Herrbliaut, 1100-tal

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Herrbliaut, 1100-tal

Inläggav Miyo » 9 juli 2009, 06:36

Jag har planer på att göra en herrbliaut och skulle vilja göra en lite annorlunda modell. I boken "Medieval costume and fashion" av Herbert Norris hittade jag en bild och en beskrivning av en bliaut av denna modell: [URL="http://www.atelier-saheela.de/images/gewandung-ho-mi/bliaut-herren.jpg"]. Efter att ha googlat runt lite har jag konstaterat att det finns en del statyer och andra förlagor som verkar tala för att denna modell existerat, trots att jag aldrig sett någon som haft en sådan.

Min fundering är dels hur starkt belagd just denna modell är, dels hur den ska sys rent praktiskt. I Herbert Norris bok står det att överdelen sys som en "corselet" och själva "kjoldelen" sys separat av två trekantiga stycken som veckas ihop i midjan och lämnas öppna i sidorna så att där blir sprund upp till midjan. Kan det stämma? Det står även att den ska snöras i ryggen, men själv skulle jag helst snöra den i båda sidorna som man brukar göra på kvinnobliauter från samma period. Någon som vet vilket som är mest korrekt?

---------------------------------------------------------
Edit: fixade länken /Vix, moderator
Miyo

Inläggav Miyo » 9 juli 2009, 06:45

Länken verkar inte funka, men klipp och klistra så går det att få fram bilden. :)
Miyo

Inläggav Micke D » 9 juli 2009, 08:14

Om du tar bort punkten efter jpg, så borde det funka.
Micke D

Återgå till Kläder och textila hantverk