Vet inte om den här frågan har hamnat i rätt ämne så om det är någon som tycker att den bör flyttas så gör gärna det.
Jag har läst igenom alla gamla trådar och fått en något klarare bild men är fortfarande osäker på vad som är rätt och hoppas på lite hjälp
Jag har tänkt sy en herjolfsnäs-dräkt (nr. 41 för att vara precis). Den är ju sagd att vara en mansdräkt, hur fel är det då att sy den till en kvinna? I mina moderna ögon skiljer den sig inte mycket från andra kvinnokläder.
Jag har tänkt sy den i ett något tunnare ylle. För er som är bekanta med Saxylles 10kr-ylle så är det den något stadigare varianten. Är detta korrekt (eller åtmonstone OK) för 1300-talet? Jag har tänkt använda den både på Kungahälla 1337 och Wisby 1361.
Jag skulle också vilja ha en överkläning av någon sort. Hur ska man konstruera den för att den ska passa ihop med 41:an? Helst skulle jag vilja att den var inte fullt lika snäv, utan så pass vid att man kan dra den över huvudet och därmed inte ha någon snörning/knäppning. Jag skulle också vilja ha ärmar som slutar ovanför armbågen. Funkar det i den här kombinationen? Sen undrar jag hur lång den bör vara. Jag ska jobba i den så ankelkort hade varit att föredra. Ska då underklänningen vara samma längd eller kortare/längre?