Jag har planer på att göra en cotehardie (1340-tal till 1360-tal tror jag) med knappar och enklare, 20-30cm långa tippets (inte den väldigt smala sladdriga varianten) från armbågen i ett grönt ylletyg jag har. Jag undrar nu två saker.
För det första: finns det belägg för att detta plagg användes av annat än adel? Målet är att skapa en dräkt för övre arbetarklass, som hantverkare, köpman eller liknande.
För det andra: utsmyckning av cotehardien. Användes annan utsmyckning än pälskantade plagg? Detta hör ihop med förra frågan, som jag ser det. Om cotehardien användes av andra än adel lär det väl förekommit alternativ till det dyra ekorrskinnet? Användes alls brickband så sent under medeltiden? Jag antar att det förekom att man broderade plaggen för utsmyckning? Jag funderade på att fodra plagget med vitt linnetyg, som ger en snygg färgkontrast mot den gröna utsidan (skulle mest synas vid ärmarna och knäppningen samt vid låren, där knäppningen slutat). Är det en bra idé? Att fodra med ett till lager ylle låter varmt, då jag tänkt använda den i Visby under medeltidsvecka, och man ska ju bära en yllekjortel eller ylledoublet under cotehardien, vilket skulle innebära tre lager ylle.