av Thordrac » 25 juni 2012, 15:20
Jag har också fått för mig att jag ska sy mig en karolineruniform, av den yngre modellen (m/1702). Beställde hem "En kunglig fasad", och det var väldigt bra läsning, med mönsterskisser på rock, väst, byxor, skjorta och stövlingar, (den lösa vadskenan i läder förmodar jag, som han hade inuti stövlarna). Jag skall försöka mig på att konstruera egna mönster utifrån skisserna, och sedan sy de olika plaggen i lakansväv, för att se så allt passar. Det är relativt avancerad sömnad för en som mest syr vikingatida och tidig medeltid, men så länge mönstret blir bra skall det nog inte vara några problem.
Handelsgillet har annars en hel del andra mönster, bland annat på rock, väst och knäbyxor från tidigt 1700-tal, som borde kunna användas.
Tänkte kolla läget med Bohus Elfsborghs Caroliner, som skall vara med på en 1700-tals-helg i Gräfsnäs om ett par veckor innan jag sätter saxen i tyget dock.
Kommer jag fram till något bra, och mönster fungerar som det ska kan jag ju dela med mig av det. Återkommer när projektet kommit en bit längre.