Vad gäller 1300-talet är det till viss del en fråga om samhällsklass. Hovmodet skiftar på kontinenten nån gång runt 1330 från det tidigare modet, med rätt lösa, enkelt skurna klänningar till ett rätt annorlunda med snäva, figursydda kläder. Om man inte tillhör just frälset och vill vara flashig och så skulle jag anse att du bör satsa på att kanske sy några fler kläder i den tidigare stilen så du har nåt att byta om med. Lägre samhällsklasser brukar enligt min uppfattning släpa efter hovmodet med ett par decennier, så det passar in - definitivt 1336, och med hyfsad säkerhet även 1361. Mönstret är inte speciellt avancerat - i grund och botten är det raka stycken med kilar, men man har dock börjat experimentera med "moderna" ärmmönster och ärmhål vid den här tiden, vilket också syns genom att ärmarna är skurna så att de sitter ganska tätt vid underarmarna och handlederna.
Tänk på att:
* Överplaggen ska vara i ylle! Ska man följa stilen helt är också åtminstone det översta plagget fodrat - om inte annat blir det varmare att göra på det viset. Till fodret skulle jag rekommendera linnetyg. Undvik syntetinslag om du kan, för det blir väldigt varmt och svettigt.
* Det kan vara praktiskt att ha knappar i handlederna - den här stilen har en rad med ca 4-5 stycken, även om det också förekom att tjänare fick sy igen ärmarna (troligen bara i övre klasser, av naturliga skäl). Om du inte hinner/orkar lära dig sy knappar av tyg, som man gjorde då, kan du troligen lämna in ett stycke av överplaggets tyg till någon sybutik och få knappar klädda med det tyget. Det brukar heller inte vara speciellt dyrt.
* Den tidigare stilen har inte snörning eller knäppning i livet som man ser i det senare modet - det ska inte behövas eftersom kläderna sitter lösare.
Här är en mängd inscannade bilder från Codex Manesse, som är från just början av 1300-talet. Det är visserligen hovdamer som visas, men man kan ändå följa modellen tycker jag.
http://digi.ub.uni-heidelberg.de/sammlu ... ame=cpg848
Här är en sida med mönster gjorda efter dräkterna som hittades i Herjolfsnes, som är från just skiftet mellan de olika modena.
http://www.forest.gen.nz/Medieval/artic ... ments.html
Som synes är klänningarna rätt avancerat gjorda, men så har de också börjat få den snävare formen som tillhör det senare modet. Jag skulle rekommendera att du tar inspiration från ärmar och ärmhål hos fynden, men kör med ett lösare och enklare mönster till kroppen.