[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Dekoration under medeltiden

Dekoration under medeltiden

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Dekoration under medeltiden

Inläggav Jill » 14 mars 2004, 14:25

Vad var vanligast att man dekorerade med, band eller broderier? Var satte man banden, längs ärmnederkanten och halslinningen endast, eller öven nere vid fållen? Hur var det broderier?

Och även fråga angående halslinningen, vad var det vanligast att sy med, infodring eller band eller bara smal invikning?

Kort sagt: allt som finns att veta om dekoration på medeltida kläder (mestadels klänningar) mottages tacksamt. Jag siktar väl mest på hela medeltiden, men mer specifikt på runt 1100-1300-talet.
Jill

Inläggav Eva Andersson » 14 mars 2004, 20:13

1110-1300-talet är en för stor period. Det är 300 år när mycket händer. Bestäm vilket och var så kan vi diskutera det sen. Dekorationer under andra hälften av 1300-talet diskuteras under tråden "pärlor".

Eva
Eva Andersson

Inläggav Jill » 14 mars 2004, 21:49

*suckar lite*
Då får jag väl säga 1250-tal.
Jill

Inläggav Eva Andersson » 15 mars 2004, 07:51

Bra period om du inte är förtjust i att brodera. Dekorationerna vid denna tid (on man inte är Jungfru Maria eller så)inskränker sig av bildmaterialet att döma huvudsakligen till en tunn snodd eller broderi i vitt runt handleder och hals. Inga knappar eller sån't heller. Det är tyget som talar.
En guldgruva av blider från Maciejowski-bibeln (fransk, ca 1250) kan ses på. Sidan tar lång tid att ladda och man får scrolla längst ner för att hitta bilderna.
Jag har gjort en klänning efter denna handskrift och man kan se den på min hemsida .
Jag har sett en del bilder från senare 1200-tal där män har tyger med mönster i form av tre små vita prickar som sitter bredvid varandra. Det kan representera antingen vävmönster eller (pärl)broderi.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Eva Andersson » 15 mars 2004, 08:24

I Edvard bekännarens vita, från 1230-40, kan man se horisontella band över hela kjorteln i ett par fall. De var troligen broderade efter att plaget sytts, men kan också vara vävda band som sytts dit. Att tyget vävts randigt är naturligtvis också en möjlighet, men det är bra mycket svårare att få ut kjorteln och mönsterpassa då.
Manuskriptet kan ses här:
Tänk bara på att det är den yppersta noblessen som har de här plaggen.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Elénore » 15 mars 2004, 09:24

Tyvärr så finns det inte lika många källor från 1200-talet som från de senare århundradena, varken skriftliga sådana eller bevarade klädesplagg.
Men det finns många bilder där både män och kvinnor har mönstrade band runt halsringningen och runt handlederna på ärmen, ibland även runt överärmarna. Männens kläder kan ibland ha band runt nederkanten på plagget.
Är banden broderade eller vävda? Det kan vi inte veta säkert. Kanske är det olika från olika platser. Bården/brämen på franska korkåpor från 1200-talet har oftast vävda band medan de engelska från samma period är broderade.
Under 1200-talet börjar heraldiska dekorationer att bli populärt, dessa bars främst av män på exempelvis tornerspel. Vid cermoniella tillfällen kunde kvinnor bära heraldiska vapen på sin mantel. Detta blir vanligt mellan ca 1280 fram till ca 1330. Om kvinnan var ogift så kunde faderns vapen bäras på höger sida, annars bars den äkta mannens vapen där och faderns vapen på vänster sida.
Frankrike var under 1200- och 1300-talet berömt för sina väskor/påsar eg. aumonièrs. Det fanns ett eget gille för väsktillverkning. De flesta motiven föreställer kärlekspar ur berättelser eller romantiska fantasifulla motiv, charmerande och behagfulla monster mellan träd och blomsterrankor. Några väskor har heraldiska vapen eller geometriska mönster på sig. Det finns länkar med bilder på några sådana på tidigare trådar.
Det är inte troligt att vanliga människor broderade/bar broderade kläder utan detta var förbehållet präster och adel. Däremot så är det möjligt att en del människor använde dekorativa sömmar till sina kläder som t.e.x pricksöm.

