av Martin Skoog » 6 juli 2005, 12:13
Mitt skarpa intryck av klänningar är att de delade klänningarna dyker upp tidigast runt mitten av 1500-talet, vilket Bruegels bondebröllop hintar om. Den är ju som bekant från ca 1560. Men det verkar inte vara förrän under 1600-talet som det blir allmänt förekommande, om ens då.
Under sent 1400-tal och tidigt 1500-tal så har jag inte hittat några som helst tecken på att det skulle förekomma separata jackor och kjolar för kvinnor, i något av de tusentals kopparstick och träsnitt som finns bevarade. Ganska ofta förekommer det dock att kvinnorna har dragit upp sin klänning något i midjan och stoppat in ett "byls" under bältet, vilket tidigare felaktigt tolkats som att det skulle vara skjortan som sticker ut i midjan. Så är inte fallet. (det kan ju vara ganska svårt att se konstruktionen i de "svartvita" kopparsticken). Inte förrän någon presenterar en färgbild som tydligt påvisar dessa "separat plagg" från äldre tid tycker jag inte att man skall sy dylika.
Om man håller sig till de typiska plaggen (som alltid finns i 100 olika versioner) så slipper man dessa grubblerier om förekomsten av udda plagg eller ej.
Slutligen - klänning is the way to go.
/Martin