av Arnaud Guillaume » 9 juni 2004, 14:23
Forskningen verkar luta åt att det är en konstnärlig grej, pga total brist på nån annan källa än bilder (varken testamenten, köpebrev eller liknande pratar om såna kläder). Vapen på mantlar i största allmänhet betraktar jag mest som ett Guillou-påfund, och dessutom börjar de bli rena ytterplagg vid denna tid. Vad som är betydligt säkrare är att man använde vapen i sigill; det är nog framförallt där man skulle kunna se att kvinnor använder sina och sina mäns vapen.
Jag vet inte riktigt vad Familjen Månskära är för något i SCA - har din persona gift sig med någon i den "släkten"? Är den personen i så fall berättigad att bära gruppens vapen (arvinge eller huvudman i släkten)? Kort sagt behöver du fundera ut på hur din fiktive/verklige makes vapen såg ut innan ni gifte er.
Allmänt sett ser man att kvinnor för samma vapen som sin far eller sin make, ibland bägge på var sin sköld men också eventuellt sammanslagna på samma sköld. Här finns två metoder; man går gradvis över från den ena till den andra men exakt när detta sker minns jag inte på rak arm.
1) Skölden klyvs vertikalt, och halva sköldemärket för vardera maken målas i varsin halva (med halva lejon, månskäror eller rosor som följd...)
2) Dito, fast nu komprimerar man sköldemärkena horisontellt så de får plats i sina sköldhalvor. Bårder ritas dock bara ut halva för att ge plats åt övriga bilder.
Mannens vapen ska vara till (vanligt, inte heraldiskt) vänster och fruns faders till höger, både när man visar dem i separata sköldar eller sammanslagna.
Vad gäller grupper är det bättre om du använder deras märke (badge) om de har nån sån snarare än ett vapen. Badges användes gärna just av anhängare till nåt parti, soldater och tjänstefolk; vapen å andra sidan används av folk med direkta släktskap. Badges slås normalt inte samman, utan man bär dem som separata symboler, broscher eller vad det nu handlar om. Badges dyker upp nån gång under Edward III's regeringstid (1327-1377) i England; har inte hittat det i Sverige dock.
I svensk och tysk heraldik följer dessutom hjälmar och hjälmprydnader med sitt vapen, och man kan alltså få flera hjälmar ovanför skölden. Jag vet inte när detta bruk börjar; troligen rätt tidigt eftersom vi lade stor vikt vid hjälmprydnader (det är i princip ohistoriskt att _inte_ ha hjälmprydnad i våra trakter). Man använder samma typ av hjälm för alla hjälmprydnaderna så vitt jag vet; sluten hjälm gäller för alla utom högadel, vad det nu motsvarar i SCA. Har man två hjälmar ska de vändas mot varandra.