Efter att ha följt debatten i några månader så tycker jag mig se att många har synpunkter på de kommersiella mönster som finns.
Säkerligen med all rätta!!!
Samtidigt så hänvisar många till sidor som mer eller mindre visar någon variant på någon dräkt. Oftast på engelska.
Detta är jättebra och jag har haft god hjälp av detta! Tack alla för det!
Detta ger dock en ganska splittrad bild av det hela.
Det är svårt för de som inte är så vana sömmare eller forskare att skapa sig en bra grundmodell.
Vad jag saknar är någon slags grundmodell (eller snarare modeller) för exempel på "hurusom man sig klädde" under tidigare epoker av vår historia.
Jag har kollat in "dräkter" på Historiska världar. Då jag är man kollade jag in soldatens utrusning. Där finns en länk till Bockstensmannens Kjortel, mönster. Där visas en teckning av kjortelns delar. Detta är jättebra men jag saknar anvisningar och något slags mått.
Det jag frågar mig är...
Vem äger rätten till våra arkeologiska fynd. Är de mönsterskyddade?
Om i så fall vem? Staten? Mueseet? Enskild forskare?
Det borde vara fullt möjligt att framställa några grundmönster som är fria för andvändning av alla.
Detta borde befrämja både möjligheten för "amatörer" att skaffa sig ett intresse som kan blomma ut i mer eller mindre proffesionella yrken och att vi får mera autentiska dräkter på live och andra tillställningar.
Ibland får jag intrycket, antagligen felaktigt, att många har stora kunskaper men inte riktigt vill dela med sig fullt ut. Om detta är av något slags ekonomiskt intresse eller ett inslag av kultursnobbism vet jag inte...
(detta var brandfacklan)
Om man vill göra en riktigt stor insats skall man väl gå ut och utbilda allmänheten och inte bara skapa uppsatser som samlar damm på hyllor och bara är till för en begränsad grupp...
Slutligen:
Historiska Världar är jättebra men måste fortsätta att utvecklas och bli ännu bättre!
På forumen finn oceaner av kunskap och erfarenhet. Vi läsare kan kanske bidraga med något.
Tyrfing