<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>
Aha, är det den där dräkten med de grymma skinnskodda brallorna?
Jag syr själv orsadräkt, men även en del andra folkliga plagg:
http://historiskdrakt.wordpress.com/category/drakt/
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Min avsikt är inte att ha de brallorna men det är lustigt att du nämner just dem eftersom jag tycker att de är ett ganska talande exempel på de olika faserna i ett rekonstruktionsarbete. Detta är hur det gick till (om jag minns rätt för jag skriver ur minnet)
Dessa byxor fanns med ganska tidigt (1900-talets första årtionden) när man talade om hur en mansdräkt för Bohuslän skulle se ut, men avfärdas sedan (70-tal och framåt)eftersom man antog att de aldrig hade varit gångbyxor utan hade tillhört en menig kavallerist.
Men på senare år har man ju i dräktkretsar blivit alltmer medveten om hur modetrender påverkar det folkliga modet (mindre påtagligt eller inte alls på de platser som har ett av tradition definierat dräktskick ex. i Dalarna och Vingåker)och inte minst att uniformer har haft ett stort inflytande på mansdräkter.
Så är fallet med dessa skinnskodda byxor som inte tillhört en kavallerist men däremot är inspirerade av sådana byxor.
Är för övrigt mycket imponerad över dina dräktbilder!
AI