Känns väldigt skönt Gotish att vi fick det ur världen för jag begrep inte hur det kunde bli så. Därmed så visste jag inte hur jag skulle kunna svara dig klokt.
Jag vet ju dock att det är lätt att "komma fel" i texter. Speciellt när man uttrycker sig kortfattat i ett forum så är det lätt att bli otydlig.
Lena, väldigt intressant när man tittar närmare på problemet med "kristet". Man talar så lättvindigt om när ett land kristnades och sätter ett år..
I de länder där kyrkan använde strategin att omvända en kung eller dylikt med reel makt så kan man nog nästan göra det, det "tar direkt" på ett annat sätt. I Danmark fungerade det till exempel.
I "Sverige" runt tiden vid kristnadet så hade kungen ingen reel makt utan var satt att utföra folkets vilja i fredsstid. Kyrkan inriktade sig alltså på folket i allmänhet. Man fann vid den här tiden en väldig ambivalens angående tro o gudar. Den kristna hölls som stark men tillsammans med de nordiska enligt Adam Av Bremen vill jag minnas. Man ansåg att ett vettigt predikande borde med tiden få genomslag. Däremot så hade man även ett sätt att välja och vräka kung. Detta gav att vid val av kristen kung = nöjd kyrka, var nionde blotår vräkt kung = missnöjd kyrka = inte helt kristnade. Blot-Sven var väl en sådan "problemtid". Utöver det finns ju som sagt en uppsjö olika trosvarianter och krav på uppfyllande för att vara "sann" kristen. Om man tar sig mer än en fru så spelar det ju ingen roll om man går i kyrkan varje dag.
Och detta med gutasagan som säger att man får offra mindre blot men inte kalla annan gud än den kristna.
För även en dialog med annan part nu om Eskilstunakistor. Gotland anses ju inte ha sådana, men.. Om kriteriet är fyra hällar byggda till låda ovan jord som monument över grav. Gavelhällar högre än sidor men utan kvarvarande lock. Då har vi ju sådana vi med!? Bara det att våra inte är helt kristna i sitt utförande i ornamentiken och såvitt jag förstår stod de vid bildstenar och högar. Har man "glömt" Gotland igen? Vet att jag är påstridig om min ö men det är så mycket märkligt och detta med kistorna gör det inte bättre..