Elénore
Elénore

Inläggav Eva Andersson » 15 mars 2004, 12:39

Det råder en diskussion om huruvida avbildningar av framför allt kvinnor i plagg med det heraldiska vapnet på kläderna avbildar plagg som verkligen fanns eller om det rör sig om ett sätt att identifiera personen på bilden. Detsamma gäller mansplagg som inte är vapenrockar. Därför ställer jag mig tveksam till att tvärsäkert påstå att det förekom. Vad det gäller banden runt hals och handleder vid 1200-talets mitt skulle jag vara tacksam för bildexempel och källor.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Jill » 15 mars 2004, 12:42

Tack för svaren... så det är alltså inte historiskt korrekt att ha en klänning med dekorband runt nederkanten av ärmar och halslinning under 1250?
Jill

Inläggav Elénore » 15 mars 2004, 15:22

Tvärsäker kan jag naturligtvis aldrig vara och jag beklagar om jag uttryckte mig som att jag är det. Den primära källan till de heraldiska motiven på mantlarna har jag hämtat från Friar Stephen, A New Dictionary of Heraldry, Alphabooks Ltd, Cornwall 1987, s 21-22.
Något som skulle kunna tala för att det rör sig om broderier är t.e.x Matildas, grevinna av Salisburys (död 1281), gravmonument i Worcester katedralen. Hennes mantel är beströdd på höger sida med små sköldar med faderns vapen. Tekniken att strö ut broderier börjar troligtvis att användas under 1200-talet i och med att sammeten gör intåg som bakgrundstyg. Eftersom sammet är svårt att brodera på så använde man sig ofta av linne som först broderades och sedan klipptes ut och ströddes ut över bakgrundstyget. Metoden användes även på andra bakgrundstyg än sammet. Ett känt bevarat exempel är The eagle Dalmatic den har runda medaljonger med broderade örnar som har applicerats på dalmatikan.
Detta är naturligtvis inget bevis för att Matildas mantel är broderad men de har avbildat plagget med en metod som användes för broderier.
Jag håller med om att det förmodligen främst är vapenrockar som är heraldiska och som bärs av män och därför skrev jag ”Under 1200-talet börjar heraldiska dekorationer att bli populärt, dessa bars främst av män på exempelvis tornerspel.” Enligt Hemmets handarbetslexikon band 7: Färg – Huvu, Fogtdals Förlag, Köpenhamn 1990, s 71 så finns en spansk vapenkjortel från tiden före 1275 finns att beskåda i Las Huelgas-klostrets museum i Burgos. Varför jag skriver främst är att det finns författare som t.e.x Synge, Lanto, Antique Needlework, Blandford Books Ltd, Singapore 1982, s 23 som skriver att höga tjänare i ett hushåll och vakter bära rikt broderade livréer med vapen och monogram över hela bröstet och ärmarna. Vidare skrivs att andra saker som broderades var baner, tunikor och schabrak som användes vid torneringar och ceremonier.
Det finns en sigillpåse som hörde ihop med ett kungabrev/författning (charter) av Edward I som är daterad till den 26 november 1280. Broderiet på den är de tre engelska leoparderna passant på en röd sköld. Skölden är i sin tur fäst (dvs. den är först broderad på ett annat bottentyg) vid den svarta (ev. blå?) påsen och omgiven av en bladranka med trekantiga löv. Påsen finns på Chapter of Westminster, London.
Det finns även ett fragment av engelskt heraldiskt broderi vilket visar William de Forz, tredje greven av Aumales vapen tillsamman med hans andra frus Isabelssläktvapen. Broderiet är från 1200-talet (greven dog 1260) och är liksom det förra ett applikationsarbete. Det ursprungliga användningsområdet är okänt men senare har det sytts om till en sigillpåse. Påsen finns på British Museum, London.
Ett bildexempel är från Lasternas och dygdernas stege där två av männen på bilden bär broderier/band runt handlederna en av dem har även band runt överärmarna. Ca 1200 ur manuskript av Herrad von Landsberg, Bibliothèque Nationale, Paris. Ett annat är från poemet ”Suspice, flos, florem” från Carmina Burana, c. 1230. Munich. Bayerska statsbiblioteket. Ett par som står vända mot varandra har band/broderier runt handlederna och hals samt överärmar. Det finns fler.
Ett senare exempel från 1300-20 är John of Thanets panel. Det broderiet föreställer Jesus som sitter på en tron. Han är klädd som en samtida herreman och bär en lång tunika med en bård runt halsringningen och handlederna på ärmarna. Bilden är även ett exempel på de horisontella band som Eva skriver om. På tunikan går en bård runt bröstkorgen och en vid mellangärdet. Han bär en mantel som även den är kantad med en bård. Broderiet är så fint utfört att det går att se mönstren på bårderna.
Jag är ledsen över att jag just nu inte har möjlighet att scanna in bilderna.
Förresten källan till att ” Bården/brämen på manteln på franska korkåpor består oftast av vävda band medan de engelska är broderade.” är Branting, Agnes, Lindblom, Andreas, Medeltida vävnader och broderier i Sverige, Del I1 Utländska arbeten, Almqvist & Wiksells förlag, Kristianstad 1997, s 97, 98.
Elénore

