av edgepal » 19 februari 2008, 19:55
Jag har uppfattningen att både taktik och teknik fanns hos vikingarna, speciellt vid ”erövringen” av England – eller i alla fall delar av England.
Naturligtvis var vikingaskeppet i början grunden till framgång genom snabba räder och snabba återtåg.
En landstigande anfallare borde i de flesta fall vara underlägsen i antal den befolkning som finns i det land de attackerar, inte initialt, men lite senare när ortsbefolkningen samlat sin befolkning till effektivt motstånd.
För att klara ett sådant anfall borde det ha funnits både en strategi för själva landstigningen samt ockupationen av landområdet – samt en stridteknik för att utföra det hela effektivt.
Attacker företogs med många skepp samtidigt, ibland nämns hundratals skepp i en samordnad attack – så tror jag inte att man stack dit vind för våg, gick iland och hoppades på att ”vi fixar det här med mod i bröstet och med lite flugsvamp”, då borde man ha förlorat ganska omgående eftersom Engelsmännen var tämligen stridsvana.
Den taktik jag undrar över kan vara ganska enkel. I England, jag minns inte under vilket inbördeskrig det var, lärde sig en underlägsen armé att inte använda bajonetten mot mannen framför sig (som brukligt var) utan han skulle sticka diagonalt istället – och dom vann beroende på just denna detalj – enligt vad som bedömdes efteråt.
Alla framgångsrika arméer har haft någonting som gett dem en fördel, ett nytt vapen, ett nytt skyddsmedel, en ny taktik o.s.v.
Genom att vikingarna på så kort tid som de existerade, kunde resa som de gjorde och bosätta och verka som de gjorde, och hela tiden vara de minsta till antalet (?) borde de alltså ha någonting med sig i bagaget som gav dem en fördel i strid.
För mig verkar detta logiskt.
En styrka jag tror att man hade var religionen, dog man i strid kom man till Valhall som hjälte. Var man inte rädd för att dö så slogs man troligen mer effektivt jämfört med en fiende som var rädd för att dö. Det kan vara i alla fall en del av förklaringen. Alltså en livsfilosofi som hyllade krigarlivet – och krigardöden.
Majoriteten av vikingarna kom troligen från ganska fattiga förhållanden hemmavid, de var alltså vana vid strapatser och vana vid att klara sig under små förhållanden, även detta tror jag också kan vara en del av förklaringen – och även orsaken till att vikingatiden faktiskt uppstod. Välmående människor drar sällan iväg på rövarstråt.
Det jag efterlyser är alltså ytterligare aspekter, kanske ett nytt vapen, eller ett sätt att använda ett gammalt vapen, eller, en nytt sätt att utföra striden genom t.ex rörlighet – eller orörlighet?
Ser man på de vikingaborgar som finns i Danmark och Sverige, framför allt Danmark, så ser vi också ordning och reda med matematisk precision när det gäller borgarna. Var det här man lärde ut en ny teknik innan man reste över till England?
Bygger man borgar med perfekt symmetri bör det ha funnits en djupare tanke bakom detta. Var indelningen av husblock i dessa borgar en del av tekniken? Var de fyra blocken fyra ”kompanier” som tränades var för sig för att senare tränas som helhet – men där de fyra olika ”kompanierna” hade olika uppgifter, eller, skulle förflytta sig på ett speciellt sätt, eller hade olika vapen som samverkade på ett helt nytt sätt?
Jag spekulerar alltså och försöker att inte vara låst i mina funderingar. Jag tror inte på bärsärkar arméer, eller på oplanerade landstigningar. Vi Skandinaver brukar inte fungera så – och någonstans har vi ju fått detta ifrån – och det borde ju vara från våra förfäder…
Om man jämför med vikingatida handelsmän…inte slängde de i några hudar i båten och rodde över östersjön och hoppades på goda affärer – eller? Man planerade resan, införskaffade bra och eftertraktade bytesvaror, byggde skepp, hyrde in besättning, skaffade proviant och allt detta krävde noggrann planering och naturligtvis erfarenhet av affärer. Vinsten omsattes troligen till mer gods efter hemkomsten, fler skepp byggdes och handeln kunde ökas och fler affärer kom till stånd.
Skulle samma planerande folk bara sticka över och slåss på vinst och förlust? Det verkar för mig helt ologiskt.
Är jag helt fel ute i mina funderingar?
Thomas