Cotehardieproblem

Cotehardieproblem

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav esojonen » 22 juli 2004, 18:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Elénore</i>

Eftersom efterfrågan på broderier ökade kraftigt under den här perioden så utvecklade man en ny teknik där man broderade motiven på linne för att sedan klippa ut dessa och applicera dem på klänningstyget. Detta var lättare eftersom siden och sammet är svårt att brodera på. Dessutom gick det mycket snabbare då flera personer kunde jobba med motiven istället för som tidigare då det var svårt för fler än en i taget att brodera direkt på plagget.
Det enda jag läst om broderier runt kanter under den här perioden är om broderade motton. Edward III och hans män bar ”It is as it is”. Men dessa kläder bars vid tornerspel och ordensmöten.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej,

Tekniker, broderade motton osv. som du beskriver låter verkiligen interessant. [:)]Finns det någon bok om middelalderliga broderier med massor av kul information som jag inte har hört talas om? var har du läst om det här?

-E

första posten på den här (härliga) forumen, och jag har det väldigt jobbigt med svenskan, eftersom jag har inte skrivit någonting på svenska sedan jag var i gymnasiet....[:I]
esojonen

Inläggav my_mmy » 22 juli 2004, 21:59

ett bra stalle att lasa om broderade motton och heraldiska marken pa klader ar 'Fashion in the age of the Black Prince' av Stella Mary Newton. Mycket text, mycket matnyttig information. Eftersom mycket lite av detta broderi och parlstickeri finns bevarat, far man basera sin kunskap pa skrivna kallor och hon har gatt igenom garderobskontona for de franska och engelska kungahusen pa 1300-talet, med lite sneglingar pa andra europeiska lander ocksa.

jag kanner for dig med svenskan, detta ar i princip mitt enda utlopp for skriven svenska.

"m'
/maggie
my_mmy

Inläggav Månia » 22 juli 2004, 22:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>

Jag gjorde själva klänningsmönstret med hjälp av lika delar "Medieval Tailor's Assistant", instruktionerna på
och min provdocka. Och mig själv då i sista inprovningen [;)]... Det går alltså att fixa utan hjälp (om man har en provdocka iaf), men det kräver en viss envishet. Hittar man någon som kan hjälpa en är det så mycket enklare, och precis som Martina sa så behöver hjälpredan inte ha någon koll alls utan bara nåla där man anvisar!

Vad det gäller ärmar... Jag konstruerade dem först på papper, med hjälp av mina mått, så som det finns beskrivet på
. Ärmar finns också beskrivet i "Medieval Tailor's...".

/Vix, som hoppas att det här kan vara till någon nytta i alla fall...

Hej Vix!!
tack så jätte mycket! Nu känns det redan bättre. var rätt nedstämd ett tag eftersom min mamma inte kunde hjälpa mig göra ett mönster efter mig. och hon har ändå sytt kläder sedan hon var liten, men har tydligen hakat upp sig på att hon kan inte, om det inte redan finns ett mönster.
det största kruxet är att jag inte har någon provdocka, men det få fasen gå ändå!! [;)] Kom även på att jag har ju Sohpias atelje mönster till 1400-tals klänning. ska se om det går att använda sig av hennes ärm-mönster + tailors assistent + den länken du gav mig.
Jag ska tvätta tyg imorron och sen ska jag sätta mig och sy underklänningen och en ny toalie till överklänningen. jag hör av mig sen så får vi se hur det går. [:p]

--Ameli-- som har gett sig [}:)] på att det ska gå! (frågan är bara hur jag hinner få dit alla knappar innan riddarspelen på Visingsö?!?)
Månia

Inläggav Vix Hq » 23 juli 2004, 12:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">min mamma inte kunde hjälpa mig göra ett mönster efter mig. och hon har ändå sytt kläder sedan hon var liten, men har tydligen hakat upp sig på att hon kan inte, om det inte redan finns ett mönster. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Min mamma sa samma sak och kunde inte förstå hur jag kunde göra ett möster åt mig själv (underförstått: jag som aldrig har sytt något...). Jag tycker snarare att jag har haft en fördel av att jag inte har sytt mycket förut - jag hade inga idéer om vad som var svårt eller lätt att göra, hur det "<i>skulle</i>" vara eller nåt. Jag bara gjorde det och lärde mig fruktansvärt mycket! Mamma syr fortfarande bättre på maskin och bättre efter Burda-mönster än vad jag gör, men min mi-partiklänning är jag nästintill helt nöjd med, och den skulle mamma aldrig ha kunnat sy!