Inläggav Eva Andersson » 16 mars 2004, 08:58

Ingen har ifrågasatt broderade väskor, det var just dekorationer på kläder 1250 som var ämnet.
Band runt handleder och hals runt 1300 är knapapst relevant för 1250, även om det är skitsnyggt. Örndalmatikan är också daterade till början av 1300-talet och kan dessutom som en del av kröningsregalierna för tysk-romerska riket knappast vara representativ. En bild kan hur som helst ses här .
Herrad von Landsberg är som sagt 50 år tidigare och finns dessutom bara bevarad i form av akvareller från 1800-talet (finns att se här:).

Igår gjorde jag en grundligare titt i mina samlingar av bilder, men måste nog ändå vidhålla att bårder runt handleder och hals mest förekommer på Jungfru Maria och en del bibliska kungar runt 1250.
Det går säkert att hitta undantag, men jag brukar tycka det är bättre att utgå från de andra 95 procenten.

Om heraldik på kläder är ett heraldiskt lexikon tyvärr vanligen inte en bra källa. Författarna saknar ofta utbildning inom den bredare konstvetenskapen och vet nästan säkert inget om kläder. Precis som i andra översiktsverk som inte är skrivna av experter på dräkt vidarebefordras ofta gmala antaganden utan att ifrågasättas.

Vad det gäller kyrkliga textilier så kan man inte utan vidare överföra information om dem till världslig dräkt, t ex förekommer sammet förhållandevis tidigt som klädsel på relikaskar, mässhakar etc medan inga belägg finns för att det användes till sekulära kläder vid samma tid.

Ledsen att vara tråkig, men det är mitt jobb att vara källkritisk.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Jill » 16 mars 2004, 14:50

Okej, nu tycker jag att allt blev snurrigt med dessa oändligt långa inlägg som jag tappar bort mig i. :P
Så jag utvecklar en ny fråga:
När började man dekorera sina kläder med band och broderier, och när hade det sin höjdpunkt? I alla samhällsklasser, men mestadels bönder och hantverkare.
Jill

Inläggav Eva Andersson » 17 mars 2004, 11:49

Ugh, en omöjlig fråga.
Till en början kan jag säga att det är väldigt svårt att veta något om bönders klädedräkt innan 1300-talet, det är helt enkelt ont om källor. Undantag finns, t ex avbildas bönder i Maciejowskibibeln som jag länkade till i mitt första mail. Färgerna i den ska dock tas med en _stor_ nypa salt, man ville göra en snygg bok, inte avbilda bönder i realistiska färger. Den klara blå färg som förekommer i manuskripten är i princip omöjlig att åstadkomma på tyg. Det finns en del skulpturer med bönder på också, typ årstidsbilder, men det är alltså ovanligt. Ingen av dessa kan jag minnas har bårder på sina kläder. När det gäller bönder (och hantverkare) i sina finkläder tror jag inte det finns något bra bildmaterial innan tidigast slutet av 1400-talet/början av 1500-talet. Och det är möjligen på finkläderna som bårderna skulle finnas förstås.

Bland aristokratin är bårder runt hals, ärmar och ibland fåll på kläder populära under 1000-tal och 1100-tal (tidigare än så är utanför mitt område), samt runt hals och handleder under de första decennierna på 1300-talet.
Enda sättet att få koll på vad som var vanligt är emellertid att titta på väldigt mycket konst från den period man är intresserad av.
Nylöses hemsida () har länkar till en del konst på nätet, om du börjar där kanske det blir lättare.

/Eva
Eva Andersson

Inläggav Sternschild » 17 mars 2004, 13:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Elénore</i>

Tvärsäker kan jag naturligtvis aldrig vara <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Mest inspirerande och intresseväckande inlägget på textilia för ett bra tag. Kul med omkringfakta inte bara valda data.
Sternschild

Inläggav Puck Engman » 18 februari 2005, 21:15

Jag har en fråga angående 1100-talsdekorationer som dock är litet mer specifik. Jag har nämligen sytt en 1100-talsbliaut och ska kanta den med band. Därför undrar jag om någon vet vad dessa band är för något: http://www.abdn.ac.uk/stalbanspsalter/e ... e044.shtml ?

/Puck Engman
Puck Engman

Återgå till Kläder och textila hantverk