av mkm » 29 november 2003, 18:34
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>
Man hade både pälsfodrade kläder och pälsar, även om det förra verkar vara vanligare.
Var bor du egentligen förresten, där det är 30 grader kallt regelbundet?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bor i Västerbotten och i vintras hade vi 20-25 grader här i två månader förra vintern, även om det är ovanligt. Just den dagen som det var evenemang före jul var det -14 grader och snålblåst - behöver jag säga att det var kallt???? Sedan är jag dessutom av naturen extremt frusen och tycker det är urkallt även vid -10 grader. Går tillvardags alltid klädd i täckbyxor och fleece-fodrad jacka vintertid. Med stickad ylletröja under....
Funderade på någon form av pälsfodrad klänning, som jag gärna skulle vilja ha lite mer handfasta tips till. Läste om att man dunfodrat klänningar på Grönland, men det kändes lite övermaga att göra...
Jag är alltså allvarlig: Jag vill ha något varm att ha på mig så att inte vädret ska hindra mig att vara ute på marknader etc.
Visst kan jag spontant göra en pälsfodrad klänning, men ville gärna ha lite mer historisk inspiration.... Gärna utifrån bilder. Skorna räknar jag med att de inte syns under klänningen....
--Maria