Rullade veck

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Rullade veck

Inläggav Emoni » 14 januari 2006, 12:52

Hej!

Hur gör man rullade veck så att de håller sig rullade hela vägen ner till klänningsfållen? Jag vet hur man gör själva vecket men mina brukar "slå ut" väldigt fort och därmed inte likna orginalet särskilt mycket. Ska man sy i vecken hela vägen ner eller vad är tricket? Det känns konstigt att göra det, då borde ju viden i klänningen genas bli väldigt liten. Men det kanske ska vara så? Tacksam för alla tips!!

//Emoni
Emoni

Inläggav Karin » 15 januari 2006, 02:21

Vad är rullade veck för någonting?

Karin
Karin

Inläggav Emoni » 15 januari 2006, 10:01

Det är veck som man rullar ihop (nej jag fösöker inte vara dryg, det var den bästa förklaringen jag kunde åstadkomma). Här finns en länk med en bättre förklaring. http://costume.dm.net/pleats/ Näst längst ner på sidan: "Rolled pleats"

//E
Emoni

Inläggav Anette » 15 januari 2006, 11:07

Vad sägs om att sy ned den innersta delen av vecket på samma sätt som sydda pressveck? Det borde ge litet "riktning" åt tyget. Dessutom kan du försöka nästa ihop vecken på avigan ner till ungefär knäna. Det är sällan som det behövs rejäl vidd ovan dem. Gör du kjolen i ylle kan du också stabilisera formen m.h.a. ånga.
Sedan kommer den kniviga förvaringsdelen: Folkdräkternas goffrerade kjolar förvarades lodrätt på stockar för att behålla vecken så länge som möjligt och vecken lades iordning med en slö kniv efter varje användning. Räkna med att det är vad du också kommer att behöva göra för att vecken ska stå sig genom åren.
Anette

Inläggav Emoni » 15 januari 2006, 16:56

Puh, det låter jobbigt! Men tack för hjälpen.

//E
Emoni

Återgå till Kläder och textila hantverk