[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Emblem/vapen/heraldik

Emblem/vapen/heraldik

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Emblem/vapen/heraldik

Inläggav Visminna » 9 juni 2004, 12:08

Bar kvinnor emblem/vapen? och i sådant fall hur? (tidigt 1300-tal)Om jag vill använda två emblem som kvinna hur gör jag då? Jag har två emblem/vapen jag skulle vilja sätta på min mantel. Dels tillhör jag gruppen som kallar sig Familjen Månskära och dels vill jag använda mig av min egen familjs sigillringsmärke (kanske skulle kunna motsvara familjen jag härstammar från och familjen jag "gift in mig i"). Jag har hört att man kan ha båda (exempelvis ett på var sida på manteln) eller att man kan dela upp ett märke på två. Tex i mitten horisontellt, i mitten vertikalt eller på tvärsen. Vilken variant rekomenderas?

/Visminna (som inte kan någonting om heraldik och inte hittat några bilder med emblem på kläderna förrutom Vapenrockar på riddare)
Visminna

Inläggav Cis de Conway » 9 juni 2004, 13:00

Det finns en bild i Luttrell Psalter på två kvinnor med heraldiska klänningar. Ena sidan är deras makes vapen och den andra är deras eget familjevapen. Nu kommer jag inte ihåg vilket som var på vänster resp. höger sida, men den bilden borde gå att hitta på nätet någonstans. Sedan vet man ju inte om klänningarna verkligen såg ut så, eller om det bara var en konstnärlig grej för att visa vilka kvinnorna var. Väldigt färggrannt är det i alla fall.
Cis de Conway

Inläggav Arnaud Guillaume » 9 juni 2004, 14:23

Forskningen verkar luta åt att det är en konstnärlig grej, pga total brist på nån annan källa än bilder (varken testamenten, köpebrev eller liknande pratar om såna kläder). Vapen på mantlar i största allmänhet betraktar jag mest som ett Guillou-påfund, och dessutom börjar de bli rena ytterplagg vid denna tid. Vad som är betydligt säkrare är att man använde vapen i sigill; det är nog framförallt där man skulle kunna se att kvinnor använder sina och sina mäns vapen.

Jag vet inte riktigt vad Familjen Månskära är för något i SCA - har din persona gift sig med någon i den "släkten"? Är den personen i så fall berättigad att bära gruppens vapen (arvinge eller huvudman i släkten)? Kort sagt behöver du fundera ut på hur din fiktive/verklige makes vapen såg ut innan ni gifte er.

Allmänt sett ser man att kvinnor för samma vapen som sin far eller sin make, ibland bägge på var sin sköld men också eventuellt sammanslagna på samma sköld. Här finns två metoder; man går gradvis över från den ena till den andra men exakt när detta sker minns jag inte på rak arm.
1) Skölden klyvs vertikalt, och halva sköldemärket för vardera maken målas i varsin halva (med halva lejon, månskäror eller rosor som följd...)
2) Dito, fast nu komprimerar man sköldemärkena horisontellt så de får plats i sina sköldhalvor. Bårder ritas dock bara ut halva för att ge plats åt övriga bilder.

Mannens vapen ska vara till (vanligt, inte heraldiskt) vänster och fruns faders till höger, både när man visar dem i separata sköldar eller sammanslagna.

Vad gäller grupper är det bättre om du använder deras märke (badge) om de har nån sån snarare än ett vapen. Badges användes gärna just av anhängare till nåt parti, soldater och tjänstefolk; vapen å andra sidan används av folk med direkta släktskap. Badges slås normalt inte samman, utan man bär dem som separata symboler, broscher eller vad det nu handlar om. Badges dyker upp nån gång under Edward III's regeringstid (1327-1377) i England; har inte hittat det i Sverige dock.

I svensk och tysk heraldik följer dessutom hjälmar och hjälmprydnader med sitt vapen, och man kan alltså få flera hjälmar ovanför skölden. Jag vet inte när detta bruk börjar; troligen rätt tidigt eftersom vi lade stor vikt vid hjälmprydnader (det är i princip ohistoriskt att _inte_ ha hjälmprydnad i våra trakter). Man använder samma typ av hjälm för alla hjälmprydnaderna så vitt jag vet; sluten hjälm gäller för alla utom högadel, vad det nu motsvarar i SCA. Har man två hjälmar ska de vändas mot varandra.
Arnaud Guillaume

Inläggav Visminna » 9 juni 2004, 16:01

Tack för ett mycket bra svar =). Nu har jag något att hålla mig till när jag kombinerar ihop de två märkena. Familjen Månskära är inte inom SCA eller liknande utan bara ett taget namn för att ha något att kalla den brokiga skara människar vi är och det är dessutom lätt att känna igen oss på bland annat medeltidsveckan (det är guld värt med ett baner när man ska träffas i folkmassan på munkfotbollen *ler stort*.) Tror att det kanske är mer två märken (badge) jag ska hålla mig till men min okunskap inom området gör att jag inte riktigt visste vad jag skulle kalla det. Men vi får se vad jag hamnar på i slutändan.
Visminna

Inläggav Vix Hq » 11 juni 2004, 14:02

Här är bilden från the Luttrell Psalter:

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Visminna » 15 juni 2004, 08:47

Tack för bildlänken =)
Visminna

Inläggav owly » 16 juni 2004, 12:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Cis de Conway</i>

Det finns en bild i Luttrell Psalter på två kvinnor med heraldiska klänningar. Ena sidan är deras makes vapen och den andra är deras eget familjevapen. Nu kommer jag inte ihåg vilket som var på vänster resp. höger sida, men den bilden borde gå att hitta på nätet någonstans. Sedan vet man ju inte om klänningarna verkligen såg ut så, eller om det bara var en konstnärlig grej för att visa vilka kvinnorna var. Väldigt färggrannt är det i alla fall.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Visst använde kvinnor heraldic. Kolla in "Women's Heraldic Surcotes"http://www.forest.gen.nz/Medieval/articles/surcotes/heraldicsurcotes.html [:)]
owly

Inläggav Arnaud Guillaume » 16 juni 2004, 14:57

Problemet som jag har förstått det är att det <b>bara</b> finns konsthistoriska källor till dem, alltså inga textmässiga eller arkeologiska. Det hade också hjälpt om det hade funnits mer "naturalistiska" bilder på sådana klänningar; allt jag har sett är ganska tidiga bilder och därmed rätt stiliserade. Det är därför man betraktar dem som svagt belagda.
Arnaud Guillaume

Inläggav my_mmy » 16 juni 2004, 23:00

Jag far halla med Arnaud (eftersom min sida pekades ut). Nar jag har ordentlig kontakt med internettet igen ska jag redigera den sidan - den lades up i hast i respons till nagot helt annat. Det finns inga kallor pa att kvinnor bar heraldiska surkoter i verkligheten, mer an en indirekt kommentar om en turnering som jag inte har lyckats hitta igen trots mitt sokande.

Min standard respons till denna traden inom SCA brukar vara att eftersom kvinnor inte i allmanhet hade egen heraldik, att SCA har en helt annan syn pa heraldik och historia, sa tycker jag det ar ok att gora dem - men det ska vara ett informerat val. Det ar en ahistorisk grej, sa vitt vi vet, och valdigt cool. :-)

/maggie
my_mmy

Inläggav jesper » 22 juni 2005, 13:37

Snet omsider väcks denna tråd upp igen.

En biskopsskrud i Skara skänktes av Anna Karlsdotter (Vinstorpa-ätten) kring år 1500. Skruden var tidigare hennes klänning och tyget är bestrött med mängder av sjuuddiga stjärnor, med all sannolikhet hämtade från hennes makes (Erik Eriksson Gyllenstierna) vapensköld. Så en av mycket få bevarade klänningstyger kan kan alltså sägas vara heraldisk.

Kvinnor hade egen heraldik på medeltiden. Det är först med renässansen man börjar få för sig att de ska använda sin makes vapen. Detta gäller dock de kvinnor som i kraft av sin ställning har egna sigill.

Hjälmprydnader är i princip inte kända för det lägre frälset i Sverige. Det betyder inte att de inte hade någon hjälmprydnad, bara att de inte finns med på sigill (mer än undantagsvis).
Flera hjälmar på en sköld förekommer i Sverige inte före äldre vasa-tid. Egentligen får det inte sitt genombrott förrän 1561 då grevar och friherrar införs.

Månskära. I heraldikens första sekel (1130-1210) fördes ett och samma vapen av alla medlemmar i ett hushåll. Riddare hade inga egna skäldar utan sin barons. En barons yngre söner, som lämnade sin fars hushåll för att ingå i ett annat lämnade sin fars sköld och upptog sin nye "husbondes" vapen.
Självklart hade övrig personal (men-at-arms) också husbondens märke eller vapen.

SCA är kul, men deras heraldiska system är väl inte direkt medeltida utan hör snarare hemma i renässansen och främst då England. Inte ens det skotska systemet verkar de ha tagit intryck av.
jesper

Inläggav my_mmy » 22 juni 2005, 21:18

Jesper, vi har gott om exempel i garderobslistor etc pa klanningar bestrodda med heraldiska motiv. Annas klanning verkar passa in mycket bra i det sammanhanget. Det jag kommenterade om var klanningar med ett faktiskt skoldvapen pa, typ de dar vackra grav hallarna och en del manuskript.

SCA har sitt eget system for de flesta grejor, det far man kallt konstatera. When I'm God Emperor of the Universe I'll....
:-)

/maggie
(SCA medlem)
my_mmy

Återgå till Kläder och textila hantverk