Byxor som blev hosor och hosor som blev byxor?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Byxor som blev hosor och hosor som blev byxor?

Inläggav socie » 14 september 2012, 08:36

Hej alla.

Nu har jag en fråga som jag har tänkt på väldigt länge.

Jag har läst någonstans att byxor som fanns på vikingatiden (typ Thorsbergsbyxorna) inte har så mycket gemensamt med de moderna byxorna, alltså i hur de är sydda och konstruerade. De moderna byxorna ska istället ha kommit ifrån hosor - som blev ihopsydda hosor och tillslut byxor.

Men det jag tänkt på det är hur blev vikingabyxorna hosor?
Eller var det aldrig så? Var det så att byxor på vikingatiden kommer från ett geografiskt område och hosor från ett annat? och, är det så att man i så fall hade byxor i norden, men hosor i södra Europa samtidigt?

Jag tror ni förstår mitt huvudbry.



http://historiskgarderob.blogspot.com/
socie
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 januari 2011, 23:19
Ort:

Inläggav Djingis Khan » 14 september 2012, 14:33

Byxorna från järnåldern levde kvar under hela medeltiden - i form av brokor. Hosorna var från början helt enkelt strumpor som blev allt längre och längre tills de syddes samman till "tights", samtidigt som de vadlånga brokorna krympte ihop till små kallingar. Kring 1500 började man dela de sammansydda hosorna i en över- och underdel och den övre delen, som gärna var slitsad och försedd med blygdkapsel, utvecklades mot pösiga knäbyxor.

Frågan är om det moderna byxmodet typ jeans ändå inte ytterst kan spåras till brokorna snarare än hosorna. Långbyxor kom på modet tack vare franska revolutionen där dessa blev en markör för de arbetande sansculloterna ("utan cullotter" dvs utan knäbyxor). På flera håll i Europa inkl Sverige levde långbyxor liknande brokor kvar som ett arbetar-, sjömans- och allmogeplagg.
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav Johan Käll » 15 september 2012, 22:47

DEt är inte omöjligt att man hade byxor här uppe under hela medeltiden.
Men hosor var modeplagget och man kan alltså ha riskerat att se lite... bakåtsträvande och hednisk ut. och att inte passa in var ett huvudbry under denna tid kanske mer än det är nu. (nej.. jag har inga källor att peka mot för mitt sista påstående)


Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav socie » 17 september 2012, 08:22

Jag tänker mig att det måste varit lite kallt här uppe i norden. med hosor alltså. I södra europa måste det varit okej, men tänk er en vinter - 25 och du har bara ett par brokor vid rumpan. Tänk att sitta i en kall lädersadel då. kallt säger jag... Så idet läget kanske man hade byxor.


Så byxor fanns sida vid sida med hosor, i form av övervuxna hosor då, som ett plagg som de lägre arbetande stånden hade?



http://historiskgarderob.blogspot.com/
socie
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 januari 2011, 23:19
Ort:

Inläggav Peter » 17 september 2012, 11:53

I form av övervuxna brokor tror jag Djingis uttryckte sig.
Peter
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 22 april 2003, 12:27
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 18 september 2012, 08:36

Har du två kjortlar med knälängd, varmt om fötterna och benen och ett par brokor fryser du inte om rumpan fast det är kallt. Det blir fina luftspalter. Vi är nog flera som kan intyga detta, inklusive de kvinnor som sprang i kjol långt fram i tiden.

Vad gäller brokor och hosor så är det klart att långbyxorna kommer från norr och öst. Romarna använde begreppet "byxfolken" om de folk som likt perser, kelter och germaner bar långbyxor. En sann romare bar inte långbyxor utan som mest knäbyxor. Var det kallt fick man ha benlindor eller höga strumpor. Nu gillade många romare dessa långbyxor men fortfarande på 400-talet så försökte en kejsare förbjuda långbyxor i staden Rom.

Så min teori är att brokor+hosor kommer med konservativa influenser med katolska kyrkans spridning.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden


Återgå till Kläder och textila hantverk



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron