av Pernilla Leijonhufvud » 12 februari 2006, 11:54
Det låter mer som s.k. "potteblått", eller vejdeblått. Vejde är en färgväxt som är släkt med indigo, och eftersom det ger en kypfärg, till skillnad från de flesta andra växtfärger, reagerar den med (rätta mig någon om jag har fel) något basiskt ämne, plus syre. Därav fyllepisset och gödselstacken (=ammoniak). När man sedan tar upp garnet/tyget i luften reagerar färgämnet med luftens syre och färgen framträder. Hur garnet luktar efter denna metod vågar jag inte uttala mig om.
Färgen ska dock snarare vara (grönaktigt) blå än mörklila, så det är kanske något annat du har hört talas om... Såvitt jag vet är dock mörklila en färg som är rätt svår att fram med växter. Det krävs nog överfärgning, alltså två olika färgningar med rött och blått. Och då gissningsvis rött med koschenill/kermes, som inte heller är en växtfärg, plus indigo, som ger en djupare och renare blå färg än vejde.
Om det krävs just manligt urin vet jag inte heller; det är nog helt enkelt så att det är lättare att samla ihop, särskilt under och efter ett fylleslag [;)] .