<b>1. </b>Jag syr en del historiskt men har av någon anledning aldrig gett mig på att helfodra ett helt plagg. (allt här kommer därför låta väldigt newbie [;)])
Jag skulle vilja helfodra plagg i ylle med lin, men aldrig förstått principen. Skall foderdelarna vara lika stora som yttertyget? Eller aningen mindre? När jag klipper mönsterdelar blir det ju ALLTID lite ojämnt, aldrig 100 % jämnt, men det är ju sånt jag rättar till i efterhand. Vilket betyder att om jag skulle försöka mig på att fodra så skulle fodret bli för stort och bubbla sig eller för litet och slitas loss (att ylle dessutom är mer töjbart än linne ställer säkert till det för mig också).
Är det enklaste är att vika ner sömsmånen över fodret och fästa det så? Men hur gör man det på ett redan sytt plagg, som man inte kan släta ut helt?
Men mitt största problem är ändå att när jag väl sytt ihop alla delar i ylle eller linne eller vad det kan vara, så utgår jag alltid från att jag kommer få ändra en massa i efterhand, så jag tar på mig plagget med sömmarna utåt och markerar med blyerts där jag ska ta in. Vilket kanske gör det ännu svårare att få till foderbitar som är i rätt storlek i efterhand?
<b>2. </b>Om jag väljer att göra en mellanklänning i linne och vill ha snörning till den, hur undviker man att snörhålen "kryper" utåt mot kanten om klänningen är tight och eftersom linne är tunt? Genom att fodra hela klänningen och/eller där snörhålen skall vara, t.ex?
Jag har märkt att jag har problemet tight + linne = sömmarna går upp/kryper utåt en hel del i allmänhet trots att jag handsyr med små och relativt hårda stygn, hur råder man bot på detta?
hjälp! [:D]
/ D