[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Klänning i sent 1400-tal

Klänning i sent 1400-tal

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Klänning i sent 1400-tal

Inläggav Love Ersare » 26 december 2003, 12:46

Hej

Jag ska sy en klänning åt min flickvän som ska matcha min dräkt som är i samma typ som St-Olofs dräkter. Alltså, typ borgarklass 1465-85 i Sverige (men mycket baserat på bla nederländska bilder).

Jag har tittat på diverse målningar, och har funnit odaterade bilder av Petrus Cristus och Wanderveyden (hur stavas han egentligen?) Men en modell jag gillar. Som verkar vara i rätt period.
Det är en överklänning med v-ringning som gå ganska djupt. den dras ihop precis under bysten och rynkas från axlarna och nedåt. Ofta med en pälskantning längs v-ringningen.
Kombineras ofta med en under/mellanklänning med fyrkantig eller runt halsringning som synd under.

Vet någon var du finner mönster på denna, beskrivningar, fler bilder? och om den är i rätt period. För vad jag minns så har Wanderveyden (eller hur han nu stavar det) målat under just den perioden jag söker.
Jag har inga problem att konstruera ett möster själv om någon kan ge mig lite tips och ideér.

Sen undrar jag om någon har ett bra tips på en sida med bokmålningar, konstverk och dylikt med bilder på framförallt kvinnokläder från den perioden.

MVH

/Love
Love Ersare

Inläggav Martina » 29 december 2003, 19:32

Hej!
Jag skulle ju svarat dig för längesedan! Har tittat mycket på perioden ifråga själv, även om jag slutligen valde att gå en annan väg när det gällde klänning, det blev en enklare och mer svenskinspirerad variant man kan läsa mer om här: (Är rädd för att jag kanske låter lite hysterisk på en del ställen [:I])
Vad jag förstår det som så har du tittat på den här modellen,
, (fler bilder: )
Den här pdf:en har en enligt mig bra beskrivning på hur man gör en burgundisk klänning:
Jag har använt mig väldigt mycket av medeltidens bildvärld men även Web Gallery of Art och boken 1492. Tror att det kan finnas en del matnyttigt i medieval tailor's assistant också.
Hade du tänkt sy en svart mellanklänning till? Vad blir det för huvudbonad??

Lycka till!

/Martina, 1400-talsfantast
Martina

Inläggav Love Ersare » 31 december 2003, 14:43

Hej!

tack för alla länkar!

det hjälpte verkligen.

Problemet med dräkten ä'rnatt jag inte kan lägga ned hur mycket pengar som helst på den, den är mest för att hon ska se respektabel ut vid min sida på Visby i år :)

Så jag tänkte klara mig med en särk och en överklänning, utan mellanklänning. Är detta helt förkastligt? för hon tycktre mycket mer om modellen i överklänningen jämfört med mellanklänningen.

Jag läste också nånstans att man i stället för mellanklänning kunde ha ett "insert" som bara visas i urringningen, för att antyda att man har en mellanklänning man inte har. vet du något om det existerat?

Sen så undrar jag över "Kragen" eller pälskantningen. Av Etiska Skäl så föredrar jag att använda så lite läder och päls som möjligt, går det att göra en liknande kantning fast i tyg? också då för ärmslut och nederfåll.

På många av klänningarna ser jag ett långt släp. Jag känner att det blir lite för opraktiskt, har du sett att man har såna här klänningar även utan släp?

Huvudbonaden är jag inte heller helt säker på. Hur gör man alla de högkulliga hattar som bärs under ett dok på många av bilderna? är de tovade, föstärkta med nånting eller vad?

Jag tänker mig en klänning i borgarklass istället för adel, och klänningen som du gav som exempel är precis den modell jag tänkt mig, dock lite för flådig, jag tänkte mig att kanske dra in lite på urringningen, göra den i enklare färg osv, visst borde det fungera?

Jaja, tack för all hjälp, jag är tacksam för all ytterligare hjälp jag kan få! det är inte så värst bråttom för min del då den ska vara klar till Visby, och just nu har jag en särk och en jacka att sy på.

Kram
/Love
Love Ersare

Inläggav Admin » 31 december 2003, 16:01

Hej,

för Visbys sommarvärme är nog bäst att rekommendera underklänning och mellanklänning. Överklänningarna är mer som ett slags mantlar - de håller verkligen värmen. Modellerna är heller inte jättetacksamma att promenera omkring i.

/Henrik
Admin

Inläggav Martina » 1 januari 2004, 14:46

Hjäälp! Tillbaka till "hur mycket kläder hade man egentligen på sig"-debatten!
Jag kan inte riktigt hålla med dig, Henrik, om att just den burgundiska klänningen är en överdragsklänning när det blir kallt. I själva verket har jag aldrig sett en bild med kvinnor iförda enbart den svarta mellanklänningen och den specifika huvudbonaden. Det rör sig om övre medelklass och adel, folk som står och faller med sin status. Jag tror faktiskt inte att man visade sig ute utan att ha hela stassen på!
I det bildmaterial som finns är det över huvud taget mycket vanligare med kvinnor i överklänning än i bara mellanklänning. Även i de lägre klasserna. Därför kommer t.ex. jag att utmana ödet i 10m ylle i sommar!

