Snörningssnodd och ärmknappar

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Snörningssnodd och ärmknappar

Inläggav Gilles » 7 juli 2005, 15:03

Till en figursydd adelsdamsklänning (Sofias mönster, ca 1370-1450, skulle jag tro) i siden och linne, vad kan man då tänkas använda till snörningen? (Samt, hur bör man konstruera "snörningshålen" - kan ej terminologin - ? Mönsterhäftet antyder olika alternativ.) Till samma klänning hör även en myket figursydd ärm som behöver öppnas för att få handen igenom, och jag undrar hur man löser det med knappar eller liknande. Om man hade knappar, skulle tyget ligga omlott? Jag är nybörjare på sådant här och skulle vara väldigt tacksam över råd och hjälp.

/Elin, som utnyttjar stackars Toms logg.
Gilles

Inläggav Karin » 7 juli 2005, 16:04

Om du inte redan har klippt till klänningen rekommenderar jag att du först letar reda på trådar här på forumet som tar upp Sofias mönster och färgat linne. Där kan du lära dig en hel del.

Jag vet att det under 1300-talet har använts knappar i snäva ärmar, men jag kan tänka mig att folk även använde snörning.

Både snörningshål och knappar beskrivs i "Medieval tailors assistant" av Sarah Thursfield. Fjärrlåna den på biblioteket.

Jag har för mycket att säga om knappar för att jag ska kunna skriva ner det här på ett översiktligt sätt. Någon kanske känner till en bra hemsida med bilder som beskriver användningen av medeltida knappar?

Snörningshål borde jag däremot kunna beskriva.