Som alltid är det ganska marigt att komma med generella bra tips utan att veta mer om vad som ska gestaltas. Mina kläder är egentligen inte alls typiska för vikingatiden. Flera av de dräkterna jag gjort har ganska starka inslag från öst, något som kanske fungerar om man valt att gestalta en person från ett ganska specifikt område (i mitt fall mälaren) och inom en ganska specifik nisch (i mitt fall handel). Dessutom har jag haft den dåliga smaken att kränga på mig en massa bling till min läderkjortel. Något som närmast kan liknas med att ha slips och vita hanskar till blåstället.
Vill du ha en prålig dräkt så rekommenderar jag massor av brickband, broderier samt pråliga dräktaccessoarer (bling, bälten, vapenknivar, bälten, väskor, bälten, portmonäer och bälten). Ett par stilrena benlindor i diamantkypert är mer eller mindre ett måste för den modemedvetne vikingen, sladdriga linnebenlindor och en allmänt osnygg stil tolereras icke till sjöss. Vad gäller pösbyxorna så är de ju (precis som de långa vapenknivarna) inte speciellt praktiska varför man möjligen kan anta att det rörde sig om ett högstatusplagg. Det finns gotländska bildstenar föreställande män med pösbyxor.
* Historiskas dräktsidor är ju ganska bra att utgå ifrån (om man skalar bort stölvar och halvmåneformade bältesväskor).
* Burr har massor av fint bling att smycka sig med.
* Kolla in tråden om väskor här på sidan.
* Ägirs Hus har vrålsnygga handvävda benlindor.
* Kolla in mammendräkten för snygga broderier.
Vänligen,
/VendelPendel-VillePille
http://www.uppsalarus.se/