Jag försöker hjälpa en kompis att göra ett mönster efter La Cotte Simples (http://www.cottesimple.com/) anvisningar (curved-front-seam cotte). Problemet är att min kompis har en mycket snäv midja och bredare höfter, vilket resulterar i ett veck i tyget mitt bak i ryggen, på smalaste stället. (Måtten är Byst 87, Midja 69, Höft 105,5, där höftmåttet är på bredaste stället).
Jag har försökt på alla sätt att nåla om ovanför och nedanför vecket, vilket bara medför att jag flyttar omkring problemet; vecket går antingen från ryggraden vid smalaste stället och uppåt, nedåt eller rakt ut i sidan, men det försvinner aldrig.
Jag är mycket ovan att ta fram mönster, och vill hemskt gärna att slutresultatet ska bli bra. Är det någon som har stött på liknande problem och har något tips? Överallt där jag har tittat handlar problemen snarare om att få det snyggt över bysten, inte i ryggen vid midjan. Nu är inte bysten något problem i det här fallet, hela framsidan, axlarna och allt annat sitter som gjutet, men hur jag än vänder och vrider på det får jag inte bort dessa förargliga veck.