Jeg har været så heldig at få fat i bogen: "Berichte über die Ausgrabungen in Haithabu - Die Textilfunde aus dem Hafen von Haithabu" af Inga Hägg.
I den er et næsten intakt ærme. Snitmønstret ligner meget det til "vikingatida tunika" her på Historiska Världer, men der er alligevel nogle væsentlige forskelle. I omtalen af tunikaen står der at ærmet er lavet efter et fund fra Hedeby. Jeg går ud fra at det er dette ærme det drejer sig om.
Jeg har været ved at lave ærmet fra Hedeby (kun ærmet - jeg har ikke været ved at sætte det på en kjole endnu) og der fandt jeg ud af nogle ting som jeg gerne vil dele med jer og helst få nogle tanker tilbage på.
Hvis man ser på snitmønsteret ("principskiss")til Historiske Världers tunikaærme så er det øverste af ærmet "C" (det der skal syes til skuldersømmen) lidt til venstre for midten af ærmet. På Hedebyærmet er det øverste af ærmet det der ligger ud til sømmen på ærmet og den bue der går ned sidder midt på ærmet. Den øverste ærmesøm må altså skulle side på skulderen og ikke som på et moderne simpelt ærme under armen.
Underarmskilen på Tunikaærmet ser næsten ud som om "A" og "B" lige så godt kunne klippes direkte sammen med selve ærmet (næsten). På Hedebyærmet er linierne ved "A" og "B" ikke lige.
På ærmet er linien "A" lige og skråner ned mod håndledet så ærmet bliver mere snevert ved håndledet. Linien "B" (stadig på ærmet) er knækket. Den øverste halvdel går lige ned mod håndledet mens den nedderste halvdel snevre lidt ind.
På underarmskilen er linien "B" en lige linie mens linien "A" er knækket på samme måde som linien "B" på ærmet.
Dette er de største forskelle og det jeg har kunnet overskue at forklare - jeg håber det er til at forstå, for jeg har ingen mulighed for at vise billeder.
Derudover består underarmskilen på Hedebyærmet af to sammensyede dele, men jeg har ikke kunnet finde ud af om det har nogen praktisk betydning (måske er der noget i trådretningen?).
Jeg fandt ud af at de knækkede linier gør er at ærmet får en meget god facon omkring albuen. Ærmet i sig selv er lidt bøjet. De folder man normalt får i tøjet når man bøjer armen er meget færre ved denne type ærme - især en fordel hvis man har snevre ærmer. Der skal altså laves to spejlvendt ærmer.
På mange middelalder kjortler sidder ærmesømmen opad ved skuldersømmen, så i mit hoved virker det sandsynligt at man også (i hvert fald nogle gange) har gjort det samme i vikingetid.
Så kommer vi til de ting jeg ikke helt kan få til at hænge sammen.
Jeg har lavet mønsteret efter en lille tegning i størrelsesforhold 1:6, hvor jeg selv har skullet måle og gange op. Det meste af ærmet passede mig, dog ikke det øverste af ærmet som er <i>ligeså smalt som håndleddet</i>. Da jeg indsatte in kile øverst i ærmet der svarer til den forskel jeg kan se der er på Historiska Världers ærme, passede ærmet perfekt. Dette virker ikke helt rigtigt da jeg er 188 cm høj og har en del kg for meget. Men der er selvfølgelig ingen der siger at det ikke kan have været et mandsærme.
Grunden til at ærmet er så smalt for oven er delvist at det er meget filtet sammen der. Men det skulle der være taget hensyn til på snitmønseret. Der er ingen efterladte spor efter at ærmet har været syet fast på en klædning. Det kan jo skyldes at det er blevet revet af da det skulle bruges som tjæreklud. Det kan også være i brugen som tjærreklud at det er blevet filtet så meget, men det har fået mig til at tænke.
Senere i middelalderen har der været brug at læse ærmer sammen med en kortærmet kjole. Hvis vi nu antager at Hedebyærmet er et sådant ærme? kun som en idé - der er så vidt jeg ved ingen spor af at ærmet er kantet foroven eller spor af snørrehuller.
Hvis det drejer sig om et løst ærme vil det være en fordel at ærmet er stramt på overarmen, så det nærmest bliver selvsiddende. Hvis det sidder stramt nok er der måske slet ikke brug for at snørre dem? Måske er der nogle middelalderfolk med erfaringer med løse ærmer, der kan sige om jeg er helt ude i skoven?
Det sammenfiltede stykke ville passe med den del der ligger inde under et kort ærme på en klædning. Måske kan det være friktionen mellem de to klædningsdele der har filtet det.
Er der andre der har kigget på Hedebyærmet? Hvad siger I? Og hvad med de løse ærmer? Hvornår i middelalderen hører de egentlig til?
Karin C