[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Galna Ryssar

Galna Ryssar

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Inläggav Johan Käll » 23 maj 2007, 21:02

de strider jag varit i har inte ryssar, polacker eller 'östeuroper' hållit samma inställning till striden som oss. De har en mer... tävlingsbetonad inställning och brukar faktist få hållas mot varandra på en egen flank eftersom inga vill slåss mot dem.

I italien talde vi med ett tjeckiskt gäng efter att de gått bärsärk i första striden och ingen ville ha med dem att göra mer varför det var så. De talade om just den reenacmentkultur de har där och att de alla var tvugna att ha så tunga rustningar att de till exempel inte skulle kunna ha så lätta som vi har. det skulle vara för farligt. Personligen tycker jag inte om denna typ av strid där man slåss för sina lemmars fortsatta begagnande. striden för mig är mest en uppvisning för publiken..inte en aggresionstävling.
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Lord_Nelle » 24 maj 2007, 06:28

<b>Personligen tycker jag inte om denna typ av strid där man slåss för sina lemmars fortsatta begagnande. striden för mig är mest en uppvisning för publiken..inte en aggresionstävling.
</b>

Jag håller med. Blankvapen må vara väldigt roligt att fightas med, men skaderisken är enormt stor. (Har x antal ärr, broskbilningar, lösa benbitar och kapade nerver som bevisar detta) Numera när jag vill åt adrenalinet så tränar jag HEMA. Mycket säkrare, samt så går all tekniker att använda. Stötar mot ansiktet är inte direkt populärt med stålvapen...[B)]
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden

Inläggav Frank » 24 maj 2007, 12:15

Jag håller med om att egressionstävlingar inte är att eftersträva. Jag har själv rätt svårt att få igång adrenalintröskeln och min tävlingsinstinkt i slåssasammanhang är näst intill noll. Kamp ska vara skojj, annars blir folk skadade.

Men jag hyser ändå en slags (kanske naiv) önskan om att hitta en gyllene medelväg och det är väl därför jag ställer puckade frågor om österlänningarnas kultur. För även om man inte vill gå hela vägen så kanske man kan hitta just den gyllene medelvägen.

Jag menar, i SCA slåss vi fullkontakt utan att ha någon publik som främsta mottagare och det funkar bra. Steget över till "rysskamp" borde inte vara så där enormt stort om man bara kan enas om säkra regler som baseras på lek och inte ego-boost.

Men som sagt, jag kanske är naiv.
Frank
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 december 2004, 20:36
Ort: Sweden

Inläggav Frank » 24 maj 2007, 16:55

Här är några användare på youtube som också ligger bakom mina dregglande mungipor...[:p]
http://www.youtube.com/profile?user=weruu
http://www.youtube.com/profile?user=kronaSS

En del sevärt... Battle of Rusborg verkar inte helt olikt dom stora SCA-krigen även om jag skulle bli lite skrajjare för att möta dom ryska spjutkillarna, dom ser inte helt super-safe ut... Visst har dom någon slags bluntar, men dom ser fanimej minimala ut [:0]
http://www.youtube.com/watch?v=WKOAl2Jp ... ed&search=

Någon som vet om deras regler och vapenstandarder finns på engelska nånstans så man kan kolla? Eller åtminstone någon närbild på dom där spjutspetsarna?
Frank
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 december 2004, 20:36
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 24 maj 2007, 17:59

Jag vet inte men användaren "weruu" som lagt upp det första klippet kallar sig även för "Franklands Krieger" är 25 år och pluggar filosofi på Sorbonne. Hans intressen är "Reenactment, black metal, paganism." Han länkar ävenderas hemsida, http://www.frankland.tk . Och om man kollar på deras sköldar verkar solkorsen vara favoriserade. Man får lite taskiga vibbar men det är bara jag kanske!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Lord_Nelle » 24 maj 2007, 18:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag menar, i SCA slåss vi fullkontakt utan att ha någon publik som främsta mottagare och det funkar bra. Steget över till "rysskamp" borde inte vara så där enormt stort om man bara kan enas om säkra regler som baseras på lek och inte ego-boost.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Man måste vara tydlig på att göra just skillnaden mellan kamp och lek. Något som är väldigt svårt när man väl står där med svärdet i hand. Vi människor har naturliga reflexer. Hälften av de skador jag har ådragit mig har berott på att den jag kämpat emot har gjort en reflexrörelse och viftat till med svärdet. Det kan man få bukt med genom att träna bort reflexerna, vilket kanske inte är så bra. Säkra vapen är min melodi. När stålet kommer fram så måste tempot ner och träffområdena vara tydliga.

Dessa regler använder vi när vi kör med stål.

