[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Rutigt och randigt under vikingatid

Rutigt och randigt under vikingatid

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Rutigt och randigt under vikingatid

Inläggav Sigrun » 17 maj 2004, 21:12

Törs man göra vikingakläder i rutigt ylle? Om jag fattat rätt har man funnit fragment av rutiga byxor. Finns det fler rutiga fynd? Jag vet att det var vanligare tidigare århundranden. Kan man då vara så djärv att man syr en rutig ylleklänning? Eller är det att dra för stora växlar på några byxfragment?

Är det någon som känner till en Anna Brusling som skrivit en artikel eller något med namnet "Döda män klär i rutigt, mansdräkten under yngre järnålder." (Uppsala 1992)? Jag har snubblat över den referensen och jag blev så nyfiken på vad hon skrivit. Är det värt mödan att leta efter den?

Rutigt tyg har ju funnits sen bronsåldern och jag kan ju inte tänka mig att järnåldersmänniskorna på den skandinaviska halvön glömt bort hur man gör eller att det fallit ur mode [:)]

/Maud
Sigrun

Inläggav Vix Hq » 17 maj 2004, 23:44

"Döda män klär i rutigt" är en CD-uppsats i arkeologi och personligen skulle jag inte jaga <i>ihjäl </i>mig efter den (lätt för mig att säga som har den [;)]).

Den tar upp forskningshistorik samt käll- och fyndmaterial som har att göra med mansdräkten under järnåldern och drar slutsatsen att man inte kan se så stora skillnader i materialet under den 600-årsperiod som uppsatsen behandlar. Det mesta kommer från de sedvanliga källorna (Nockert, Geijer, Hald, Hägg, Munksgaard och NESAT-symposiernas konferensvolymer) och är en bra sammanställning av forskningen som den såg ut 1992, men kommer inte med något nytt egentligen. Innehåller rätt många bilder - dräktdetaljer från Birka, Högomfyndet och en del gotländska bildstenar - och ett par teckningar av författaren själv som visar hur hon tänker sig mansdräkten under järnåldern (slående lik den rekonstruerade mansdräkten på Nationalmuseum i Köpenhamn).

Är du redan bekant med "textiltanternas" skrifter och det material som finns därute är den här uppsatsen inte så jätteintressant, men annars ger den en hyfsad översikt. Om den finns att få tag i från institutionen i Uppsala så borde den i alla fall inte kosta speciellt mycket och då kan det vara värt att skaffa den.

/Vix, som inte borde skriva så mycket så här sent...
Vix Hq

Inläggav VonGraven » 18 maj 2004, 07:33

Om man får fråga, var fick du tag på rutigt ylle?
Jag har letat efter det, men aldrig kunnat hitta något...
VonGraven

Inläggav Åsa vävare » 18 maj 2004, 09:49

Jag såg en rekonstruktion av ett blårutigt tyg när jag besökte Lejre för två år sedan. Men det borde väl då vara järnålder, eftersom de håller på med den tiden.
Åsa vävare

Inläggav Sigrun » 18 maj 2004, 10:33

Eftersom jag inte har skyhöga krav på att kläderna måste vara autentiska, försöker jag att fynda ylletyger på reor i vanliga tygaffärer. Jag försöker att hålla mig till färger och rutor som ser någorlunda vettiga ut och ger rätt känsla. Bor man som jag, i närheten av Östersund, blir urvalet rätt begränsat.

Jag har inte sett någon bild på eller beskrivning av det fragmentariska rutiga fyndet, så jag har inget att jämföra med.

Visserligen går det att få någon vävare i trakten att väva upp en bit men vem har råd med det?
Sigrun

Inläggav Ny Björn » 18 maj 2004, 23:52

Hej

Jag har själv en rutig kjortel - men det är <i>min</i> tolkning av vad en av bildstensgubbarna från Ire-stenen har på överkroppen. Det kan även vara en brynja av något slag, men som sagt - jag har valt att testa kjorteltolkningen. Däremot känner jag inte till några vikingatida textilfynd i "tartan"-/folkvandrings-rutigt. Mönster komponerade genom olika spinnriktningar i vävgarnerna förekommer, men det är det hela. Jag pratade lite med Anita Malmius tidigare idag (hon jobbar med textilierna från Vendel/Valsgärde) men inte heller hon hade sett några referenser till "rutiga" tyger från vikingatid.
Svaret är alltså ett vagt <i>kanske</i>.

/N B
Ny Björn

Inläggav Sigrun » 19 maj 2004, 11:55

Då får jag väl gå omkring och vara uppkäftig i min rutiga klänning och påstå att det är ett skotskt påbrå *suckar*

/Maud
Sigrun

Inläggav elin » 20 maj 2004, 18:59

"Kyrkåstäcket" är rutigt! Iofs. är det inte ett klädesplagg, men det är kol 14-daterat till mellan 990 och 1160. Frågan är snarare vilken samhällsklass och plats ditt plagg ska föreställas komma ifrån? Jag hävdar allvarligt och glatt att rutigt är snyggt och aldrig fel om man är bonde... Men i Birka var det säkert omodernt ;-)
elin

Inläggav Sigrun » 20 maj 2004, 20:08

Det har du rätt i! *tittar på en svart-vit bild* Dock törs man väl inte dra för stora växlar på det.

Det som gör det hela så vanskligt med den senare delen av den yngre järnålderns klädedräkt är just att det finns så få fynd av 'allmogens' kläder. Rätta mig om jag har fel! Visserligen finns Hedeby, men är det inte så att en (hel?) del av fynden är utslitna högreståndskläder? Skall man rätta sig efter Birka-gravfynden hamnar man ju i Almqvists vikingabok (hu!). Näe, det känns svårt att försöka få till en varierande vikingatida kläddräkt som är trovärdig utan att hamna i en slags uniform stil.

/Maud
Sigrun

Inläggav Sigrun » 28 maj 2004, 10:55

För allmänn kännedom kan jag meddela att jag numera innehar det sista exemplet av "Döda män klär i rutigt" från institutionen i Uppsala. Jag väntar med spänning på att få den (per post).

/Maud
Sigrun

Inläggav Ny Björn » 20 december 2004, 00:25

I och med uppstädningen här på HV så slås trådar med samma tema samman. Trådarna nedan kommer från tråden "kläder från vikingatid".

/N B
------------------------------------------------
Daniel G
Posted - 15 Mar 2004 : 17:14:58

Jag har ofta sett rekonstruktioner(hur korrekta vet jag inte), bilder och målningar med rutiga tyger i kläderna. Rutmönstret går från enkelt tvåfärgat till mer liknande skotska tartanmönster. Finns belägg för mönstervävda textiler i vikingatida kläder.
Jag har nämligen ett trevligt ylletyg men undrar om jag vågar använda det till t.ex. en kaftan e.dyl.

Martina
Posted - 16 Mar 2004 : 09:49:38

Det finns ett blått- och rödrandigt fragment av en hängselkjol från Birka.

/Martina

Arild Krake
Posted - 16 Mar 2004 : 12:07:58

Martina, var det i linne eller ylle?

Ludvig

Martina
Posted - 16 Mar 2004 : 17:15:30

Ylle

Ny Björn

Inläggav Ny Björn » 20 december 2004, 01:38

Dessa inlägg har pga sin natur flyttats hit från tråden "rutigt sidentyg"

/N B
fixade quote-taggarna /Angus (det blir så smått att läsa annars)
---------------------------------------------------
Vesuvius
Posted - 05 Dec 2004 : 12:51:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pernilla Leijonhufvud</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Däremot har jag läst att vissa reenactment-föreningar (någon i England om jag minns rätt) t ex gärna ser att bara de som reenactar <i>kelter </i>har rutiga tyger i sina kläder - för att skilja dem från vikingarna under deras uppvisningar inför publik! Intressant tanke att färg/mönsterkoda kulturer på det viset... [}:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ehh... men vikingarna hade väl ändå rutiga tyger, fast kanske inte lika utpräglade mönster som kelterna? Fanns det förresten tartans redan under motsvarande vikingatid?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Rutiga tyger har nog alltid funnits, men att färgkoda kläder är enbart löjligt. Jag tror inte att vikingarna inte bar rutigt för att de kom på att "men nej, just det ja, vi är ju vikingar och inte kelter... attans!". Och jag tror att vikingarna hade precis likadana rutiga mönster som kelterna. Jag tror snarare att man utgår ifrån dagens höglandsdräkt, och gör man det så gör man fel, för vad det anbelangar tartans så skall ordet såvitt jag vet härstamma från ett franskt ord, och företeelsen är allmänt sentida. T.ex. påfundet med klantartans, för specifika klaner. Kan tänka mig att om det fanns någonting som liknade det skulle det snarare vara för vissa områden snarare än klanerna i sig. Jag tror iallafall inte att vikingarna drog sig för att bära rutigt, allra minst av den anledningen att de var "vikingar".

-------------------------------------------------
Pernilla Leijonhufvud
Posted - 05 Dec 2004 : 13:41:01

Det blir ju ett tillrättaläggande av historien isåfall, som reenactmentföreningarna gör för att göra det enkelt för sig själva och en publik. Men det måste väl trots allt ha funnits andra skilllnader? Och om det inte gjorde det, så är väl det ett ganska intressant faktum? Fast kanske inte för en typisk "tornerspelspublik"... :-

Vesuvius
Posted - 05 Dec 2004 : 18:28:44

Saken är den att det fanns säkert skillnader. Skottar har traditionellt sin brat, mantel, som är rutig. Men jag tror inte att vikingar skulle dra sig för att klä sig i rutigt heller, eftersom det är ett så spritt fenomen (dessutom har det ju stor betydelse var vikingen är. Man tog ju efter modet dit man kom).

Vad jag egentligen tycker är så fjantigt är att man säger att "kelter har rutigt, vikingar inte". Jag tycker det verkar så ohistoriskt, jag tror inte direkt att det var så. Alla kelter (som säker inte ens visste att de var "kelter") hade säkerligen inte rutigt, liksom alla vikingar säker inte hade enfärgat.

Vix Hq
Posted - 05 Dec 2004 : 20:25:29

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vad jag egentligen tycker är så fjantigt är att man säger att "kelter har rutigt, vikingar inte". Jag tycker det verkar så ohistoriskt, jag tror inte direkt att det var så. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är ingen som har sagt det heller; faktiskt inte ens reenactment-föreningen jag refererade till (The Vikings)! De uppmuntrade bara sina medlemmar som var vikingar att låta "kelterna" i föreningen ha rutigt <i>enbart</i> för att <i>publiken</i> vid deras uppvisningar skulle se skillnaden. Fullkomligt ohistoriskt med andra ord, och enligt mig inte speciellt pedagogiskt heller!

/Vix.

Ny Björn

Återgå till Kläder och textila hantverk