Om jag <b>minns rätt</b> så har Sophias mönster en "modern" ärm med vanlig ärmkulle och inte en med "s-kurva" som jag gjorde och som beskrivs på sidan jag länkade till. Jag har absolut noll koll på när i historien den "moderna" ärmkonstruktionen dök upp, men jag kan i alla fall säga att vill du göra en tight ärm med knäppning à la cotehardie-stil så är det bättre att använda en ärm med "s-kurva" eftersom sömmen på hamnar på baksidan av axel/ärmen och per automatik gör att knapparna hamnar där de ska (på utsidan av ärmen/armen). Lite krångligt att förklara med ord, men det finns en bra bild på det här på s 83 i "Medieval Tailor's" (jag har den amerikanska utgåvan). Till min Herjolfsnes-klänning gjorde jag ärmen med en kil som det visas i s 83 i MT och på Dame Helens sida, men till min senaste klänning struntade jag i kilen och gjorde ärmen i ett stycke istället, som det beskrivs på annat ställe i MT. Själv märker jag ingen skillnad i passformen (förutom att jag gjorde för små ärmhål på Herjolfsnes-klänningen *suck*. Men det är sånt man lär sig av...)

Med andra ord, vill du ha en ärm med knappar på så använd inte ett modernt mönster där ärmsömmen går från armhålan och ned. Då hamnar knapparna på insidan av handleden. Moderna kavajmönster brukar däremot ha en söm på utsidan (och en på insidan också om jag inte är helt ute och reser) - ungefär så ska sömmen hamna om man ska ha en knäppt ärm.

Här är ytterligare en länk med ärmkonstruktion (följ länken till diagrammet):

/Vix, som känner sig en smula rörig och nog borde städa istället för att sitta vid datorn.
Vix Hq

Inläggav Martina » 23 juli 2004, 21:21

Tips! Sy ihop en vanlig ärm, prova in den i ärmhålet och klipp upp den där du vill ha knapparna. Prova in ärmen så att den sitter tajt. Jättesmidigt! Glöm dock inte sömsmånen.
/Martina
Martina

Inläggav Charlotta » 24 juli 2004, 22:54

Jag har konstruerat en ärm enligt beskrivningen i "Tailors assistant" och det jag tyckte var så trevligt med det var att man plötsligt fick en ärm som faktiskt passade i ärmhålet! Fast det bygger ju på att man har en toile för själva kroppsdelen av klänningen/jackan eller vad man nu syr som sitter bra osv så att man inte behöver ändra. För mig var det något av en uppenbarelse, för tidigare har jag alltid avskytt ärmar av den enkla anledningen att de aldrig passat eftersom jag (utan undantag) alltid behövt sy in klänningarna en massa när jag sytt efter köpta mönster. Då krymper ärmhålet och vips blir det ett h-te att sy i ärmen...
/Charlotta
Charlotta

Inläggav esojonen » 27 juli 2004, 09:43

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by my_mmy</i>

ett bra stalle att lasa om broderade motton och heraldiska marken pa klader ar 'Fashion in the age of the Black Prince' av Stella Mary Newton. Mycket text, mycket matnyttig information.

Tack för svaret! Nu har jag hittat texten om motton i min kopi av "Black Prince". [:)]

Men jag har inte ännu lyckats med den beskrivade broderingstekniken, där man broderar på linne och sen applicerar det broderade stycken på kjorteln när den är färdig. Finns det också någonstans i fitaotbp, eller kanske annanstans? Det låter som en nyttig teknik, och jag skulle gärna veta mera om det. Alla appliceringstekniker som jag känner till är i boken "medieval craftsmen: embroiderers" och där nämns den här tekniken inte.

-Elina
esojonen

Inläggav Månia » 17 augusti 2004, 14:00

Hej på er!
Nu har jag äntligen kommit så långt så att jag ska klippa i mitt fina ylle-tyg!! =D

--Ameli--
Månia

Inläggav Månia » 19 augusti 2004, 14:27

Nu börjar det likna nåt... Har tråcklat ihop hela klänningen och det ser helt o.k. ut. Ska bara ta in den lite i svanken i ryggen.
Men så började jag fundera på en sak. Jag har tänkt ha den som mellanklänning/kjortel så då är det ju bäst med snörning fram (knappar kommer se konstigt ut under överklänningen, eller hur?)
Vad ska snöret vara i för material? Tvinnat ullgarn, kanske? (Läderremmar är väl ett "nytt" påfund)
Och så ska jag införskaffa ett snyggt bälte att ha till. Vilket material ska det vara i? Skinn? Brickband? Jag vill ha ett långt, smalt bälte i stil med det som "Senmedeltida borgarkvinna" har på sig.

