<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Elénore</i>
Eftersom efterfrågan på broderier ökade kraftigt under den här perioden så utvecklade man en ny teknik där man broderade motiven på linne för att sedan klippa ut dessa och applicera dem på klänningstyget. Detta var lättare eftersom siden och sammet är svårt att brodera på. Dessutom gick det mycket snabbare då flera personer kunde jobba med motiven istället för som tidigare då det var svårt för fler än en i taget att brodera direkt på plagget.
Det enda jag läst om broderier runt kanter under den här perioden är om broderade motton. Edward III och hans män bar ”It is as it is”. Men dessa kläder bars vid tornerspel och ordensmöten.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej,
Tekniker, broderade motton osv. som du beskriver låter verkiligen interessant. [:)]Finns det någon bok om middelalderliga broderier med massor av kul information som jag inte har hört talas om? var har du läst om det här?
-E
första posten på den här (härliga) forumen, och jag har det väldigt jobbigt med svenskan, eftersom jag har inte skrivit någonting på svenska sedan jag var i gymnasiet....[:I]