Hej på er i sensommarstiltjen
Jag håller på och försöka återskapa en dräkt från en kalkmålning i Tirsted kyrka, Danmark. Målningen är daterad till tidigt 1400-tal och jag har lagt upp en hyfsat god bild på www.garbanzo.se/tirsted
Nu har jag stött på ett par problem som jag gärna tear emot era synpunkter på.
1. Kragen
Är det en vit doublet (ylle) som sticker upp. Eller är det en stående skjortkrage (Linne)? Eller något annat förslag?
2. Bandet över bröstet
Ordensband är väl inte så troligt kanske, har fått en uppgift om att de dök upp först på 1600-talet. Ett annat förslag är att det är ett band för att hålla ett jakthorn, som man kan se på många jaktmålningar (t ex Livre de chasse). De flesta jag sett är av läder, men åtminstone en annan bild på ett vitt band (en tapet vid namn "After the hunt" 1400-tal inga andra uppgifter) har jag sett. Tyvärr ser man inte något hänga i det heller...
3. Bältet/bältena
Min bästa tolkning är att han har ett bälte i midjan med bjällror hängandes ner ett par decimeter. Någon som har en bättre bild på ett sådant bälte?
Sedan antar jag att han har ett höftbälte med metallplattor som hänger separat från det första bältet.
För inte kan de väl ha suttit ihop???
Som sagt, alla tips/förslag/idéer eller synpunkter emottages varmt. Jag eftersöker också andra bilder på liknande plagg från samma period (helst inom ramen 1380-1420 men även senare bilder går bra)
/Jonas Myrenås