Snörningssnodd och ärmknappar

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Snörningssnodd och ärmknappar

Inläggav Gilles » 7 juli 2005, 15:03

Till en figursydd adelsdamsklänning (Sofias mönster, ca 1370-1450, skulle jag tro) i siden och linne, vad kan man då tänkas använda till snörningen? (Samt, hur bör man konstruera "snörningshålen" - kan ej terminologin - ? Mönsterhäftet antyder olika alternativ.) Till samma klänning hör även en myket figursydd ärm som behöver öppnas för att få handen igenom, och jag undrar hur man löser det med knappar eller liknande. Om man hade knappar, skulle tyget ligga omlott? Jag är nybörjare på sådant här och skulle vara väldigt tacksam över råd och hjälp.

/Elin, som utnyttjar stackars Toms logg.
Gilles

Inläggav Karin » 7 juli 2005, 16:04

Om du inte redan har klippt till klänningen rekommenderar jag att du först letar reda på trådar här på forumet som tar upp Sofias mönster och färgat linne. Där kan du lära dig en hel del.

Jag vet att det under 1300-talet har använts knappar i snäva ärmar, men jag kan tänka mig att folk även använde snörning.

Både snörningshål och knappar beskrivs i "Medieval tailors assistant" av Sarah Thursfield. Fjärrlåna den på biblioteket.

Jag har för mycket att säga om knappar för att jag ska kunna skriva ner det här på ett översiktligt sätt. Någon kanske känner till en bra hemsida med bilder som beskriver användningen av medeltida knappar?

Snörningshål borde jag däremot kunna beskriva.
Först syr du fast en förstärkning av linne eller siden där du vill ha snörningshålen. Den består av en tygremsa som sys fast på insidan av plagget. Sedan letar du reda på ett runt föremål med avrundad spets, t.ex. en stor sticka. Den här trycker du igenom tyget så att trådarna pressas isär och det bildas ett hål, någon mm större än du vill ha det. Sedan tar du en tråd (ylle, siden eller linne) som är lite tjockare än en vanlig sytråd. Med den syr du langettstygn runt hålet för att det inte ska stängas igen. Langettstygn är den sorts stygn som man ibland har längs kanterna på filtar. Om du inte vet vad det är kan du slå upp det i en broderibok på biblioteket.

Att sy snörningshålen kan ta ett tag, särskilt om man använder för tunn tråd, men det blir snyggast att ha dem ganska tätt. Jag kan tänka mig att det är lagom att ha dem 3 cm ifrån varandra.

Jag vet inte vad 1300-talets människor använde att snöra klänningarna med, men genom praktiska försök har jag sett att det mesta fungerar. Flätade band, läderremmar, snurrade snoddar (sådana man gjorde på fritids),tunna vävda band, men det jag tycker fungerar allra bäst är gaffelpåtade band. De är lite elastiska, så att man kan andas, och är lätta att både knyta och knyta upp.

Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig lite på traven. Om någonting är oklart får du fråga igen.

Karin
Karin

Inläggav Vix Hq » 7 juli 2005, 16:30

Beroende på hur figurnära klänningen är skulle jag nog sätta snörhålen ganska tätt - på mina klänningar som både håller in och upp har jag ungefär 1,5 cm mellan hålen, men då är klänningarna figuranpassade till mig och inte gjorda efter Sofia-mönstret. Om jag minns rätt så sitter Sofia-klänningen ganska löst och då kan man nog komma undan med längre mellan hålen.

På den här sidan:
http://www.greydragon.org/library/underwear2.html
finns bilder på både snörhål och knappar, snodda ur en bok som beskriver arkeologiska fynd från London. När jag gör knappar brukar jag dock skippa att sy de där stygnen rakt igenom knappen som visas på sidan (C).

Här är en sida om hur man snör så det sitter bra:
http://homepage.mac.com/festive_attyre/ ... acing.html

Och här är ett foto av mina egna ärmknappar och snörhål (en smula suddigt, men ändå):
http://goto.glocalnet.net/windwraith/mi-parti5.html

Lycka till!

/Vix.
Vix Hq

Återgå till Kläder och textila hantverk