Regler för Angermannaorden fighting

1 Säkerhet
2 Ha roligt

Säkerhet är det aldra viktigaste. Vi handskas trots allt med vapen. Även om de inte är vassa så kan de orsaka skador. Ha roligt. Det är därför vi sysslar med detta. Det är bättre att förlora en rolig fight än att vinna en tråkig. Vinna. Som ni ser så finns vinna inte med. Vinna är nämligen oviktigt inom reenactment fighting. Det är lätt att tumma på säkerheten ifall man hela tiden slåss för att vinna. Bättre att bli träffad av en kontrollerad träff än att försöka kontra och riskera en hård träff.

Droger och alkohol
Droger och alkohol får aldrig användas under eller innan träning eller fight. Kommer du till en träning eller fight berusad så blir du utesluten. Spara festandet till efter.

Stopp och Skada
Om du hör något av kommandona under träning eller fight så måste du sluta. Dessa kommandon berör alla inom tränings/fight området. Vid kommando skall du stanna och se vad du kan göra för att hjälpa till.

Vapenvård
Du måste ta hand om ditt vapen. Eggen måste underhållas. Blir det vassa hack i eggen så måste dessa slipas ner. Vapnet måste även putsas för att undvika rost. Vapnen måste vara rena under träning och fight. Vapnen bör aldrig stickas ner i marken, det är lätt hänt att de böjs och skadas utöver att de blir skitiga.

Träffområden - Nybörjare
Armar ner till armbågen
Bålen (inkluderar axlar och höfter)
Ben ner till knäna

Träffområden - Avancerade
Toppen på huvudet. (med överhandshugg)
Armar
Bålen (inkluderar axlar och höfter)
Ben (ner till foten)

Förbjudna områden
Ansiktet
Sidan av huvudet
Nacke och hals
Skrev
Njurar och ryggrad
Händer och fötter

Försök även att undvika attacker mot leder samt brösten på kvinnliga deltagare.

Eggvapen
1. Attacker måste göras med eggen för att det skall räknas som en träff. Utövaren måste ha kontroll över vapnet hela tiden.
2. Träffsäkerhet. Utövaren måste klara av att träffa ett rörligt eller fast mål på olika avstånd.
3. Utövaren måste som ovan kunna träffa ett rörligt eller fast mål på olika avstånd och behålla kontroll över kraften i hugget så att det inte blir för hårt.
4. Vapen kontroll. Utövaren måste ha kontroll över sitt vapen hela tiden så att farliga situationer inte uppstår. Både i strid mot individuella samt strid i grupp.
5. Parering. Utövaren skall kunna parera de flesta typer av hugg. Utövaren skall även kunna parera stötar. Utövaren skall klara en parering med förflyttning framåt.
6. Sköld. Utövaren måste kunna parera de flesta attacker utan att försätta sig själv eller motståndaren för risk.

Skaftvapen
1. Alla träffar måste ske på godkända träffområden. Stötar får inte riktas ovan bröstet på motståndaren. Spjut får inte träffa den övre tredjedelen av en sköld. Utövaren får inte sträcka sig. Vapnet måste vara under kontroll hela tiden.
2. Träffsäkerhet. Utövaren måste klara av att träffa ett rörligt eller fast mål på olika avstånd.
3. Utövaren måste som ovan kunna träffa ett rörligt eller fast mål på olika avstånd och behålla kontroll över kraften i hugget så att det inte blir för hårt.
4. Sköld. Utövaren måste kunna parera de flesta attacker utan att försätta sig själv eller motståndaren för risk.
5. Hakning. Utövarna måste kunna haka en sköld samt kunna haka loss en sköld säkert utan risk för sig själv eller motståndaren. Utövaren måste kunna låsa samt frigöra ett vapen säkert utan risk för sig själv eller motståndaren.
6. Vapen kontroll. Utövaren måste ha kontroll över sitt vapen hela tiden så att farliga situationer inte uppstår. Både i strid mot individuella samt strid i grupp.
7. Parering. Utövaren skall kunna parera de flesta typer av hugg. Utövaren skall även kunna parera stötar. Utövaren skall klara en parering med förflyttning framåt.

2 Vapen Utövaren måste visa att han klarar av att handskas med ett vapen i varje hand på ett säkert sätt.


Vapenkompetens
För att räknas som kompetent med ett vapen så skall man klara av:
1. Måste ha kunskap om de flesta attacker och parader med ett vapen.
2. Måste kunna slåss i 5 minuter och ha full kontroll hela tiden.
3. Måste kunna slåss mot flera motståndare samtidigt på ett säkert sätt.
4. Måste kunna utföra/stå emot ett ”charge” på ett säkert sätt.
5.Klara de krav som står för respektive vapen ovan.
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Stridskonst



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron