Hej!
Jag är på väg att sy en mantel men det är redan klart med mönster. Det jag inte har koll på är huva, jag skulle vilja ha det på manteln men hade man det på medeltiden?
Det mantel mönster jag kommer utgå ifrån är en halvcilrkel mantel i stil med bockstens manteln. Tips tack och mönser om det är aktuellt.
Mvh
Mossa
----------------------------------------------------
Edit: Ihopslagning av två mantel-huva-trådar. /Vix.
----------------------------------------------------
Eva Andersson
Posted - 11 Feb 2003 : 10:53:35
Det där med mantlar och kapuschonger är en lite knivig fråga. Jag brukade kategoriskt säga att det inte fanns, men nu är jag faktiskt inte säker på det längre. Vad vi vet är att inga bevarade mantlar (typ 2 eller nåt) har fastsatt huva. Det är också extremt ovanligt på bilder, men jag _har_ sett vad som definitivt verkar vara mantlar med huva, framför allt på kyrkliga personer, mest munkar. Vissa bevarade korkåpor har en "amucia", en lapp hängande bak som symboliserar denna huva. På frontalet (ett slags altartavla) från Odda i Norge, mitt favortifrontale just nu, kan man se översteprästen som skiljer Anna och Joachim åt och han har en rosa mantel med huva och orangebrunt foder (supersnyggt). Orsaken till huvan är troligen just att han föreställer en präst, om än en judisk sådan.
Men rent allmänt är det ovanligt med kapuschong på manteln och vid pissigt väder kunde man istället dra manteln över huvudet eller ta på sin fina struthätta om man är från en tid där sådana användes.
Något som är mer vanligt än mantlar med huva är andra överplagg med huva, typ kappor med ärmar och olika överplagg med ärmar.
Det senare kan man också se på frontalet från Odda (Finns i boken "Norske frontaler fra Middelalderen i Bergen Museum". Den är en guldgruva) i det övre högra hörnet. En ärmkappa som troligen har fastsydd har en gång kunnat ses på Birger Perssons gravhäll i Uppsala Domkyrka, men den är nu så nersliten att man nästan inte kan se något. Som tur är finns äldre avritningar. Det är heliga Birgittas mamma som har den. Den ser ut ungefär som de i den samtida Manessische Liederhandschrift, tex den här:
http://digi.ub.uni-heidelberg.de/sammlu ... d=PAGE0141
Notera även den påfågelsfjäderprydda hatten. En sån _måste_ min man ha!
Hoppas att det har hjälpt något
Eva, som _borde_ skriva in data i Excel istället
---------------------------------------------------------------------
Arild Krake
Posted - 11 Feb 2003 : 11:08:42
När vi ändå är inne på mantlar...
Vad jag kan förstå är mantlar mycket vanligare bland "medeltidsfolk" idag än de var under stora delar av medeltiden. Vad användes i stället som ytterplagg när det var kallt? Att vikingatida kvinnor använde sjal eller, senare, kappa har jag hört. Jag har oxå sett bilder från 1300- och 1400-talet där män har haft kåpor av olika slag, som Eva visade. Men vad användes annars? Räcker det med en tjockare klänning över den vanliga?
Jag är mest intresserad av kvinnorna på 1300-1400-talet, men annat kan ju oxå vara roligt att veta.
Karin
Edited by - Arild Krake on 11 Feb 2003 11:12:26
------------------------------------------------------------------
Ny Björn
Posted - 11 Feb 2003 : 14:18:02
Det finns en liten "kryckhoppande" filur i Harley Psaltaren (1000/1100-tal) med ett hätte-försett plagg som jag anser lite för långt för att kvala in som vanlig slaghätta. Jag har själv haft rejäla problem att hitta Harley Ps som faksimil och florerande bilder från den tenderar att vara inzoomade på mer militära och/eller religiösa aspekter. Filuren finns dock avbildad i Gale R. Owen-Crockers "Dress in Anglo-Saxon England " - sidnummer får jag be att återkomma med. Samme filur har även en mycket intressant axelremsväska med tofsar...
-Två varningsflagg dock:
1-Harley Psaltaren anses i hög grad vara baserad på Utrecht Psaltaren från 800-talet, vilken i sin tur har många senklassiska förebilder - det behöver alltså inte vara samtiden som avbildas.
2-Det som avbildas är kontinentala moden.
Jag återkommer som sagt med sidhänvisning...
/N B
(editerat för resig stövning)
Edited by - Ny Björn on 11 Feb 2003 14:22:36
-----------------------------------------------------------------
Ny Björn
Posted - 11 Feb 2003 : 19:11:06
Åter med sidhänvisning!
-Den kryckförsedde tiggaren (eller vad hans huvudsakliga sysselsättning nu kan ha varit) hittas på sidan 170 med bildnummer 173. Vid närmare betraktelse så syns det ej om det verkligen är en huva på plagget men vecket bakom huvudet skulle mycket väl kunna vara en tillbakaskjuten sådan.
Mer specifikt så kommer bilden från folio 66v. i Harley Psaltaren, vilken återfinns på British Library, London.
