[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Hedebyærme

Hedebyærme

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Hedebyærme

Inläggav karin c » 6 november 2004, 09:06

Jeg har været så heldig at få fat i bogen: "Berichte über die Ausgrabungen in Haithabu - Die Textilfunde aus dem Hafen von Haithabu" af Inga Hägg.
I den er et næsten intakt ærme. Snitmønstret ligner meget det til "vikingatida tunika" her på Historiska Världer, men der er alligevel nogle væsentlige forskelle. I omtalen af tunikaen står der at ærmet er lavet efter et fund fra Hedeby. Jeg går ud fra at det er dette ærme det drejer sig om.

Jeg har været ved at lave ærmet fra Hedeby (kun ærmet - jeg har ikke været ved at sætte det på en kjole endnu) og der fandt jeg ud af nogle ting som jeg gerne vil dele med jer og helst få nogle tanker tilbage på.
Hvis man ser på snitmønsteret ("principskiss")til Historiske Världers tunikaærme så er det øverste af ærmet "C" (det der skal syes til skuldersømmen) lidt til venstre for midten af ærmet. På Hedebyærmet er det øverste af ærmet det der ligger ud til sømmen på ærmet og den bue der går ned sidder midt på ærmet. Den øverste ærmesøm må altså skulle side på skulderen og ikke som på et moderne simpelt ærme under armen.
Underarmskilen på Tunikaærmet ser næsten ud som om "A" og "B" lige så godt kunne klippes direkte sammen med selve ærmet (næsten). På Hedebyærmet er linierne ved "A" og "B" ikke lige.
På ærmet er linien "A" lige og skråner ned mod håndledet så ærmet bliver mere snevert ved håndledet. Linien "B" (stadig på ærmet) er knækket. Den øverste halvdel går lige ned mod håndledet mens den nedderste halvdel snevre lidt ind.
På underarmskilen er linien "B" en lige linie mens linien "A" er knækket på samme måde som linien "B" på ærmet.
Dette er de største forskelle og det jeg har kunnet overskue at forklare - jeg håber det er til at forstå, for jeg har ingen mulighed for at vise billeder.
Derudover består underarmskilen på Hedebyærmet af to sammensyede dele, men jeg har ikke kunnet finde ud af om det har nogen praktisk betydning (måske er der noget i trådretningen?).

Jeg fandt ud af at de knækkede linier gør er at ærmet får en meget god facon omkring albuen. Ærmet i sig selv er lidt bøjet. De folder man normalt får i tøjet når man bøjer armen er meget færre ved denne type ærme - især en fordel hvis man har snevre ærmer. Der skal altså laves to spejlvendt ærmer.

På mange middelalder kjortler sidder ærmesømmen opad ved skuldersømmen, så i mit hoved virker det sandsynligt at man også (i hvert fald nogle gange) har gjort det samme i vikingetid.

Så kommer vi til de ting jeg ikke helt kan få til at hænge sammen.
Jeg har lavet mønsteret efter en lille tegning i størrelsesforhold 1:6, hvor jeg selv har skullet måle og gange op. Det meste af ærmet passede mig, dog ikke det øverste af ærmet som er <i>ligeså smalt som håndleddet</i>. Da jeg indsatte in kile øverst i ærmet der svarer til den forskel jeg kan se der er på Historiska Världers ærme, passede ærmet perfekt. Dette virker ikke helt rigtigt da jeg er 188 cm høj og har en del kg for meget. Men der er selvfølgelig ingen der siger at det ikke kan have været et mandsærme.

