av V-kaos » 4 december 2009, 15:58
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Håkan_Skara</i>
Elda landväxter, t.ex. björk, och den vita askan som blir kvar när elden slocknat är pottaska.
Om du lägger pottaskan i vatten och låter den stå över natten så har du fått lut (kaustiksoda). Har du bråttom så kan du hetta upp sörjan. Låt sörjan stå i lugn och ro så skiktar sig det hela och du kan slänga askan och behålla luten.
Kokar du sen luten med fett så får du såpa. Tillsätt lite salt så flockar sig det hela och det som flockas är tvål.
Vill du ha tvål direkt så skall du elda havsväxter och göra lut på den askan. Den innehåller ju redan natrium (salt).
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Gammal tråd, men detta ovan innehöll något jag inte kände till... Med havsväxter avses tång, sjögräs och dylikt? Har rätt nära till havet så jag skulle ju kunna prova detta. Finns det någon som försökt själv och har något tips.
Går det bra med andra träslag än björk för att få fram lämplig aska? Tänkte mest om olika slag har olika fördelar beroende på sin kemiska sammansättning, om vissa är mer "sura" än andra. Man hör t.ex. ek nämnas som något som är "surt" och skadligt vid kamineldning om den inte torkas tillräcklig t.ex. men det kanske bara är ett missförstånd att det kallas surt för att det råkar vara frätande och det kanske tvärtom är extremt basiskt? Någon som vet?
Skulle nämligen gärna vilja göra tvål på sådant jag har hemma på gården och inte gå och köpa något framställt i kemifabrik.
<h5>V-kaos gillar tidig musik, akademisk ridkonst, historiskt hantverk och gamla goda provokatörer som Bruno, Montaigne, Rabelais osv...</h5>