Hur mycket ska ylle kunna hålla för?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Hur mycket ska ylle kunna hålla för?

Inläggav Djingis Khan » 14 juli 2007, 11:51

En smula märklig fundering kanske, men hur slitstarkt bör ylletyg av hyffsad kvalitet vara? Efter vad jag har förstått är ylle betydligt mindre slitstarkt än exempelvis linne, och det är väl själva anledningen till att man började med syntetblandningar. Nu talar jag inte om extra kraftig och stampad vadmal, utan ylle av "normal" tjocklek och valkning för vanlig dräktsömnad. Om man kan dra sönder tyget med ren armstyrka, är det sämra kvalitet då? Eller är det ofrånkomligt med alla 100%-iga ylletyger? Är nämligen alltid en aning orolig över att tyg som utsätts för mer belastning t.ex. i hosor ska ge efter och slitas upp
Djingis Khan

Inläggav Lillith » 14 juli 2007, 14:29

Min erfarenhet är att linne slits ut snabbare än ylle. Det beror väl delvis på att man tvättar linnet så mycket hårdare, men även annars. Särskillt om det blir lite futkigt så slits linnet fort medan ylle inte bryr sig så mycket om det. Yllet kan möjligen tova ihop sig lite och "lokalkrympa" på ställen som nöts lite extra. Jag har varit med om det under foten på hosor, till exempel.
Men efter många års lajvande och rättså många års "medeltidande" har jag ännu inte lyckats slita ut ett enda ylleplagg som varit någorlunda bra sytt. Sömmarna gör mycket för plaggets hållbarhet, däremot
Lillith

Inläggav Renika » 15 juli 2007, 09:10

Min man har slitit ut foten på ett par yllehosor i ett av Handelsgillets tunnare ylletyger, men bara den ena foten. Vi har funderat över detta och kommit fram till att det beror på att den hosan inte satt lika bra över foten som den andra och därför vreds fram och tillbaka i skon och slets snabbare. Men hosor bör du sy i ett hyfsat krafigt ylle och se till att prova in dem ordentligt över foten. Annars har jag inte heller lyckats slita ut något ylleplagg någonsin. Däremot kan de ju dö av andra anledningar, som kardborrar t.ex... Handsytt är bäst, det blir mer flexibelt och sömmarna spricker inte.
Renika

Inläggav Djingis Khan » 15 juli 2007, 20:04

Hmmm, jo linne är ju tunnare så det låter logiskt att det slits lättare genom friktion. Fast det jag tänkte på är mer själva slitstyrkan, dvs hur mycket man kan dra i tyget utan att det går sönder. Ett tunnt och fint kläde (Handelsgillets tunna melton) kan jag dra sönder ganska lätt utan att ta i alltför mycket, medan försvarets grå vadmal till uniformer är så starkt att det tycks omöjligt att rubba. Däremot har jag märkt att tygerna blir starkare om man tvättar dem - dock blir ju det på bekostnad av storleken
Djingis Khan

Inläggav Renika » 15 juli 2007, 20:50

Du bör ju alltid tvätta ett tyg innan du syr något i det, någon gång vill man säkert kunna tvätta det färdiga plagget och det är inte kul om det krymper då. Och då håller det ju bättre som du säger. Men slitstyrkan är helt klart beroende på hur pass tättvävt tyget är och om det är valkat eller inte. Och en vadmal är ju en kraftig kvalitet gjord för att tåla stryk, medan ett finare kläde var just det, finare och inte menat att slitas lika hårt.
Renika

Inläggav Sara Lundström » 16 juli 2007, 09:51

Ylle bör man inte tvätta innan man syr i det, däremot dampa det (stryka med ånga).
Sara Lundström

Inläggav Långe » 16 juli 2007, 14:53

Lillith: Bör inte linne bli starkare om det är vått? Linfibrerna blir mycket spänstigare och starkare när de är fuktiga? Det verka iaf gälla när man spinner lin och även till viss del när man väver?
Ang att tvätta eller dampa - eftersom ylle ska tvättas i kallt eller fingervarmt vatten och tämligen försiktigt så kvittar det om man stryker det eller om man tvättar det - man får samma resultat.
Långe

