av pentakel » 12 maj 2007, 20:42
En kommentar så här i efterhand, när jag nu (nästan) fått läst igenom den; är inte författarens mening med boken just att det <i>inte</i> ska vara en "populariserad sammanställning av forskningsläget" som Ny Björn uttryckte det, utan snarare ett förslag till nytolkningar av gamla uppgifter (om än i populariserad form)?
Å min sida tycker jag han drar det lite väl långt när han anser att folk på vikingatiden gick klädda i huvudsakligen linne, utom de fattiga som fick hålla till godo med "coarse wool". Alla fragment av fin yllekypert som finns bevarade verkar gå relativt okommenterade förbi, iallafall i kapitlena om kvinnors resp. mäns dräktskick. Underligt.
Dessutom är hans kommentar om att kilar i stort sett inte användes under vikingatid intressant..
Är det för övrigt någon som vet mer om Flemming Baus antagande, som Ewing verkar hålla med om, att hängselkjolens hängslor gick i kors över ryggen? Jag har nog aldrig sett den rekonstruktionen bland reenactors, kanske för att framsidan på kjolen brukar vara mer iögonfallande.. Vad talar för, vad talar emot?