Dokumentförvirring?!

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Dokumentförvirring?!

Inläggav Öhrn » 19 augusti 2008, 20:17

Sitter och letar efter bilder på diverse internetsidor på olika plagg, framför allt under sent 1300-tal. Jag blev via medcos länkad vidare via en post till olika trevliga dokument, men nu blev jag helt plötsligt förvirrad. Av alla de sidor jag hittat sökte jag sedan vidare efter bilder på goggle. Där verkade det inte som någon hade samma uppfattning om dess tidsursprung. Här nedan är de jag kollat på, kan det vara så att det finns flera som heter lika dant eller är det bara "okunskap" hos författarna till sidorna? Skriver de åren efter som flest träffar slog ut på. Någon som vet mer och skulle kunna hjälpa mig?

"Bible Historiale" (ca 1350-1355)

"Les Grande Chroniques de France" (ca 1380-1415) Här kanske det finns flera än en krönika/bok?

"Mendel Housebook" (ca 1346)

"The Holkham Bible" (tidigt 1300-tal)

-Anders (som kan lida av tf. förvirring eller trötthet...)
Öhrn

Inläggav Johan Käll » 19 augusti 2008, 22:06

det verkar väl stämma...

manuscript är sällan så lätt att datera på året. Dessutom kunde de ta fler år att färdigställa ibland, det är därför man får dateringar "ca1350-1355", som man nog får säga är en ganska snäv datering ändå.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Vix Hq » 19 augusti 2008, 22:21

Och sedan finns det ibland flera versioner av samma verk eftersom mycket kopierades. "Roman de la Rose" är ett exempel, den finns i flera varianter från lite olika tid.

/Vix.
Vix Hq

Återgå till Forskning