Bilden jag sett är en tecknig ritad efter förebild av orginalet. Jag har inte sett orginalbilden så det är svårt att säga hur pass akurat återgivningen är, vissa andra linjeteckningar i boken är tyvärr under all kritik. Om någon annan springer på ett faksimil eller någon annan bra återgivning av Harley Psaltaren så kan denne/-a gärna sända in en blänkare här med ISBN nr/liknande och även kanske förtälja huruvida "tiggarfiluren" har huva på sitt plagg.
Owen-Crockers bok finns enligt LIBRIS tyvärr inte i Göteborg om du till äventyrs inte sett den Vix - däremot finns ett ex. på Vitterheten och ett på KB här i Fjollträsk om det nu är till någon tröst...
(Jag kan scanna den och skicka den till dig från labbet i morgon om det behövs - maila mig privat i sådana fall.)
/N B
---------------------------------------------------------------
Anders Lindkvist
Posted - 06 Oct 2004 : 09:46:08
Efter att ha tittat lite i det goda verker medieval Panorama så finn det bilder på pilgrimer som har luvor på sina mantlar. Tyvärr kan jag inte scanna. Men det finns de som är som en förlängs struthätta ner till halva vaderna med slitsar i sidan men också med öppning framtill. Så det är frågan, men det är ett reseplagg. För er som har boken kan titta runt lite på s. 70-71. Jungfru Maria avbildas ofta med luva på sin mantel, finns också i bokens. 76-77, men det är ju lite speciellt också...
-------------------------------------------------------------------
Cis de Conway
Posted - 06 Oct 2004 : 12:16:37
Om man är intresserad av riktigt tidig medeltid så fanns ju även den gamla romerska bardocucullusen kvar i de galliska områdena. Den ser ut som en ihopsydd mantel med huva och kan enligt vad jag har förstått varit allt från armbågslång till hellång. Det finns några bilder i Boucher. Enligt de teorier som jag sett var detta ett arbetarplagg, och alltså inget som överklassen sprang omkring i. Hur länge den levde kvar vet jag inte.
Någon som vet mer om detta praktiska plagg?
--------------------------------------------------------------------
Anders Lindkvist
Posted - 06 Oct 2004 : 12:46:26
SÅ frågan är vilken slutsats man kan dra. Den med luva är antingen ett kyrkligt plagg eller ett reseplagg helt klart. DEt är dessutom ett ovanligt mantelutförande. Någon annan som har en sammanfattande åskikt om huvudfrågan?
/Anders
Vix Hq
Posted - 06 Oct 2004 : 22:55:50
Fast de där bilderna på pilgrimmer är inte alltid helt entydiga - det skulle lika gärna kunna vara lösa huvor (vilket på många sätt skulle vara mer praktiskt - man kan anväda huvan utan manteln!)... Och jag tycker att Maria-bilderna mer ser ut som om hon bara har dragit upp sin mantel och lagt den över huvudet, inte att den har en specialsydd huva. Men det är bara vad jag ser, förstås.
En liten parentes: Vad det gäller öppna struthättshuvor så är jag redo att sjunga deras lov! Ett helt fantastiskt huvudplagg som dessutom går fort att sy. Jag har tillverkat ett par efter London-fyndet i Textiles & Clothing-boken och tyckte så mycket om dem att jag syr en som jag ska ha till vardags nu i vinter!
/Vix.
my_mmy
Posted - 07 Oct 2004 : 01:55:17
struthattor, oppna och stangda, har blivit lite mode har i Wellington. Vi ar nagra stycken som bar vara som vardags plagg (perfekt i Windy City - dom blir kvar pa huvet!) och nu har goth-scenen blivit intresserad...
/maggie
Anders Lindkvist
Posted - 07 Oct 2004 : 08:50:24
Ok, men ska man skippa sofia-atelje grejjen helt eller? Alltså mantlar öppna fram med huva? Vi måste komma till klarhet...
/Anders
--------------------------------------------------------------
Joakim K
Posted - 07 Oct 2004 : 10:00:32
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
struthattor, oppna och stangda, har blivit lite mode har i Wellington. Vi ar nagra stycken som bar vara som vardags plagg
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hehe... Jag brukar använda dem på vintern när temperaturen sjunker under -10 eftersom min favoritmössa inte går tillräckligt långt ner över öronen. Funkar kanon!
Edited by - Joakim K on 07 Oct 2004 10:00:49
Cis de Conway
Posted - 07 Oct 2004 : 10:58:23
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Originally posted by Anders Lindkvist
Ok, men ska man skippa sofia-atelje grejjen helt eller? Alltså mantlar öppna fram med huva? Vi måste komma till klarhet...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, jag tror inte att det är något medeltidsplagg. Eftersom ingen verkar ha belägg för Sofia-huvmanteln (dessutom är den vådskuren vilket inte är en medeltida mantelkonstruktion), så bör vi nog låta bli den om man inte ska på "medeltidsaktigt" lajv. Hätta ovanpå en vanlig mantel funkar lika bra och ger mer variationsmöjlighet.
Anders Lindkvist
Posted - 07 Oct 2004 : 14:51:24
Ja i våder var det ju inte tänkt. Får väl göra en utan huva då och sy en struthätta till...
***Slut på inklippt tråd***