Handelsgillets böcker och mönster

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Handelsgillets böcker och mönster

Inläggav Visminna » 4 juni 2004, 09:26

Det blev alldeles för många missförstånd vad det var jag frågade efter när jag fortsatte på en gammal tråd så jag startar en ny istället. Jag hittade på handelsgillets hemsida böcker som heter "En handbok om....." tex "En handbok om den medeltida kvinnodräkten". Och jag tänkte nu höra vad forumfolket säger om dessa. Är de en bra genomgång av den klädtyp som tas upp, exempelvis medeltidens kvinnodräkt? Har de bra källor och visar de på korrekta kläder? Nästa fråga gäller handelsgillets mönster. Fungerar de att sy utifrån? Är de historiskt korrekta? Skulle gärna vilja veta detta innan jag beställer varken böcker eller mönster därifrån. Jag har försökt hitta kommentarer om dem här på forumet men de verkar inte ha diskuterats i någon större utsträckning. Är det någon som har läst böckerna och/eller använt mönstrena som kan säga något om dem?
Visminna

Inläggav Arild Krake » 4 juni 2004, 12:06

Som vanligt så måste man anpassa mönster efter sin egen kropp.

Jag har sytt upp en 1400-tals jacka efter deras mönster. De ändringar jag gjorde var att ändra ärmarna så att de mer liknade den bilden jag hadde som förebild. Jag skippade pösningen över axeln. Dessutom så flyttade jag upp ärmhålet till axeln så att ärmen inte började på halva överarmen. I detta mönster så rekomenderar de en sorts kudd-korv som man har för att få ärmen att bulla upp sog högst upp och detta tror jag inte är så korekt. Min teori är i stället att man hadde en double med en sorts pörärm (kula på axeln) under som hjälpte till att fylla upp ärmen på jackan.
http://matterer.www.50megs.com/medpix/g ... mpix75.htm

De andra mönstrena kan jag inte uttala mig om.

Jag tycker att deras mönsterhäften är bra. Även om allt inte stämmer till 100% så är det det bästa du kan komma över på svenska.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Raymund » 4 juni 2004, 12:53

Handböckerna innehåller inte färdiga mönster utan mer principskisser, men är man lite händig så kan man göra egna mönster efter dem. De innehåller istället beskrivingar på delarna som ingår i dräkter under den aktuella perioden och tar även upp saker som spännen, huvudbonader och skor. Det är helt enkelt en bra utgångspunkt för den som ska göra en komplett dräkt, men de bör kompleteras med ytterligare litteratur, det går ju inte att klämma in allt i ett häfte på 25-30 sidor. Föredömligt nog så finns det en liten litteraturlista med i häftena.

/R
Raymund

Inläggav Visminna » 4 juni 2004, 15:42

hm, låter som att de är bra. Det blir nog till att beställa *ler*. Tack så mycket för svaren.
Visminna

Återgå till Forskning