Hej
Jag ska sy en klänning åt min flickvän som ska matcha min dräkt som är i samma typ som St-Olofs dräkter. Alltså, typ borgarklass 1465-85 i Sverige (men mycket baserat på bla nederländska bilder).
Jag har tittat på diverse målningar, och har funnit odaterade bilder av Petrus Cristus och Wanderveyden (hur stavas han egentligen?) Men en modell jag gillar. Som verkar vara i rätt period.
Det är en överklänning med v-ringning som gå ganska djupt. den dras ihop precis under bysten och rynkas från axlarna och nedåt. Ofta med en pälskantning längs v-ringningen.
Kombineras ofta med en under/mellanklänning med fyrkantig eller runt halsringning som synd under.
Vet någon var du finner mönster på denna, beskrivningar, fler bilder? och om den är i rätt period. För vad jag minns så har Wanderveyden (eller hur han nu stavar det) målat under just den perioden jag söker.
Jag har inga problem att konstruera ett möster själv om någon kan ge mig lite tips och ideér.
Sen undrar jag om någon har ett bra tips på en sida med bokmålningar, konstverk och dylikt med bilder på framförallt kvinnokläder från den perioden.
MVH
/Love