<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sofia</i>
Det här verkar vara rätt tråd att ställa min fråga i.
Det är så att jag ska sy [url="http://www.imagedump.com/index.cgi?pick=get&tp=112590"]denna[/url] klänning i cottesimple-modell som ska ha en underklänning med samma skärning. Då båda klänningarna behöver snöras/knäppas ihop undrar jag om det fungerar att ha dubbla snörningar eller snörning underst och knappar överst utan att det blir knöligt. Eller ska jag ha undersnörningen i sidan och översnörningen/knäppningen bak (om man nu någonsin knäppte klänningar bak)? Är det någon som provat?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Är underklänningen du pratar om en linnesärk? Så som jag har tolkat medeltida bilder och fynd är särkar nästan alltid ganska raka i modellen (rektangelmodell). Då behöver man ingen snörning för att få på sig dem. Tygvidden som "blir över" knölas ihop innanför mellanklänningen och blir inte i vägen alls.
Jag tror inte på idén med knappar bak. Snörning bak har jag inga belägg för, men det finns bilder på klänningar som bör ha snörning någonstans, fast man inte kan se den. Då skulle ju snörningen kunna vara i ryggen som inte lika ofta syns på målningar. Eller bara väldigt diskret gjord. Eller så lät man sy ihop det sista av plagget efter att man har tagit på sig det.
Karin