--Ameli--
www.medeltidsmarken.org
Månia

Inläggav Vix Hq » 19 augusti 2004, 20:27

Jag skulle inte ha knappar om den ska fungera som mellanklänning - det verkar bli så knöligt...

Jag brukar själv använda en hårt tvinnad ullsnodd till (rätt så provisorisk) snörning, men det finns många andra alternativ - slyngade snoddar t ex (det som på engelska heter "loop braiding"), men då behöver man nog hjälp av någon för att kunna göra en tillräckligt lång snodd. Har för mig att det står i Textiles & Clothing om slyngade snoddar som förmodligen användes till snörning... Jag kan tänka mig att cirkelvävda brickband också skulle kunna fungera bra.

Nu när jag har skaffat mig fina snörnäbbar tänkte jag fläta silkesnoddar till mina klänningar. När jag får tid.

Vad det gäller bälte kan du välja vilket som av skinn eller brickband - det finns exempel på båda två. Och så ett trevligt spänne som pricken över i!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Arild Krake » 20 augusti 2004, 10:20

Månia, jag och Karin säljer gaffelpåtade band för 70:- m. Vi har för tillfället band i färgerna vitt, svart och rött men andra färger går att beställa. Detssa band i ylle är lite elastiska vilket gör dem utmärkta till att snöra kläder med. Till skilnad till tex läderrämmar så är det lätt att slå en knut som inte går upp men som inte är några problem att få upp när man väl vill det själv. Vi kommer till Norrköping nästa helg så då kan du titta på dem. Vad jag vet så har man inte hittat några fynd av gaffelpåtade snoddar men man har funnit många påtgaflar från medeltiden tex 2 st i Borg utanför Norrköping.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Månia » 20 augusti 2004, 13:27

Ludvig,
den röda snodden kanske jag är intresserad av, om nyansen passar min klänning. Jag får väl ta en läderrem så länge, tänkte ha klänningen på mig, iaf på lördagen.

Ses då! =)

--Ameli--
Månia

Inläggav Sofia » 2 september 2004, 19:59

Det här verkar vara rätt tråd att ställa min fråga i.
Det är så att jag ska sy [url="http://www.imagedump.com/index.cgi?pick=get&tp=112590"]denna[/url] klänning i cottesimple-modell som ska ha en underklänning med samma skärning. Då båda klänningarna behöver snöras/knäppas ihop undrar jag om det fungerar att ha dubbla snörningar eller snörning underst och knappar överst utan att det blir knöligt. Eller ska jag ha undersnörningen i sidan och översnörningen/knäppningen bak (om man nu någonsin knäppte klänningar bak)? Är det någon som provat?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Månia, jag och Karin säljer gaffelpåtade band för 70:- m. Vi har för tillfället band i färgerna vitt, svart och rött men andra färger går att beställa. Detssa band i ylle är lite elastiska vilket gör dem utmärkta till att snöra kläder med. Till skilnad till tex läderrämmar så är det lätt att slå en knut som inte går upp men som inte är några problem att få upp när man väl vill det själv. Vi kommer till Norrköping nästa helg så då kan du titta på dem. Vad jag vet så har man inte hittat några fynd av gaffelpåtade snoddar men man har funnit många påtgaflar från medeltiden tex 2 st i Borg utanför Norrköping.

Det där låter intressant för min dräkt också. :) Man skulle inte kunna få en provbit av det röda?
Sofia

Inläggav Sara Lundström » 2 september 2004, 21:48

Ett annat tips för snörband är att titta på hemslöjds-affärer. De har ibland ganska snygga vävda bomullsband, ca 4 mm breda, för en billig penning. Sådana har jag använt både till snörning och som dekor med goda resultat.
Sara Lundström

Inläggav my_mmy » 2 september 2004, 22:17

jag har en mycket atsittande drakt med en underklanning som ar snorad och overklanning som ar knappt. Bada oppnas mitt fram. Jag har spiralsnorning, vilket gor att kanterna ligger emot, precis som om de var sydda, och jag har sytt knapphalen anda ut i kanten som du har det pa herjolfsnes drakterna och aven i london fynden; resultatet blir det samma, att kanterna ligger emot och inte over varandra. Det blir inget byltigt alls, utan hur bekvamt som helst. Sa oroa dig inte for det.

/maggie
my_mmy

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk