av Martina » 1 juli 2003, 23:18
Hej!
Vill återigen poängtera att varken jag eller någon annan här ställer krav på någon annan än sig själv. (Hoppas jag)
Jag har själv blivit påhoppad av en förståsigpåare som (felaktigt)dömde ut detaljer i min dräkt för att sedan raskt traska iväg innan jag hann försvara mig! Det är inte roligt, hade det hänt när jag var yngre (och det verkligen fanns anledning att anmärka på mina dräkter) så skulle jag antagligen slutat i föreningen.
Ingen gör, som Jenny/Hildr i helgen så riktigt sade till mig, dåliga kläder med mening och det är fruktansvärt knäckande att bli påflugen av folk som tror sig veta bättre.
Och mycket riktigt, AnnaMaria, det finns ju ingen som har en fullständigt korrekt dräkt, det går inte! Alltså skall man hålla käften om andras kläder om de inte frågar en. Och då skall man svara för att hjälpa vidare på vägen, inte stjälpa!
Jag själv vill dock ha en hög standard på mina kläder. Jag vill att de skall vara så tidsenliga som det bara går, jag vill lära mig nya saker så att jag kan förbättra min utrustning. Jag delar också gärna med mig av det jag kan till andra med samma inställning som jag, därför är jag med på detta forum och trivs som fisken i vattnet!
Det här är mitt stora intresse och jag lägger ned all min tid och nästan alla mina pengar på det!
Och vad gäller "skitmönstret" från Sofias Atelje, jag håller med! Kämpade med det i fjol då jag byggde en huvjacka utifrån det!
Det kan verka krångligt att göra ett pappersmönster från grunden, men oj vad mycket enklare det är än att försöka få ihop något efter Sofias mönster! Tyg sparar man också, oförskämda mängder! Jag rekommenderar alltså inte er att rita egna mönster framförallt för att det är mer tidsenligt, utan för att det är mycket enklare och billigare än att använda de medeltidsmönster som finns. Inget medeltidssnobberi här alltså![:)]
Anna och Sol, som båda verkar vara relativt nya inom hobbyn, minns att allt ni just nu går igenom med hackande symaskiner, mönster som inte går ihop, tyg som drar sig, fållar som blir sneda, urringningar som lutar... Alla har varit där i början och det blir bättre (om man inte lägger av förstås!)
MVH
Martina