Inläggav Lillith » 16 juli 2007, 16:38

Jag vet inte hur det funkar. Jag vet bara att linne som till exempel har använts till yttre plagg (envisa typer som hävdar att ylle blir för varmt, du vet) gärna är helt slut efter två-tre dagar i fuktig skog, medan yllekläder överlever. Linneplagg som däremot bärs under ylle och på så vis hålls torra överlever också.
Jag har varken vävt eller spunnit lin så där har jag ingen koll alls. Det kan inte vara så att det handlar om lite olika typer av slitage så att i ena fallet fungerar det bäst med blöta fibrer och i andra fallet med torra?
Lillith

Inläggav Vix Hq » 16 juli 2007, 20:30

Linfibrer och bomullsfibrer bli ca 5 % starkare i vått tillstånd än de är torra.
Ullfibrer blir däremot 20-25% svagare när de är blöta. Allt enligt mitt materiallärakompendium. Sedan beror självklart <i>tygets</i> hållfasthet på hur tråden är spunnen, vävsätt, färgning, beredning och efterbehandling...

/vix.
Vix Hq

Inläggav Evelina » 26 maj 2008, 16:22

Hej!

Jag har en tunn, svart tuskaft ur Saxylles standardsortiment. Nu funderar jag på att sy hosor (långa, till en man, inte till mig) av detta.
Låter det vettigt eller kommer tyget att nötas sönder snabbt, pga sin ringa tjocklek?

Karin skrev å ena sidan i tråden "Dräkt, ca 1250":
"Till hosorna får du inte ha för tunnt tyg. Eftersom de är tighta och sitter på benen som rör sig mycket utsätts de för mycket påfrestningar."

Men å andra sidan skrev Eva Andersson om Saxylle i tråden "Köpa tyg":
"Själv kopte jag t ex svart tunn tuskaft i 100% ull till sommarhosor för 10 kronor metern och det klagar i all fall inte jag på."

Antar att Evas tyg är ungefär samma sort som mitt. Hur blev hållbarheten på de hosorna?
Eller är det någon annan som provat att sy hosor av väldigt tunnt tyg?

Vänligen
//Evelina
Evelina

Inläggav Johan Käll » 26 maj 2008, 16:38

Det beror på vad det är för ull och hur det är spunnet hur hållbart det är (även hur det är vävt). det tekniska i det kan Vix eller Mary gå in på, men det är inte bara hur tunnt det är som avgör slitstarkhet.
Johan Käll

Inläggav Evelina » 26 maj 2008, 17:01

Tyget verkar vara ungefär 20 tr/cm i såväl varp som inslag, möjligen något mer (23-24). Tyvärr kan jag inte väga det, eftersom den hushållsvåg som finns tillhands är allt annat än exakt (funkar för matfett i kakor där lite-mer-smör-har-väl-ingen-dött-av-principen kan tillämpas).
I kvalitéen liknar det de flesta andra hundraprocentiga ylletygerna jag fått prov på från Saxylle, så jag antar att det är något av en standardkvalité hos dem.

Vänligen
//Evelina
Evelina

Inläggav Eva Andersson » 26 maj 2008, 18:04

Min mans hosor av Saxylle har hållit tre medeltidsveckor men nu har ena foten slitits ut. För mig är det så att saxyllehosor har hållit bättre än en hel del mjukare, luddigare och tjockare ylletyger - kamgarn är starkt.

/Eva
Eva Andersson

Inläggav Mary-Lou » 26 maj 2008, 18:53

Eftersom tyget är av tuskaft så är det betydligt slitstarkare än ett kypertvävt tyg. O om det har hållit i hela tre medeltidsveckor så skulle jag inte tveka utan sy hosor av det. Medeltidsveckan är ett eldprov!! Om det är vått ute- ta på ett par nålbundna strumpor ovanpå. Så fort de blir våta slits de mycket snabbare, som Vix skrev.
Mary-Lou

Inläggav Evelina » 26 maj 2008, 19:29

Då blir det hosor av det befintliga yllet (väldigt bra att tyglådan härhemma får lätta lite).
Tusen tack för hjälpen, allihop!

Vänligen
//Evelina
Evelina

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk