av Visminna » 9 juni 2004, 08:28
Har försökt gå vidare óch rota reda på vad som gäller angående dessa länkar och jag tänkte nu bara delge svaren jag fått från olika ställen.
Medeltidsmuseets svar var "Jag har aldrig hört talas om sådana smycken, dessvärre".
Från länsmuseet på gotland kom följande svar: "Fynd av silverkedjor gjorda av ringar finns åtminstone från vikingatiden runt om i Europa". De hade fått dessa uppgifter från en silversmed som heter Set.
Jag mailade honom också och fick det hittills mest uttömmande svaret: "Lycka till med ditt silver arbete, det är både roligt och kreativt. Du är dessvärre inte ensam om svårigheterna att spåra ursprung och tidsanknytningen till typen av arbeten med kedjor av små ringar i tråd. Jag har funnit bilder i böcker på bibliotek etc även via nätet som kopplar flera kedjor i tidsperspektivet runt vikingatiden. Det svåra ligger i att namnen varierar lokalt tex. kejsarkedja kallas även stenebylänk, bysantisk kedja, kungakedja och den förekommer visst även i sydamerikas indianska kultur. Ormkedjan tex benämns även som karolinerlänk och även persisk länk, denna kedja har jag funnit bilder på i från samband med andra fynd.
Hurvida dessa kedjors tillverkning skulle vara förlagd vid en speciell plats vid en speciell tidpunkt är svår att precicera. Jag anser att dessa kedjor borde utgjort ett tämligen alldagligt fornfynd om dess vanlighet hade varit av den utbredning man lätt kan föreställa sig idag, men så är icke fallet. Tex kungakedjan hittades i samband med utgrävningarna vid stenebyskola och efter det så kallades den för stenebylänken."
Jag försökte nu hitta någon information om denna utgrävning men har inte lyckats vidare bra med det. När jag mailade stenebyskolan och frågade om de visste något om detta fick jag följande svar: "Jag tror att "stenebylänken" kallas så för att man har tillverkat den på skolan. Länken finns över stora delar av världen, i Australien t.ex. kallas den för idiotlänken har jag hört. Den har inte hittas vid någon utgrävning vid Stenebyskolan." Alltså har jag hamnat i lite av en återvändsgränd just nu, om inte någon här kan informera om en utgrävning vid Stenebyskolan.
/Visminna (som idogt fortsätter jobba på att få klarhet i de olika buden om dessa kedjor)