Grunden til at ærmet er så smalt for oven er delvist at det er meget filtet sammen der. Men det skulle der være taget hensyn til på snitmønseret. Der er ingen efterladte spor efter at ærmet har været syet fast på en klædning. Det kan jo skyldes at det er blevet revet af da det skulle bruges som tjæreklud. Det kan også være i brugen som tjærreklud at det er blevet filtet så meget, men det har fået mig til at tænke.
Senere i middelalderen har der været brug at læse ærmer sammen med en kortærmet kjole. Hvis vi nu antager at Hedebyærmet er et sådant ærme? kun som en idé - der er så vidt jeg ved ingen spor af at ærmet er kantet foroven eller spor af snørrehuller.
Hvis det drejer sig om et løst ærme vil det være en fordel at ærmet er stramt på overarmen, så det nærmest bliver selvsiddende. Hvis det sidder stramt nok er der måske slet ikke brug for at snørre dem? Måske er der nogle middelalderfolk med erfaringer med løse ærmer, der kan sige om jeg er helt ude i skoven?
Det sammenfiltede stykke ville passe med den del der ligger inde under et kort ærme på en klædning. Måske kan det være friktionen mellem de to klædningsdele der har filtet det.

Er der andre der har kigget på Hedebyærmet? Hvad siger I? Og hvad med de løse ærmer? Hvornår i middelalderen hører de egentlig til?

Karin C
karin c

Inläggav karin c » 22 november 2004, 07:44

Kan I ikke forstå hvad jeg skriver eller er der bare ingen der er interesseret?
Karin C
karin c

Inläggav Vesuvius » 22 november 2004, 10:15

Jag tycker det är intressant, och jag förstår, och jag tycker det är snällt att du ville dela med dig av det. Bara det att jag personligen inte har svar på några av dina spörsmål. Man har väl, så vidt jag vet, inga belägg för lösa ärmar förräns nångång mot slutet av medeltiden? Vikingatiden är ju ofta hopplös med belägg för dylika saker... Och skulle det inte bli en ganska stor glipa mellan själva "klädesplagsskroppen" och den påsnörda ärmen? För problemet var väl att den inte gick att få enda upp, för att den var för smal?

/Rickard
Vesuvius

Inläggav Martina » 22 november 2004, 15:49

Jag håller med, ett otroligt intressant resonemang! Tyvärr har jag inte själv haft tid att titta så mycket på Hedebytextilierna (svårt att få tag i böckerna, jobbigt att läsa tyska) men ditt resonemang verkar rimligt. Lösärmar skulle väl i det här fallet användas under ett kortärmat överplagg och kortärmade kjortlar florerar ju inom vikingeriet, även om jag inte vet hur korrekta de är. Lösa manschetter förekom ju iallafall, så varför inte lösa ärmar? Ni som har mer koll på manskläder och den kontinentala dräkten; korta ärmar?

/Martina
Martina

Inläggav Ny Björn » 23 november 2004, 13:35

Inte heller jag har ägnat mig åt att sy ärmen skalenligt, har helt enkelt inte sett nyttan i det då jag skräddarsyr mina kläder med mig som förlaga...

Ämnet har dock diskuterats på "Norsefolk" (en amerikansk Yahoo-lista för, främst, nordisk järnålder och medeltid), Jag bifogar det som skrevs där:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">From: "Shelagh Lewins"
Date: Fri Mar 26, 2004 2:33 pm
Subject: Hedeby Sleeve

Hiya,

has anybody ever tried making a Hedeby sleeve, and if so, can they give me any
advice before I begin?

Thanks!

Shelagh
------------------------------------------------
From: Carolyn Priest-Dorman
Date: Fri Mar 26, 2004 5:49 pm
Subject: Re: [Norsefolk_2] Hedeby Sleeve

Shelagh wrote:

>has anybody ever tried making a Hedeby sleeve, and if so, can they give me
>any advice before I begin?

Yes: don't make it to scale. ;> It won't fit an adult if you do, although
it might fit a small child. Or (somewhat less likely, if you ask me) the
thing it might have been a false sleeve, as I think Hagg suggested.

Personally, assuming the sleeve was functional rather than decorative, I
think it's likely that the smaller piece was some sort of a patch over a
worn spot and not original to the construction. But I haven't really
reconsidered that sleeve pattern in the last decade, so beyond that I can't
say much.

Let us know how your experiments go!

Carolyn Priest-Dorman Þóra Sharptooth
---------------------------------------------------------

From: "Cornelia"
Date: Tue Mar 30, 2004 7:11 am
Subject: Re: Hedeby Sleeve

> Yes: don't make it to scale. ;> It won't fit an adult if you do,
>although it might fit a small child. Or (somewhat less likely,
>if you ask me) the thing it might have been a false sleeve, as
>I think Hagg suggested.
>
> Personally, assuming the sleeve was functional rather than
>decorative, I think it's likely that the smaller piece was
>some sort of a patch over a worn spot and not original to the
>construction.

