Hej allihopa! Det råkar falla sig så att jag är såld på sent 1200-tal. Ibland tycker jag dock att det är svårt att hitta bra referenser, och jag är mest nyfiken på om detta helt enkelt är för att jag är dålig på att leta på rätt ställe, käll-läget är dåligt eller att företeelserna inte finns under nämnd period. Perioden jag riktat in mig på är i runda slängar 1270, 80 nånting - 1315. De fyra företeelser jag letar efter referenser på är: bältesnitar, fickslitsar, knappar i ärmarna (den här frågan är lite luddig, och mer av "är det någon som vet ungefär när det kommer...?") samt bandkantning. Jag har egentligen inte sett några indicier på något av dem under den perioden. Jag har sett bilder på bältesnitar i codex manesse, men det verkar som att det poppar upp just i början av 1300-talet, och inte under sent 1200-tal (har sett från tidigt 1200-tal). Det verkar för mig som att just precis den perioden inte vill ha med bältesnitar att göra... Korrekt bedömning? Om det är några av norrmännen (eller nån annan för den delen) som har norska referenser så blir jag väldigt glad. Jag lider nämligen av den lilla benägenheten att det område jag bor i var norskt, vilket gör att min persona (jag vill gärna ha nåt att rama in kläder etc. med) blir norrman, men eftersom Norge (sorgligt nog) inte gör anspråk på Bohuslän längre så hittar jag mest svenska källor. Lite av en landsbarriär.
Ytterst tacksam för svar. ///Rickard