Vikingatida strid

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Vikingatida strid

Inläggav Lord_Nelle » 12 september 2009, 15:23

Efter några år inom HEMA och då framförallt Liechtenauer långsvärd har jag börjat titta på fler perioder.
Något som tydligt visat sig inom Liechtenauersystemet och som är helt självklart är att det är ett komplett system. En grund på vilken brottning, dolk, svärd o bucklare, långsvärd, enhandssvärd, messer, pålyxa och spjut är byggt.
Eftersom det krävs ca 50000 upprepningar innan en rörelse kan utföras automatiskt så är denna gemensamma grund och gemensamma bakomliggande tanke självklar.
Detsamma syns inom till exempel Kinesiska och Japanska stilar. Ta Wushu till exempel, där ingår obeväpnad strid, både stående och markstrid, samt ett flertal olika vapen.

Detta har lett mig in på att undersöka den vikingatida striden. Min tanke är att försöka hitta det gemensamma underliggande systemet.
Jag tror nämligen inte att vikingarna bytte stil när de bytte vapen. För att nå detta utgår jag ifrån de källor jag kan lägga vantarna på, isländska sagor, fynd av vapen och kroppar, böcker, intervjuer, uppsatser etc etc.

Det är här ni kommer in. Jag är intresserad av era erfarenheter, ni kanske har tips på literatur eller har gått någon intressant Glima kurs etc etc.
All info mottages tacksamt.
Jag har en enkät med frågor. Har ni tankar eller erfarenheter om någon av punkterna så maila mig gärna.

deprimerad@hotmail.com

Tack på förhand

Enkät
Hur ser du på användandet av svärd?
Allmänt
I formation
I duell
Mot rustning
Hur ser du på användadet av enhands yxa?
Allmänt
I formation
I duell
Mot rustning
Hur ser du på användandet av Sköldar?
Allmänt
I formation
I duell
Hur ser du på användandet av enhandsspjut?
Allmänt
I formation
I duell
Mot rustning
Hur ser du på användandet av tvåhands/långspjut?
Allmänt
I formation
I duell
Mot rustning
Hur ser du på användandet av Danyxa/2handsyxa?
Allmänt
I formation
I duell
Mot rustning
Hur ser du på användandet av kroppen som ett vapen, slag, sparkar, brottning etc?
Allmänt
I formation
I duell
Mot rustning
Hur ser du på användandet av seax/dolk?
Allmänt
I formation
I duell
Mot rustning
Hur ser du på funktionen av rustning
Allmänt
I formation
I duell
Är du intresserad av att delta I ett vidare projekt I forskning om vikingatida strid. Eventuellt en träff för att undersöka formationer och praktisk testa de resultat jag får genom min undersökning?

/Anders Nilsson
Instruktör Angermanna Mnhfs - HEMA och Living HEMA

I don´t get mad, I get stabby!
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden

Inläggav Max Gullberg » 13 september 2009, 08:40

Jag ser flera problem med detta, men kanske främst dina frågor till oss. Svaren du kommer få från reenactors kommer ge svar på reenactor-strid och inte riktig strid, där utrustning du har listad hade större användningsområde. Dessutom kommer du antagligen få mest svar utifrån västlig stil, som efter min erfarenhet är betydligt mindre realistisk än östlig..
Max Gullberg
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 15 augusti 2004, 22:10
Ort: Sweden

Inläggav Lord_Nelle » 13 september 2009, 10:58

All återkoppling mottages tacksamt. Ju mer info desto bättre. Jag är medveten om att projektet är stort och svårt och jag förväntar mig inte att bli klar inom de närmsta åren, om jag ens blir klar, jag kanske inte hittar något.
Just nu är jag uppe i 53 sidor, och då bara bakgrund och metod. Jämförande av fakta och resultat har jag inte ens börjat med.
Reenactment strid är som du säger, inte riktig strid, men jag tror fortfarande att det finns lärdomar att dra ur den.
När jag själv står i en linje får jag direkt tankar på hur jag skulle vilja attackera (vilket jag inte gör eftersom systemet begränsar det). Bara detta ger en ingång till en frågeställning.
Skulle det ha funkat i riktigt strid?

Som sagt, alla tankar, alla tips om böcker, uppsatser o länkar, alla erfarenheter mottages tacksamt.



/Anders Nilsson
Instruktör Angermanna Mnhfs - HEMA och Living HEMA

I don´t get mad, I get stabby!
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 13 september 2009, 14:52

Jag upplever frågorna som alldeles för generella och vaga för att kunna ge någon signifikant statistisk data i slutändan. Dessutom kräver enkäten 45-60 minuters svarstid vilket kanske också begränsar intresset för att besvara den. Det bästa du kan göra är nog att istället använda enkäter för att verifiera en redan befintlig tes som du har satt upp under projektet. Att börja med enkäten innebär ofta att man skjuter mot öppet mål eller inte är tillräckligt specificerad för att få ut någon empirisk data.

Exempelvis frågan "Hur ser du på användandet av kroppen som ett vapen, slag, sparkar, brottning etc?" är väldigt lätt att tolka på ett flertal olika sätt. Ledsen att vara en tråkmåns men jag tror att det är viktigt att försöka reda ut problemen från början så att man inte åker på dom i mitten av ett projekt.
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Lord_Nelle » 13 september 2009, 19:46

Enkäten är framförallt för att hitta en riktning i mitt sökande och få en första kontakt.
Jag har fått ett flertal intressanta svar, tips om böcker och uppsatser, samt tips om personer som är duktiga inom de olika områdena jag vill undersöka.
Mitt nästa steg blir således att fördjupa sökandet med intervjuer och praktiska tester.


/Anders Nilsson
Instruktör Angermanna Mnhfs - HEMA och Living HEMA

I don´t get mad, I get stabby!
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden


Återgå till Stridskonst



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron