av Åsa vävare » 22 november 2006, 10:06
Linnefragmenten från Valsgärde och York är inte riktigt vad man brukar kalla droppdräll. Droppdrällen utgår från en tuskaft där man lyfter vissa trådar så att det bildas små "droppar". På ena sida bildas mönstret av att varptrådarna, på den andra sidan av inslagstrådarna. Fragmenten från Valsgärde och York har en treskaftskypert som bottenbindingen och det bildas ett mönster av varptrådar på rätsidan, avigsidan är slät.
Ny Björn, om du åker ut till Solveig på Adelsö så har hon en sådan linneväv i vävstolen!
Visst har droppdrällen medeltida ursprung - det har hittats några exempel i Norden. Ett under grunderingen på krucifixet i Eskelhems kyrka på Gotland. Krucifixet är daterat till mitten av 1200-talet. Några bitar finns fastsydda på Skogbonaden. Margareta Nockert anser att de sytts fast när bonaden var ny. Båda har ett rikt mönster över hela ytan. Liknade linnen finns bevarade på kontinenten. De är C14 daterade, det äldsta från 800/900-tal, det yngsta från 1400-talet. De flesta av tygerna kommer från kyrkor och kloster.
Det finns också tidiga exempel på enkla droppdrällsmönster - samma som ända fram i vår tid använts framför allt i handukar. Flotteringarna i bindningen gör att de suger upp vatten fint. Jag vävde ett par handdukar förra året för att ha med på medeltidsläger - skönare än frotte, sa min man.
Om just den här sortens linnen och bindningar har jag påbörjat en magisteruppsats i arkeologi. Tyvärr har jag inte kommit så långt - det kommer alltid något emellan. Men på något sätt ska den slutföras.
Jag sitter just nu i Kuressare på Ösel och har ingen möjlighet att lägga upp några bilder. Om det kan vara till någon hjäp så kan jag göra det i nästa vecka.