av Martina » 14 maj 2003, 23:31
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anna A</i>
Hej på er!
Jag hoppas någon har svar på mina frågor.
Jag ska också sy mig en 1400-talsklänning med kort ärm och snörning fram, likadan som re-enactmentgrupper som sysslar med åren runt 1470 har.
Jag undrar hur den är skuren. Är den delad i midjan och livet utlagt på skå och kjolen en cirkelformad bit som sys fast i livet? Hurdana veck är det i så fall?
Eller är den gjord som en vanlig klänning med kilar?
För övrigt måste jag säga att det är fantastiskt att det finns så många kunniga människor här på forumet! Ni är en enorm resurs! Tack ska ni ha!
/Anna
som önskar att hon skulle kunna syssla med medeltid på heltid
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej Anna!
Jag sysslar med samma tidsperiod som du, även om jag ännu inte kommit mycket längre än till källgranskning. Under perioden 1450-80 (ca) förekommer alla de sorter av mellanklänning. Genomgående är ett åtsittande liv med vid kjol till, men sedan skiljer sig ärmens längd (lång, kort eller trekvarts), klänningen kan vara både avskuren i midjan och hel, om kjolen är seperat så kan den både vara rynkad och helt slät. Ringningarna kan vara allt från obetydliga till groteska (som i Martin Schongauer's "A foolish virgin", finns på Web gallery of art) En del har bälten, andra inte. Snörning har jag sett mitt fram och i sidan, knappar mitt fram. (Parantes: är det inte meningen att snörningen skall vara osynlig? Därför är det kanske inte alltid så lätt att se på bilder var den sitter?)
Även om man tittar på en mycket snäv period så finns det ändå en mängd med variationer i dräkten. Vill också varna lite för en del 1470-talsreenactmentsällskaps kvinnokläder. Den så vanliga capen har jag t.ex. aldrig sett på bild, så om den överhuvudtaget förekom borde den inte gjort det i den skalan. <i>Alla</i>hade inte avtagbara lösärmar på 1470-talet! Överklänningarna de bär (om de har några) är oftast också av tidigare modell (ca fram till 1460) eftersom de är lättare att göra. (Någonstans på forumet finns mitt sammanbrott över mönstret till en mer sentida modell...)
Min första mellanklänning skall ha midjesöm och rundskuren kjol, sydd i våder. Detta framförallt p.g.a tygåtgången.
MVH
Martina, som sysslar med medeltid på heltid!