Med största sannolikhet bar man mer en ett lager kläder över särken även till denna dräkt, jag känner inte till några isättningar. Dock borde man kunna "fuska" om man gör det snyggt. Det rör sig ju om en såpass stor dräkt att det blir mer än nog tyg i ändå.
Det verkar som om de här dräkterna var helt pälsfodrade, inte bara kantade med päls. De kläder jag sett med tygfoder är betydligt enklare, men letar du ordentligt i källorna kanske du hittar en tygfodrad? Annars så får du väl helt enkelt kompromissa här också. Du kan inte tänka dig att använda dig av "gammal" päls från t.ex. Emmaus? Skippa dock fuskpäls! Visby, 30 grader varmt i skuggan, din flickvän kommer inte att överleva särskilt länge...

Ang. hattar så finns det några tips på den här sidan: Du får väl helt enkelt spåna vidare på dem!

God fortsättning!

/Martina
Martina

Inläggav ida » 1 januari 2004, 18:25

Martina, hur menar du med "den svarta mellanklänningen och den specifika huvudbonaden", om han nu vill ha "borgarklass 1465-85 i Sverige" så finns det väl flera färger hon kan ha på mellanklänningen, och vanligt vitt dok. Med "insert" menas nog en stomacker i finare tyg att ha nålad i urringningen på överklänningen.
ida

Inläggav Admin » 1 januari 2004, 18:42

Martina:

Jag hävdar inte att man inte bar överklänning, för det tyder ju allt vi ser i källorna på. Försökte vara lite pragmatisk med tanke på användningsområdet (Visby).

/H
Admin

Inläggav Martina » 1 januari 2004, 20:46

Ida, jag tror att Love har siktat in sig specifikt på den burgundiska dräkten, inte på allmän, svensk senmedeltid.
Naturligtvis sätter man gränserna med färgkombinationer, material och annat själv.

Henrik: Jag förstod vad du menade, men du uttryckte dig lite otydligt. Jag ville dessutom lobba lite för fler tjusiga överklänningar på Visby, även om det sker på bekostnad av mellanklänningen!

/Martina
Martina

Inläggav Sara Lundström » 1 januari 2004, 20:58

Love, satsa på mellan- och överklänning om du bara vill ha två. Då får hon två "outfits", som går att bära bland folk med någorlunda anständighet i behåll.

Och svara på mitt mail, grabbhalva![:)]
Sara Lundström

Inläggav Love Ersare » 3 januari 2004, 14:53

Krargöring :)

Jag söker inte särkilt efter det burgundiska modet, jag är inne på modellen av klänning som den på bilderna Martina gav länkar till. Med v-ringning och rynkning udner bysten. Min flickvän tyckte mycket om modellen och då den verkar ligga rätt i tid kändes den bra. Annars håller jag med om att det vore med praktiskt med en mellanklänning, men den burgundiska modellen skulle passa min flickvän bättre, och det är ju hon som ska ha klännningen.
Känns det mycket svårt att få det korrekt kanske jag byter inriktning, men jag är fäst vid just den här modellen.

Jag tänker inte på adel/hov, utan fortfarande på borgarklass, i enklare färger. Jag såg en klänning i samma modell ï dräktinstruktionerna hos "Company of saynte George" som efter vad jag förstår är i ungefär samma spann som det jag söker.

Tyvärr är det än så länge endast tal om att sy EN ylleklänning, och särken har jag snart sytt klart, så det är antingen överklänning eller mellaklänning.

Jag är medveten om att överklänningen jag talar om verkar ha sytts i många opraktiska modeller, jag tänker snarare på en klänning som liknar den här som finns på bild hos Company of saynte George (den andra från vänster överst på bilden)
http://www.companie-of-st-george.ch/ima ... larger.jpg

Vad tror ni om denna?
den är inte särkilt opraktisk och borde se fullt anständig ut, även utan mellanklänning.

MVH

/Love
Love Ersare

Inläggav Love Ersare » 3 januari 2004, 15:11

Förresten!

Ida, kan du berätta med om "stomacker"?
borde inte en sådan få funktionen av en "fejkad" melanklänning? är detta något man gjorde?
Love Ersare

Inläggav Joanna » 3 januari 2004, 21:30

Hej
Jag har en fråga angående burgundisk klänning.Jag ska snart sy en sådan klänning men jag fortfarande vet inte hur kragen ska se ut (menar bak delen av kragen för den är svårt at se på tavlor) Snälla hjälp[:)] Joanna
Joanna

Inläggav Sofia » 5 januari 2004, 00:03

Här är en beskrivning på en burgundisk hatt
http://www.virtue.to/articles/butterfly.html
Sofia

Inläggav Martina » 5 januari 2004, 23:03

På den här bilden finns en lite enklare variant av klänning avbilad. Den är uppenbarligen helfodrad med päls, men bärs till ett enkelt linnedok.

/Martina
Martina

Inläggav Anna J » 6 januari 2004, 02:07

Här finns, vad jag anser, en MYCKET bra artikel om burgundiska klänningar och hur den utvecklades [:)]
(Vet inte om det blev en riktig länk nu - har inte riktigt fattat det där än)
Anna J

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk