Jaha, så var det dags att planera ett vinterprojekt.
Jag hade tänkt mig en cotehardie för att smälta in litet bättre i mitten på 1300-talet på nästa medeltidsvecka (och vid alla andra medeltidsevenemang). Jag har i dagsläget en kjortel som jag köpt från Urda och dekorerat med kantband och den är mig mycket kär men den är mer vikingatid/tidig medeltid.
Jag har bara sytt enklare saker tidigare, rundkullig mössa, ett par hosor, linnebyxor, en coif, och ett par brokor. Känslan jag har är att detta blir ett betydligt mer krävande projekt.
Efter att ha letat efter mönster på nätet sprang jag på följande på handelsgillet:
http://handelsgillet.se/shop/product_in ... ts_id/2146
Är det någon som vet om detta är ett "bra" och hyffsat lättanvänt mönster? Jag är väl kanske inte helt nybörjare men bra nära.
Jag skulle vilja fordra cotehardien med vitt linne, jag har ingen aning om hur man gör det, kan det tänkas att det finns instruktioner för detta i mönstret? eller kanske någon har några tips om bra instruktioner för det?
Säkert dumma frågor, och får jag bara svar på dem så kommer det säkert fler dumma frågor i frasmtiden. Ni har blivit varnade... [:)]
Såklart tacksam för svar! [:)]
/Per