Kantväv.

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Kantväv.

Inläggav sparvunge » 8 mars 2011, 12:14

Hej!

Jag har förgäves försökt hitta bra litteratur om mitt specialintresse kantvävning. Förutom att tekniken tas upp i samband med Herjolfsnesfynden i Østergårds <i>Woven into the Earth</i> och uppföljaren <i>Medival Garments Reconstructed</i>, har jag bara hittat en beskrivning av den variant som Themsenfynden är gjorda i. Den beskrivs kort i Crowfoots <i>Textiles and Clothing 1150-1450</i>.

Känner någon till fler exempel/varianter på tekniken i europeisk medeltid? Eller kanske i andra delar av världen i andra tider?

Tacksam för tips!


<hr noshade size="1">

Jag är inte alls någon "ny medlem". Jag bara inte skriver så mycket, men läser desto mer. I see you.
sparvunge
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 januari 2004, 10:45
Ort: Sweden

Inläggav Martina » 8 mars 2011, 22:19

Kolla mossfynden, där skall det finnas i mängder. De som man trodde var vävda parallellt med tyget.

/Martina
Martina
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 16 december 2002, 17:57

Inläggav sparvunge » 9 mars 2011, 16:08

Nu blir jag osäker på vilka mossfynd du menar Martina? Var? Men det låter ändå bekant, något prat om att ha vävt tyger i opstadgon med brickvävt uppsättningsband <i>och</i> brickväv i kanterna?
sparvunge
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 januari 2004, 10:45
Ort: Sweden

Inläggav Martina » 9 mars 2011, 22:58

Jag tror du hittar all info i NESAT 6, Lise Ræder Knudsen: "An Iron Age Cloak with Tablet-woven Borders: a New Interpretation of the Method of Production"
Jag tror vi läste det här ihop en gång i tiden vilket innebär att det är så längesedan att jag inte riktigt minns... Men tydligen vävde man på banden i efterhand, man hade inte brickorna med i vävstolen.

/Martina
Martina
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 16 december 2002, 17:57


Återgå till Kläder och textila hantverk



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net