Actually, you have to take into consideration that the sleeve was
dipped in hot tar and therefore parts of it have shrunk. (I hope we
are talking about the same sleeve here, as far as I know it
should be....) The sleeve is thought to have been folded in half
(i.e. upper arm part to wrist part ), the "loop" attached to a stick (it
may have actually been found still attached, not sure on this one)
and then dipped in hot tar to caulk ships with it. The shrinkage
was not the same on both parts of the sleeve, it appears to have
been more in the upper part than in the lower and by
extrapolation you arrive at a perfectly normal sleeve, possibly for
a man, since it's rather long. From the top of my head I think
about 56cm, but I don't have the book in front of me.

Haegg "muses" a bit about decorative sleeves in her later
discussion about the sleeve, but dismisses it as a feature of the
later middle ages rather than feasable for this particular sleeve.

The historiska website has a pattern, but that doesn't
correspond exactly to the find (it's with the "tunika" pattern).
Haegg discusses three different parts of the sleeve pattern, one
is the roughly T-shaped main part of the sleeve, which already
follows the slight S-curve to set into the armscye (upper arm front
and back, lower arm front), another a fairly straight narrow part
which basically makes up the back of the lower sleeve and a very
small slightly triangular piece of the same colour and material
as the main piece. It may or may not have been a case of "ran
out of fabric there, so just cut another piece and sew it on" or a
deliberately patterned piece like the later triangular gussets in
some Herjolfsnes sleeves. The position is however different
from those gussets, so it's only a guess.

There is no indication that the narrow piece which is of a different
colour was a patch rather than a part of the pattern. There is only
one seamline that connects this piece to the others and another
possible piece of a sleeve (only the wrist (?) part) also shows
two different coloured pieces whose positioning corresponds
very closely to this sleeve.

Hope this helps,

Cornelia

From: "Shelagh Lewins"
Date: Tue Mar 30, 2004 11:15 am
Subject: Re: [Norsefolk_2] Re: Hedeby Sleeve

Wow, thanks. I'm trying to visualise everything you've said: sounds like what I
need to do is to make with the cheapo cloth and design a sleeve from scratch
which has the same structure/shape as the picture in the book, but alter the
proportions until it fits me.

Shelagh <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Efter det har den inte diskuterats där mer - vad jag vet...

/N B
Ny Björn

Inläggav karin c » 24 november 2004, 11:53

Tak for jeres respons. Især tak til Nybjörn for citatet. Til Martina: der er mange gode billeder i de bøger så man ikke nødvendigvis behøver at være god til tysk for at få noget ud af dem. Det kan anbefales.
Godt år og fred
Karin C
karin c

Inläggav Sigrun » 1 december 2004, 00:19

Intressant om Hedebyärmen. Jag kan tyvärr inte tillföra något till Karin men det hela får mig att reflektera över den snarlika ärm som finns med i Susanna Bromèes mönster "Vikingatida klädedräkt 1". Hon har Hedebyärmen med i både "Hedeby-kjorteln" och i "Kvinnokjortel från Birka". Hon redogör för de belägg som finns för de båda mönsterrekonstruktionerna och hon har tydligen använt sig av Hedebyärmen till Birka-kjorteln. Det ärmmönster hon har, stämmer bättre i överens med din beskrivning av Hedeby-mönstret än med Historiskas mönster. Jag har sytt upp Birka-kjorteln och det blir en mycket trevlig ärm av det hela som följer armens böjning. Vilket är en fördel om man har ett tjockare tyg till en trevlig vinterkappa.

Men min nyfikenhet är väckt och jag skall försöka jaga rätt på ett ex av boken "Berichte über die Ausgrabungen in Haithabu - Die Textilfunde aus dem Hafen von Haithabu" af Inga Hägg.

/Maud
Sigrun

Återgå till Kläder och textila hantverk